Ik heb een verhoogde kans op diabetes type 2

In het kort

In het kort

  • Sommige mensen hebben meer kans om diabetes type 2 te krijgen.
  • U kunt zelf dingen doen om deze kans te verkleinen:
    • eet gezond
    • beweeg veel
    • val af als u te zwaar bent
    • stop met roken
    • zorg voor ontspanning en slaap goed
  • Dat helpt om uw bloedsuiker normaal te houden.
  • Zo kunt u uitstellen of voorkomen dat u diabetes type 2 krijgt.
Video's

Video's

Kan het kwaad?

Waarom is het belangrijk om diabetes type 2 te voorkomen?

Bij diabetes type 2 is er te veel suiker (glucose) in het bloed. Dat hoeft u niet direct te merken. Maar u kunt er wel klachten van krijgen, zoals:

  • veel plassen
  • dorst
  • moeheid
  • afvallen
  • vaak blaasontsteking
  • bij vrouwen: jeuk aan de schaamlippen
  • bij mannen: vaak ontsteking van de eikel

Als u jarenlang te hoge bloedsuikers heeft, kunt u schade krijgen aan uw ogen, nieren, zenuwen en bloedvaten. U kunt dan klachten krijgen, zoals:

  • slechter zien
  • pijn en tintelingen in uw armen en benen
  • minder gevoel in uw voeten
  • slecht genezende wondjes aan uw voeten
  • problemen met lopen
  • bij mannen: niet of moeilijk een stijve penis krijgen

Met diabetes heeft u ook meer kans op:

  • ziekten van uw hart en bloedvaten, zoals een hartinfarct of een beroerte
  • psychische klachten, zoals een depressie

Gezond leven helpt om uw bloedsuiker normaal te houden. Zo kunt u klachten en schade door diabetes type 2 zo lang mogelijk uitstellen.

Verhoogde kans

Wanneer heb ik een verhoogde kans op diabetes type 2?

Iedereen kan diabetes type 2 krijgen, maar u heeft meer kans als 1 of meer van deze dingen voor u kloppen:

  • U bent ouder dan 45 jaar.
  • U bent te zwaar.
  • U beweegt weinig.
  • U rookt.
  • U heeft eerder in uw leven al een verhoogde bloedsuiker gehad.

Ook erfelijkheid speelt een rol. U heeft meer kans op diabetes type 2 als 1 van deze dingen voor u klopt:

  • Diabetes komt in uw familie voor.
  • U heeft zwangerschapsdiabetes gehad.
  • U bent van Turkse afkomst.
  • U bent van Marokkaanse afkomst.
  • U bent van Surinaamse afkomst.
  • U bent van Hindoestaanse afkomst. Dan heeft u al vanaf uw 35e jaar meer kans om diabetes type 2 te krijgen.
Adviezen

Hoe kan ik mijn kans op diabetes type 2 verlagen?

U kunt de kans dat u diabetes krijgt verlagen door gezond te leven. Uw huisarts kan u hierbij helpen.

Eet regelmatig en gezond

  • elke dag 3 gezonde maaltijden
  • niet meer dan 4 keer per dag een tussendoortje
  • veel groente, fruit, volkoren producten, peulvruchten en noten
  • één keer per week vette vis, zoals haring, makreel of zalm
  • weinig producten gemaakt van wit meel, zoals witbrood, koekjes en zoutjes
  • weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst en vleeswaren
  • enkele porties zuivel zonder suiker per dag, zoals yoghurt
  • 1,5 tot 2 liter drinken per dag, liefst water, thee en koffie zonder suiker
  • liever geen dranken waarin suiker zit, zoals vruchtensap en fris
  • geen alcohol. Wilt u toch alcohol drinken? Drink dan niet meer dan 1 glas alcohol per dag en liever niet elke dag.

Lees meer tips over gezond eten. Of bekijk het filmpje.

Beweeg veel

  • Is uw gewicht goed? Beweeg dan minstens een halfuur per dag intensief.
  • Bent u te zwaar? Beweeg dan elke dag een uur intensief.
  • Bij intensief bewegen heeft u een snelle hartslag en ademt u snel. U kunt erbij hijgen en zweten.
  • Ga bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of zwemmen.
  • U kunt bijvoorbeeld ook gaan hardlopen of roeien, als dat lukt.
  • Doe een activiteit of sport die goed bij u past. En spreek af om samen met uw partner of een vriend of vriendin te gaan bewegen. Dat is leuker. En u kunt het beter volhouden.
  • Ga niet ineens heel veel bewegen, maar beweeg steeds iets meer.
  • Een beetje extra bewegen is al goed voor uw gezondheid. Neem bijvoorbeeld vaker de trap en haal boodschappen op de fiets.

Andere beweegadviezen:

  • Doe minstens 2 keer in de week oefeningen die uw spieren en botten sterker maken.
  • Doe oefeningen voor uw evenwicht, vooral als u al wat ouder bent.
  • Zit niet veel stil. Vouw bijvoorbeeld staand de was op.

Lees meer tips over gezond bewegen. Of bekijk het filmpje.

Let op uw gewicht

Check hier of u te zwaar bent.

  • Bent u te zwaar? Zorg dan dat u niet nog zwaarder wordt. En probeer af te vallen door gezond te eten en veel te bewegen.
  • Afvallen is vaak lastig. Toch zijn er veel mensen bij wie het lukt. Een beetje afvallen is al goed voor uw gezondheid. Bijvoorbeeld afvallen van 90 kilo naar 85 kilo.
  • U kunt misschien meedoen aan een leefstijlprogramma. U leert gezond eten, meer bewegen en hoe u dat kunt volhouden. Zo valt u op een gezonde manier af. U krijgt hulp van een leefstijlcoach, diëtist, fysiotherapeut en oefentherapeut. Uw huisarts kan u doorsturen.

Stop met roken

Als u rookt heeft u een grotere kans om diabetes te krijgen. Het is daarom belangrijk dat u stopt met roken.

Wilt u stoppen met roken? Bespreek met uw huisarts hoe u dit wilt doen. U kunt hierbij de keuzetabel Stoppen met roken gebruiken.

Zorg voor ontspanning en slaap goed

Mensen met veel stress of slaapproblemen hebben een grotere kans op diabetes type 2.

Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder bij een verhoogde kans op diabetes type 2?

Als u gezond leeft, heeft u minder kans om diabetes te krijgen. U heeft dan ook minder kans op ziekten van uw hart en bloedvaten, zoals een hartaanval of een beroerte. Het is daarom heel belangrijk dat u het gezond leven goed volhoudt.

Als u klachten heeft die bij diabetes passen, maak dan een afspraak bij uw huisarts. Klachten zijn bijvoorbeeld dorst, veel plassen, afvallen en vaak blaasontstekingen.

Uw bloedsuiker laten meten

Bent u ouder dan 45 jaar? Laat dan 1 keer per 3 jaar uw bloedsuiker meten bij uw huisarts als 1 of meer van deze dingen voor u kloppen:

  • U bent te zwaar (uw BMI is 27 of hoger).
  • Uw ouders, broers of zussen hebben diabetes type 2.
  • U heeft een hoge bloeddruk.
  • U heeft een hoog cholesterol.
  • U heeft een ziekte aan uw hart en bloedvaten, of een verhoogd risico om dat te krijgen.
  • U bent van Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst.

Laat ook uw bloedsuiker meten in de volgende situaties:

  • U bent ouder dan 35 en van Hindoestaanse afkomst.
    Laat uw bloedsuiker 1 keer per 3 jaar meten.
  • U heeft zwangerschapsdiabetes gehad.
    Laat uw bloedsuiker elk jaar meten tot 5 jaar na de zwangerschap.
    Laat uw bloedsuiker daarna 1 keer per 3 jaar meten.

Zo voorkomt u dat uw bloedsuiker lang te hoog is zonder dat u het merkt.

Wanneer heeft u diabetes?

U heeft diabetes als:

  • uw nuchtere bloedsuiker op twee verschillende dagen 7 of hoger is
  • uw nuchtere bloedsuiker op één dag 7 of hoger is en u klachten heeft
  • uw bloedsuiker op één dag 11 of hoger is en u klachten heeft

Nuchter betekent: 's ochtends als u nog niets gegeten of gedronken heeft.
Voordat u uw bloedsuiker laat prikken, mag u alleen water drinken.

Meer informatie
Deze tekst is aangepast op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?