Ik herstel van een depressie

In het kort

In het kort

  • Een depressie kan maanden duren, maar gaat meestal binnen een halfjaar over.
  • Stel tijdens uw herstel niet te hoge eisen aan uzelf, bijvoorbeeld dat u normaal uw werk moet doen.
  • Zorg voor regelmaat, zoals vaste tijden om te eten.
  • Sta elke dag bij voorkeur vroeg op.
  • Ga regelmatig naar buiten om een stuk te wandelen of te fietsen.
  • Maak een lijst met activiteiten die u een goed gevoel gaven voor u somber werd.
  • Probeer de plezierige activiteiten weer op te pakken.
Adviezen

Adviezen bij herstel van een depressie

Een depressie kan vanzelf overgaan. Tijdens uw herstel zijn de volgende adviezen van belang:

  • Contact met vrienden of familie met wie u kunt praten en die u proberen te begrijpen, kan veel steun geven.
  • Stel niet te hoge eisen aan uzelf, bijvoorbeeld dat u snel moet herstellen of normaal uw werk moet kunnen doen.
  • U kunt zich in het begin het best richten op de eenvoudige, praktische zaken van het dagelijks leven.
  • Zorg voor regelmaat: eet iedere dag op vaste tijden en sta elke dag bij voorkeur vroeg op.
  • Zorg dat u dagelijks contact heeft met een vertrouwd persoon.
  • Regelmatig sporten of bewegen kan helpen uw depressie te verminderen.
  • Zoek afleiding in activiteiten die voor u prettig of ontspannend zijn.
  • Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs.

Geleidelijk dingen oppakken

Uit onderzoek weten we dat het helpt om geleidelijk aan weer dingen te gaan doen die u vroeger leuk vond. Door deze activiteiten op te pakken gaat u zich prettiger voelen. U wordt minder somber en uw energie komt langzaam terug.

Het kan zijn dat u hier tegen opziet.

  • Begin dan met de eenvoudige dagelijkse dingen.
  • Kleed u bijvoorbeeld 's ochtends meteen aan in plaats van in uw pyjama te blijven zitten.
  • Pak de krant en lees uw favoriete column of rubrieken.
  • Spreek af om met iemand koffie te gaan drinken of nodig daar iemand voor uit.
  • Ga een eindje fietsen of wandelen.

Bedenk welke dingen u wel weer zou willen doen, gewoon omdat ze u vroeger een goed gevoel gaven. Schrijf ze een voor een op, tot u een lijst heeft van plezierige activiteiten.

Activiteitenlijst

De activiteitenlijst

Als u depressief bent, kan het een hele opdracht zijn om ineens weer leuke dingen te moeten gaan doen. Misschien is het al lastig om een aantal activiteiten op te noemen die u vroeger leuk vond. Denk er daarom rustig over na. Probeer daarbij de volgende vragen voor uzelf te beantwoorden:

  • Wat vond ik vroeger leuk en doe ik nu niet meer?
  • Welke gedachten, dingen of mensen zitten in de weg als ik me voorstel om dit weer te gaan doen?
  • Wat kan ik doen om de activiteiten toch door te laten gaan als het tegenzit?
  • Wie kan mij daarbij helpen?

Als u de lijst met activiteiten heeft opgesteld, bent u al een heel eind op weg.

Kies vervolgens met welke activiteit u wilt beginnen. Spreek voor uzelf een vaste tijd af voor de gekozen activiteit(en).

Met de lijst gaat u naar uw huisarts om te bespreken hoe het gaat. Als het niet direct lukt, bekijkt u samen met de huisarts waar dat aan ligt. Samen zoekt u naar een oplossing. Soms lukt het beter als u een andere activiteit kiest.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met het herstel van een depressie?

Een depressie kan maanden duren, maar gaat meestal binnen een halfjaar over. Door samen met uw huisarts en de mensen in uw naaste omgeving een plan te maken om weer regelmatig leuke dingen te gaan doen, kunt u ervoor zorgen dat u zich beter gaat voelen en minder last heeft van uw depressie.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.