Ik wil de oefeningen bij erectieproblemen afronden (stap 3)

Onderwerp
Synoniemen
Impotentie, Erectiele disfunctie

In het kort

  • Streeloefeningen zijn een goede manier om weer plezier te krijgen in het vrijen.
  • U leert samen te ontspannen en te genieten en te praten over wat u voelt.
  • De oefeningen zijn in drie stappen opgebouwd.
  • Dit is stap 3 waarbij masturbatie en voorzichtige geslachtsgemeenschap (neuken) aan bod komen.
  • Met deze oefening krijgt u weer vertrouwen in het krijgen van een erectie.
  • Als u zich daar minder zorgen over maakt, lukt het vaak beter.

Waarom streeloefeningen?

  • Streeloefeningen zijn een goede manier om weer plezier te krijgen in het vrijen.
  • U leert samen te ontspannen en te genieten en te praten over wat u voelt. 
  • De oefeningen zijn in drie stappen opgebouwd
  • Dit is de derde stap
  • Het gaat nu over masturbatie-oefeningen samen en alleen.
  • Lees de tekst samen door en spreek bijvoorbeeld af deze oefening in de komende twee weken ten minste drie keer te doen. 
  • Eerst alleen en pas later ook samen.

Voorbereiding op streeloefeningen

Deze voorbereidingen gelden met name voor de oefeningen die u samen doet. Maar ook voor de masturbatieoefening die u alleen doet gelden natuurlijk een aantal van de onderstaande adviezen. 
  • Zorg dat u zich beiden op uw gemak voelt. 
  • Een aangename temperatuur en een prettige omgeving kunnen hierbij helpen. 
  • Zorg dat u niet gestoord kunt worden. 
  • U kunt van te voren (samen) een douche of warm bad nemen. 
  • Gebruik eventueel massage-olie of bodylotion. Kies een merk dat de geslachtsdelen niet irriteert. 
  • U kunt bij het strelen van de geslachtsdelen ook een glijmiddel gebruiken. 
  • Spreek af wie als eerste de ander gaat strelen en hoe lang, bijvoorbeeld om de beurt vijf minuten.

Masturbatie en penis tegen vagina

Masturbatieoefening: erectie laten komen en gaan

  • Met deze oefening krijgt u weer vertrouwen in het krijgen van een erectie. 
  • Als u zich daar minder zorgen over maakt, lukt het vaak beter. 
  • Waar het om gaat is dat u meer aandacht krijgt voor wat u in uw penis voelt. 
  • Concentreer u op het prettige gevoel van opwinding. 
  • Het gaat niet om klaar komen, niet om het orgasme en ook niet om heftige opwinding. 
  • Het gaat juist om ontspannen en genieten zonder van alles te moeten.

De oefening bestaat uit een aantal stappen. Wanneer een stap een aantal keren goed gelukt is, kunt u verder gaan met een volgende stap. Het eerste onderdeel van de oefening doet u alleen, pas daarna doet uw partner ook mee.

Masturberen alleen

  • Gebruik een glijmiddel om uw penis met de hand te stimuleren. 
  • Probeer snelle en langzame, korte en lange, zachte en stevigere streelbewegingen af te wisselen. 
  • Stop hiermee als uw penis stijf is geworden, en laat de opwinding afzakken tot de penis weer helemaal slap is. 
  • Daarna begint uw opnieuw met stimuleren totdat u weer een erectie krijgt. 
  • Stop weer en laat alles weer tot rust komen. 
  • Dit herhaalt u zo drie keer.
  • Laat tijdens deze oefeningen steeds een aantal keren achter elkaar de opwinding komen en gaan.

Masturberen samen

Als bovenstaande oefeningen een paar keer goed zijn gegaan, kunt u verder oefenen samen met uw partner.

  • Begin met de algemene streeloefening uit stap 1. 
  • U streelt elkaar overal behalve op de geslachtsorganen. 
  • Als u zich goed ontspannen voelt, laat dan uw partner uw penis stimuleren. 
  • Gebruik hierbij een glijmiddel. 
  • Vertel de ander wat u fijn vindt. 
  • Laat het prettige gevoel op u inwerken en probeert u niet druk te maken over het krijgen van een erectie.
  • Als de opwinding toeneemt en u een erectie krijgt, laat uw partner dan stoppen met stimuleren van de geslachtsdelen. 
  • Denk aan iets anders. 
  • Als uw penis weer slap is geworden, vraagt u uw partner om de penis opnieuw te stimuleren. 
  • Dit herhaalt u samen zo drie keer.
  • Laat u niet ontmoedigen als de oefening niet onmiddellijk lukt. 
  • Probeer het op een andere dag gewoon opnieuw. 
  • Het kan zijn dat u al gauw weer een erectie krijgt. 
  • Laat de erectie, een aantal keren komen en gaan, zonder toe te werken naar een orgasme.

Zo krijgt u weer vertrouwen in het laten komen en gaan en het opnieuw opwekken van een erectie. U kunt dan besluiten de oefeningen uit te breiden:

Penis tegen en in de vagina

De volgende stap is de penis tegen de vagina-ingang te houden.

  • Eventueel kunt u wrijvende bewegingen maken.
  • Als het lukt om de erectie in stand te houden, kunt u proberen de vagina binnen te gaan. 
  • Doe dit eerst kort en zonder te bewegen.
  • Laat daarbij de opwinding en de erectie telkens opkomen en weer gaan. 
  • Herhaal dit een paar keer.

Als ook dat goed gaat, kunt u steeds langer in de vagina blijven, uw partner vragen zacht te bewegen of zelf bewegingen maken. Eventueel kunt u daarna ook doorgaan tot u een orgasme bereikt.

Tijdens het oefenen kan de penis nog wel eens ongewild verslappen. Laat u daardoor niet ontmoedigen en probeer het later of op een andere dag opnieuw. Geleidelijk krijgt u steeds meer vertrouwen.

Hoe gaat het verder met oefeningen bij erectieproblemen?

Neem voor elke stap in de beschreven oefeningen steeds alle tijd. Het belangrijkste is dat u ontspannen bent. Bespreek steeds samen hoe het gaat. 

Meer informatie over erectieproblemen

Meer informatie over erectieproblemen vindt u ook op seksualiteit.nl.

De informatie over erectieproblemen is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Erectiele disfunctie.

Deze tekst is voor het laatst herzien op 1 nov 2011