Ik wil stoppen met drinken

Onderwerp
Synoniemen
Verslaving aan alcohol, Drankgebruik

In het kort

  • U wilt stoppen met het drinken van alcohol. Dat is een belangrijk besluit.
  • Een goede voorbereiding verhoogt de kans van slagen.
  • Schrijf voor uzelf op waarom en hoe u wilt stoppen.
  • Bedenk van tevoren in welke situaties het moeilijk zal zijn en wat u dan kunt doen.
  • U kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen.
  • De huisarts kan u helpen bij stoppen met drinken.

Besluiten om te stoppen met drinken

U wilt stoppen met het drinken van alcohol. Dat is een belangrijk besluit. Zorg daarom dat u zich goed voorbereidt. Met een duidelijk plan en met steun van uw omgeving is de kans dat u slaagt groter.

Bereid u voor om te minderen of te stoppen met drinken

  • Noteer twee weken lang iedere dag wat u drinkt, hoeveel alcohol, wanneer en in welke omstandigheden. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw drinkgewoontes. Ook tijdens het minderen is het nuttig een ‘alcoholdagboek’ bij te houden.
  • Schrijf op wat voor u de voor- en nadelen zijn van het drinken. Noteer de redenen waarom u wilt minderen. Wees zo volledig en eerlijk mogelijk. Laat eventueel mensen in uw omgeving het lijstje aanvullen. Bewaar het lijstje, zodat u het op moeilijke momenten opnieuw kunt doornemen.
  • Vertel de mensen in uw naaste omgeving dat u van plan bent te minderen of te stoppen. Dan kunnen zij u hierbij steunen. Spreek met hen af dat zij u geen alcoholische drank meer aanbieden.
  • Zorg dat u alvast een antwoord klaar heeft wanneer iemand u een alcoholisch drankje aanbiedt. Bijvoorbeeld: ‘Nee dank je, ik ben aan het minderen/gestopt. Geef mij maar een glas water,’ of: ‘Nee dank je, ik moet nog rijden. Ik drink liever iets fris.’ of: ‘Deze week is voor mij heel belangrijk, ik wil extra helder zijn’.

Ga voor uzelf na in welke situaties het voor u moeilijk is om minder of niet te drinken. Bedenk alvast welke andere dingen u op dat moment kunt doen: 

  • Probeer bijvoorbeeld te ontspannen door tien keer diep en rustig in- en uit te ademen. 
  • Loop even naar buiten, ga wandelen of fietsen, doe tien kniebuigingen of loop vijf keer de trap op en af. 
  • Zet een pot thee of schenk uzelf iets fris in. 
  • Pak een boek of tijdschrift of luister naar muziek. 
  • Bel iemand op of schrijf een e-mail. 

Waar het om gaat is dat u zichzelf probeert af te leiden.

Maak een plan om te stoppen met drinken

Maak een aantal afspraken met uzelf en uw omgeving en schrijf deze op. 

  • Kies een gunstige begindatum, bij voorkeur in een rustige periode met weinig feestdagen; vertel de mensen in uw omgeving wanneer uw plan ingaat.
  • Bedenk alvast een leuke beloning voor uzelf, voor als u het weer een week heeft volgehouden (bijvoorbeeld een tijdschrift, een cd of een ander cadeautje). Schrijf dit ook op.
  • Spreek af met de mensen uit uw omgeving hoe zij u kunnen steunen en aanmoedigen, en hoe zij op moeilijke momenten het beste met u om kunnen gaan: moeten zij u met rust laten of juist afleiden?
  • Spreek af hoe uw naasten het beste kunnen reageren wanneer u zich niet aan uw plan houdt. Moeten zij u hierop aanspreken, hierover met u in discussie gaan? Of moeten zij u met rust laten?
  • Als u zich een keer niet aan uw plan heeft gehouden, ga dan na in welke situatie het gebeurde. Bedenk wat u de volgende keer in die situatie anders kunt doen, en probeer dit op te schrijven.

Tips om te stoppen met drinken

Maak het uzelf zo makkelijk mogelijk door geen alcohol in huis te hebben. Zorg dat u wel een voorraad niet-alcoholische drank in huis heeft die u lekker vindt, bijvoorbeeld vruchtensap of bijzondere thee.

Probeer uw oude drankgewoontes te doorbreken. Als u gewend was op bepaalde uren een borrel te drinken of naar het café te gaan, ga dan voortaan op dat tijdstip sporten of naar de bioscoop, een concert of een optreden. Ga voortaan een eindje wandelen of neem een warm bad in plaats van een glaasje te drinken voor het slapengaan.

Ontwenningsverschijnselen tijdens het minderen of stoppen met drinken

Uw lichaam is gewend aan een dagelijkse hoeveelheid alcohol. U kunt daarom ontwenningsverschijnselen krijgen als u plotseling veel minder of helemaal niet drinkt. 

  • U kunt humeurig, rusteloos of angstig worden.
  • U krijgt hoofdpijn.
  • U kunt slecht (in)slapen.
  • U kunt last krijgen van hyperventileren, rillerigheid, tintelingen en duizelingen.
  • Uw eetlust en ook uw stoelgang kunnen veranderen.

Als u veel of lang last heeft van ontwenningsverschijnselen (meer dan vijf dagen), is dit een teken dat uw lichaam van de alcohol afhankelijk is geworden. Het is dan verstandiger helemaal te stoppen. Dit geeft u meer houvast.

Ontwenningsverschijnselen zijn vervelend, maar voor uw gezondheid kunnen ze geen kwaad. Meestal gaan ze binnen enkele weken vanzelf over. Afleiding en ontspanning, bewegen en sporten helpen deze periode te overbruggen. Het is belangrijk dat de mensen in uw omgeving op de hoogte zijn van de ontwenningsverschijnselen. Dan begrijpen ze wat er aan de hand is en kunnen ze u steunen.

Medicijnen bij het minderen of stoppen met drinken

Als u veel last heeft van ontwenningsverschijnselen zoals angst of slecht kunnen slapen, neem dan contact op met uw huisarts.

U kunt dan voor enkele dagen medicijnen krijgen om de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Omdat deze middelen verslavend werken, mag u ze hooguit een week gebruiken.

Meer informatie over medicijnen vindt u op apotheek.nl. Bespreek uw medicijngebruik met uw huisarts en/of apotheker.

Contact met uw huisarts bij minderen of stoppen met drinken

U kunt op het spreekuur van uw huisarts komen om uw plan om te minderen of te stoppen met drinken te bespreken en voor te bereiden. Tijdens het minderen kan het helpen een aantal malen contact te hebben met uw huisarts voor extra steun en begeleiding.

Soms zal de huisarts de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) vragen u te begeleiden. Ook nadat u gestopt bent, kan het helpen een aantal malen contact te hebben met uw huisarts voor extra steun en begeleiding.

Neem eventueel uw aantekeningen mee: uw alcoholdagboek als u dat heeft, het lijstje redenen om te stoppen, het plan en de afspraken die u heeft opgeschreven. Dan kunt u samen met uw huisarts bespreken hoe het gaat en wat de moeilijke momenten zijn geweest.

Heeft u veel last van ontwenningsverschijnselen zoals hevige angst of heftig trillen? Maak dan de eerste week dagelijks een afspraak met uw huisarts. De huisarts controleert of u niet al te ziek wordt van de ontwenning.

Meer informatie over alcoholgebruik

  • Meer advies en informatie over alcohol, alcoholgebruik en effecten op uw gezondheid vindt u op Alcoholinfo.nl.
  • Op Drinktest.nl kunt u uw drinkgewoonten testen.
  • Met Zelfhulpwijzer.nl kunt u de ernst van de klachten testen en ontdekken of online zelfhulp voor u een uitkomst is.
  • Minderdrinken.nl bevat een zelfhulpprogramma om zelfstandig te minderen of te stoppen.

De informatie over alcoholgebruik is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Problematisch alcoholgebruik.

Deze tekst is voor het laatst herzien op 1 nov 2011