Ik wil goed leren omgaan met mijn depressie

In het kort

In het kort

  • Een depressie kan enkele maanden duren.
  • Het is belangrijk dat u goed leert omgaan met de sombere gevoelens. 
  • Het kan helpen om contact te hebben met vrienden of familie met wie u kunt praten en die u proberen te begrijpen.
  • Stel niet te hoge eisen aan uzelf.
  • Richt u vooral op de eenvoudige, praktische zaken van het dagelijks leven.
  • Zorg voor regelmaat, zoals vaste etenstijden, vroeg opstaan en dagelijks contact met een vertrouwd persoon.
  • Ook regelmatig sporten of bewegen kan helpen uw depressie te verminderen.
  • Zoek afleiding in activiteiten die voor u prettig of ontspannend zijn.
  • Drink niet te veel alcohol.
Beschrijving

Wat is een depressie?

Bij een depressie bent u het grootste deel van de dag somber en/of u heeft nergens meer zin of plezier in. Daarnaast heeft u nog meer depressieve verschijnselen, zoals moeheid en concentratieproblemen. Dit duurt langer dan 2 weken achter elkaar.

Depressie is een aandoening die veel voorkomt. Het is niet iets om u voor te schamen of om u schuldig over te voelen.

Activiteiten

Hoe ga ik me weer prettiger voelen?

Uit onderzoek weten we dat het helpt om geleidelijk aan weer dingen te gaan doen die u vroeger leuk vond. Door deze activiteiten weer te gaan doen, gaat u zich prettiger voelen. U wordt minder somber en uw energie komt langzaam terug.

Het kan zijn dat u hier tegen opziet. Begin dan met de eenvoudige dagelijkse dingen. Kleed u bijvoorbeeld ‘s ochtends meteen aan in plaats van in uw pyjama te blijven zitten. Pak de krant en lees uw favoriete column of rubrieken. Spreek af om met iemand koffie te gaan drinken of nodig daar iemand voor uit. Ga een eindje fietsen of wandelen.

  • Bedenk welke dingen u wel weer zou willen doen, gewoon omdat ze u vroeger een goed gevoel gaven.
  • Schrijf ze een voor een op, tot u een lijst heeft van plezierige activiteiten.
Adviezen

Adviezen bij een depressie

Om te herstellen van een depressie zijn 2 dingen heel belangrijk:

  • structuur geven aan uw dag
  • actief zijn of blijven

Waarschijnlijk ziet u juist erg op tegen alle activiteiten. Dat hoort bij de depressie. Maar met kleine stapjes lukt het vaak wel. De informatie en adviezen hieronder kunnen u daarbij helpen.

Contact met anderen

  • Zorg dat u dagelijks contact heeft met een vertrouwd persoon (een familielid, vriend, buur of collega). Spreek ook af om regelmatig iemand te bellen of om bij iemand op bezoek te gaan. Vaak helpt het om erover te praten, met familie of vrienden.
  • Leg mensen uit wat er met u is. De meeste mensen hebben begrip voor de situatie. U kunt ze ook deze tekst laten lezen. Sommige mensen zullen het niet begrijpen. Dat is nu eenmaal zo; probeer dat te accepteren.
  • Door de depressie gaat u misschien negatief over uzelf denken. Teleurstelling, verdriet en boosheid kunnen het negatieve gevoel versterken. Bespreek uw gevoelens. Het kost tijd om zulke emoties te verwerken. Gun uzelf die tijd.

Haalbare doelen
Stel uzelf niet te hoge eisen, bijvoorbeeld dat u snel beter moet zijn of normaal uw werk moet kunnen doen. Begin met dagelijks een taakje, bijvoorbeeld aankleden, boodschappen doen, eten koken of wassen.

Structuur en regelmaat
Probeer structuur en regelmaat in uw leven te houden.

  • Sta op tijd op. 
  • Eet ook op vaste tijden.
  • Ga elke dag naar buiten. Buitenlucht en bewegen geven u een beter gevoel.
  • Plan wat u per dag gaat doen (activiteitenlijst).
  • Ga op tijd naar bed. 

Prettige activiteiten

  • Bedenk activiteiten die u prettig vindt (of vond) om te doen.
  • Kies elke dag zo'n prettige activiteit en ga dat doen. Bijvoorbeeld de krant lezen of een film of tv-programma kijken. Kies één programma. Blijf niet de hele dag voor de tv zitten.

Bewegen en sporten
Ga dagelijks minimaal een half uur bewegen, bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Beweeg 3 keer per week een half uur intensief (rennen of trainen). Dit helpt al om u minder depressief en fitter te voelen. Ook zorgt het voor een betere nachtrust. 
Speciaal voor mensen met psychische klachten is er runningtherapie: hardlopen om psychisch fitter te worden. Runningtherapeuten vindt u op Runningtherapie.nl.

Werken
Blijven werken is vaak beter dan (tijdelijk) stoppen met werken. Probeer dus te blijven werken. Bijvoorbeeld 2 halve dagen in de week of werk dat u makkelijk aankunt.
Bespreek het eventueel met uw bedrijfsarts. Die kan hier goed bij helpen. Als u geen werk heeft, kunt u misschien proberen om vrijwilligerswerk te gaan doen.

Gezond eten, liever geen alcohol, geen drugs
Alcohol en drugs kunnen een depressie veroorzaken en verergeren.

Problemen oplossen
Vaak zijn er ook zorgen over praktische problemen, zoals geld, werk, het gezin of woonruimte. Probeer het niet allemaal alleen op te lossen. Het helpt om samen oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld met uw partner, uw huisarts, uw werkgever of iemand van het wijkteam.

Gezin
Een depressie kan het moeilijker maken om voor kinderen te zorgen. U kunt minder aan en bent misschien sneller geïrriteerd of boos. Of u trekt zich terug en blijft het liefst in bed. Als u kinderen heeft, is het goed om met uw huisarts te praten over hoe het gaat in uw gezin en te kijken naar oplossingen voor problemen.

Informatie en cursussen
Het helpt om te weten wat een depressie precies is. Lees erover, bekijk filmpjes op internet. Er bestaan ook cursussen: online op internet of in een groep. Kijk voor links bij Meer informatie.

Contact met lotgenoten
Het kan veel helpen om te praten met mensen die zelf ook een depressie hebben (gehad). Via bijvoorbeeld de Depressie Vereniging kunt u in contact komen met anderen. 

Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met een depressie?

  • De huisarts bespreekt met u welke behandeling het best bij u past.
  • U komt steeds na 1 tot 2 weken terug om te bespreken hoe het gaat. Als het beter gaat, komt u geleidelijk minder vaak voor controle.
  • Een depressie is een ingrijpende ervaring. Misschien bent u uw zelfvertrouwen erdoor kwijtgeraakt. Dingen die vroeger vanzelfsprekend waren zijn dat nu misschien niet meer. Misschien heeft u twijfels over de toekomst.
  • Hou er rekening mee dat het herstel tijd kost. Een depressie kan maanden duren. Van de 10 mensen met een depressie zijn er 6 binnen een half jaar hersteld.
  • Een depressie kan terugkomen. Dat gebeurt bij ongeveer de helft van de mensen die een depressie hebben gehad.
    Bij de behandeling leert u daarom ook wat u kunt doen om te voorkomen dat u weer depressief wordt.
Video’s

Video’s

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.