Ik wil goed leren omgaan met mijn depressie

In het kort

In het kort

  • Een depressie kan enkele maanden duren.
  • Het is belangrijk dat u goed leert omgaan met de sombere gevoelens. 
  • Het kan helpen om contact te hebben met vrienden of familie met wie u kunt praten en die u proberen te begrijpen.
  • Stel niet te hoge eisen aan uzelf.
  • Richt u vooral op de eenvoudige, praktische zaken van het dagelijks leven.
  • Zorg voor regelmaat, zoals vaste etenstijden, vroeg opstaan en dagelijks contact met een vertrouwd persoon.
  • Ook regelmatig sporten of bewegen kan helpen uw depressie te verminderen.
  • Zoek afleiding in activiteiten die voor u prettig of ontspannend zijn.
  • Drink niet te veel alcohol.
Beschrijving

Wat is een depressie?

Bij een depressie bent u somber en heeft u nergens meer zin in. Deze klachten duren langer dan 2 weken en u heeft er veel last van. Het depressieve gevoel verstoort uw dagelijkse bezigheden, zoals uw werk, gezinsleven en contact met andere mensen.

Depressie is een aandoening die veel voorkomt. Het is niet iets om u voor te schamen of om u schuldig over te voelen.

Bijzondere vormen van depressie zijn:

  • winterdepressie: iemand wordt in de herfst depressief en knapt in de lente weer helemaal op. Als dit 2 jaar zo is, is het een winterdepressie; 
  • postpartum depressie: een depressie na een bevalling;
  • dysthymie: depressieve klachten die ten minste 2 jaar lang blijven.
Activiteiten

Hoe ga ik me weer prettiger voelen?

Uit onderzoek weten we dat het helpt om geleidelijk aan weer dingen te gaan doen die u vroeger leuk vond. Door deze activiteiten weer te gaan doen, gaat u zich prettiger voelen. U wordt minder somber en uw energie komt langzaam terug.

Het kan zijn dat u hier tegen opziet. Begin dan met de eenvoudige dagelijkse dingen. Kleed u bijvoorbeeld ‘s ochtends meteen aan in plaats van in uw pyjama te blijven zitten. Pak de krant en lees uw favoriete column of rubrieken. Spreek af om met iemand koffie te gaan drinken of nodig daar iemand voor uit. Ga een eindje fietsen of wandelen.

  • Bedenk welke dingen u wel weer zou willen doen, gewoon omdat ze u vroeger een goed gevoel gaven.
  • Schrijf ze een voor een op, tot u een lijst heeft van plezierige activiteiten.
Adviezen

Adviezen bij een depressie

Praten

Vaak helpt het om erover te praten, met de huisarts of de praktijkondersteuner en met familie of vrienden.

De meeste mensen hebben begrip voor de situatie. Leg aan hen uit wat depressie betekent. U kunt hun ook deze tekst laten lezen.
Door de depressie gaat u misschien negatief over uzelf denken. Teleurstelling, verdriet en woede kunnen het negatieve gevoel versterken. Bespreek uw gevoelens. Het kost tijd dergelijke emoties te verwerken. Gun uzelf die tijd.

Haalbare doelen

Stel uzelf niet te hoge eisen, bijvoorbeeld dat u snel moet herstellen of normaal uw werk moet kunnen doen. U kunt in het begin het beste de praktische taken van het dagelijks leven doen, zoals boodschappen doen, eten koken en wassen.    

Regelmaat

Probeer regelmaat in uw leven te houden. Ga op vaste (normale) tijden naar bed en sta op tijd op. Eet ook op vaste tijden. 
Ga elke dag naar buiten. Buitenlucht en bewegen geven u al snel een beter gevoel.

Geen alcohol en drugs

Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. Dit is belangrijk om het herstel te bevorderen.

Bedenk prettige activiteiten

Bedenk activiteiten die u prettig vindt om te doen. Kies bijvoorbeeld elke dag zo'n prettige activiteit en ga dat doen.

Bewegen en sporten

Bewegen of sporten geeft een goed gevoel. Probeer elke dag minstens een half uur actief te bewegen. Ga bijvoorbeeld fietsen, wandelen of tuinieren.
Sporten helpt: 3 keer per week een halfuur rennen of trainen helpt al om u minder depressief te voelen. Kies vooral een sport die u leuk vindt. 
Door regelmatig te bewegen gaat u zich fitter voelen. Ook zorgt het voor een betere nachtrust.

Gezin

Een depressie kan het moeilijker maken om voor kinderen te zorgen. U kunt minder aan en bent misschien sneller geirriteerd of boos. Als u kinderen heeft, is het goed om met uw huisarts te praten over hoe het gaat in uw gezin en te kijken naar oplossingen voor problemen. 

Werken

Blijven werken is vaak beter dan tijdelijk stoppen met werken. Probeer dus te blijven werken, al zijn het bijvoorbeeld maar 2 halve dagen in de week. Bespreek het eventueel met uw bedrijfsarts.

Activiteitenlijst

De activiteitenlijst

Als u depressief bent, kan het een hele opdracht zijn om ineens weer leuke dingen te moeten gaan doen. Misschien is het al lastig om een aantal activiteiten op te noemen die u vroeger leuk vond. Denk er daarom rustig over na. Probeer daarbij de volgende vragen voor uzelf te beantwoorden:

  • Wat vond ik vroeger leuk en doe ik nu niet meer?
  • Welke gedachten, dingen of mensen zitten in de weg als ik me voorstel om dit weer te gaan doen?
  • Wat kan ik doen om de activiteiten toch door te laten gaan als het tegenzit?
  • Wie kan mij daarbij helpen?

Als u de lijst met activiteiten heeft opgesteld, bent u al een heel eind op weg.

Kies vervolgens met welke activiteit u wilt beginnen. Spreek voor uzelf een vaste tijd af voor de gekozen activiteit(en).

Met de lijst gaat u naar uw huisarts om te bespreken hoe het gaat. Als het niet direct lukt, bekijkt u samen met de huisarts waar dat aan ligt. Samen zoekt u naar een oplossing. Soms lukt het beter als u een andere activiteit kiest.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met een depressie?

Een depressie gaat vaak binnen een half jaar over: 6 van de 10 mensen met een depressie is binnen een half jaar hersteld. 

Soms voelen mensen met een depressie zich schuldig over hun toestand en komen ze niet meer op het spreekuur. Dat is niet verstandig.

  • Maak regelmatig een vervolgafspraak om te bespreken hoe het gaat.
    Vaak zal de huisarts de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) vragen om u te begeleiden. Het kan ook goed zijn dat bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of een psycholoog u verder helpt. Samen met uw huisarts kijkt u wat in uw situatie het beste bij u past.  

Wilt u een antidepressivum gaan gebruiken?

  • Dan bespreekt u na 2 weken met uw huisarts of u last heeft van bijwerkingen. Na 6 weken bespreekt u of het middel goed werkt. 

Depressies kunnen terugkomen (35-65%). U kunt dat meestal niet voorkomen.

  • Wel kunt u de kans verkleinen door gezond te blijven leven: blijven bewegen/sporten, gezond eten en zorgen voor regelmaat in uw leven. 
  • Merkt u dat de klachten terugkomen? Maak een afspraak met uw huisarts. Wacht niet tot ze erger worden. 

Een deel van de mensen die een depressie heeft gehad, krijgt manische periodes. In een manische periode is iemand veel actiever en veel zelfverzekerder dan hij/zij gewend is. Met een korte zelftest kunt u kijken of u deze verschijnselen herkent: zelftest van het Kenniscentrum bipolaire stoornissen. Ga zo nodig met de uitslag van de test naar uw huisarts. Informatie over depressie en manie vindt u bij bipolaire stoornis

Video’s

Video’s

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.