Ik wil weten wat ik zelf aan mijn diabetesbehandeling kan doen

In het kort

In het kort

  • U kunt uw bloedsuiker zelf controleren met een vingerprikje.
  • U gebruikt de prikpen, het teststripje en de bloedsuikermeter.
  • Een goede nuchtere bloedsuiker is tussen de 4,5 en 8.
  • Controleer uw voeten elke dag op wondjes, kloofjes en blaren.
  • Check uw gewicht en probeer af te vallen als u te zwaar bent.
  • Eet gezond en beweeg veel.
  • Slikt u pillen? Doe dat elke dag op dezelfde tijd.
  • U kunt uw bloeddruk zelf thuis meten.
Video's

Video's

Zelf controleren

Wat kan ik zelf controleren bij diabetes type 2?

Als u diabetes heeft, controleert uw huisarts of de praktijkondersteuner u regelmatig. Meestal is dat 4 keer per jaar.

U kunt zelf ook de volgende dingen controleren:

insuline

Insuline is een injectiemiddel voor mensen met diabetes die zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken.

Er zijn verschillende soorten insuline verkrijgbaar: kortwerkend, middellangwerkend, langwerkend en combinaties hiervan.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Bloedsuiker

Mijn bloedsuiker zelf controleren bij diabetes

Is uw behandeling voor diabetes gezond leven? Of gezond leven en pillen? Dan controleert de praktijkondersteuner regelmatig uw bloedsuiker. U mag dit ook zelf doen. Dat hoeft dan niet elke dag.

Als u insuline spuit, moet u elke dag uw bloedsuiker controleren.

Hoe meet ik mijn bloedsuiker?

De praktijkondersteuner leert u hoe u zelf uw bloedsuiker kunt controleren. U doet dit met de prikpen, de teststrip en de bloedsuikermeter.

's Ochtends als u nog niets heeft gegeten of gedronken is een goede bloedsuiker: tussen de 4,5 en 8. Dit heet de nuchtere bloedsuiker.

Meet u 's ochtends een te lage bloedsuiker? Ga dan direct ontbijten en bel de huisarts.

De huisarts spreekt met u af bij welke te hoge bloedsuikers u moet bellen.

insuline

Insuline is een injectiemiddel voor mensen met diabetes die zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken.

Er zijn verschillende soorten insuline verkrijgbaar: kortwerkend, middellangwerkend, langwerkend en combinaties hiervan.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Voeten

Mijn voeten controleren bij diabetes

Door diabetes kunnen de bloedvaten en zenuwen in uw voeten kapot gaan. Het bloed stroomt dan minder makkelijk naar de huid van uw voeten en tenen. U krijgt minder gevoel in uw voeten. Zo kunt u ongemerkt wondjes en blaren krijgen. Wondjes genezen langzamer en kunnen makkelijk ontsteken.

Controleer uw voeten regelmatig op wondjes, kloofjes of blaren (ook tussen uw tenen). En draag goed passende schoenen van natuurlijk materiaal, zoals leer.

Gezond eten

Adviezen over gezond eten bij diabetes type 2

Gezond eten is heel belangrijk bij diabetes type 2. Als u gezond eet, kan uw bloedsuiker omlaag gaan. U kunt afvallen. Vaak heeft u minder klachten van de diabetes. En er is een kans dat u minder of geen medicijnen nodig heeft.

Eet regelmatig en gezond

Eet regelmatig:

  • Eet elke dag 3 gezonde maaltijden.
  • Neem niet meer dan 4 keer per dag een tussendoortje.

Eet gezond. Dat betekent:

  • veel groente, fruit, volkoren producten, peulvruchten en noten
  • 1 keer per week vis, liefst vette vis zoals haring, makreel of zalm
  • weinig producten gemaakt van wit meel, zoals witbrood, koekjes en zoutjes
  • weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst en vleeswaren
  • enkele porties zuivel zonder suiker per dag, zoals yoghurt
  • 1,5 tot 2 liter drinken per dag, liefst water, thee en koffie zonder suiker
  • liever geen dranken waarin suiker zit, zoals vruchtensap en fris
  • geen alcohol. Wilt u toch alcohol drinken? Drink dan niet meer dan 1 glas alcohol per dag en liever niet elke dag
Genoeg bewegen

Adviezen over bewegen bij diabetes type 2

Bij diabetes type 2 is genoeg bewegen ook belangrijk. U voelt zich fitter en u kunt afvallen.

  • Is uw gewicht goed? Beweeg dan minstens een halfuur per dag intensief.
  • Bent u te zwaar? Beweeg dan elke dag een uur intensief.
  • Bij intensief bewegen heeft u een snelle hartslag en ademt u snel. U kunt erbij hijgen en zweten.
  • Intensief bewegen is bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of zwemmen. Dat kunnen de meeste mensen. Ook mensen die te zwaar zijn en oudere mensen.
  • U kunt bijvoorbeeld ook gaan hardlopen of roeien, als dat lukt.
  • Ga niet ineens heel veel bewegen, maar beweeg steeds iets meer.
  • Doe een activiteit of sport die goed bij u past. En spreek af om samen met uw partner of een vriend of vriendin te gaan bewegen. Dat is leuker. En u kunt het beter volhouden.

Een beetje extra bewegen is al goed voor uw gezondheid. Bijvoorbeeld:

  • Neem vaker de trap en niet de lift.
  • Werk wat vaker in de tuin.
  • Haal boodschappen op de fiets en niet met de auto.

Andere adviezen

  • Maak uw spieren en botten sterker.
    • Bijvoorbeeld: krachttraining, springen, traplopen en fitness.
    • Doe dit minstens 2 keer per week.
  • Doe oefeningen voor uw evenwicht. Vooral als u al wat ouder bent.
    • Bijvoorbeeld: op 1 been staan, yoga, taichi of pilates.
  • Zit niet veel stil.
    • Bijvoorbeeld: staand de was opvouwen of wandelen tijdens een telefoongesprek.

Maak een afspraak met uw huisarts als u hulp nodig heeft bij bewegen.

Wegen

Adviezen over afvallen bij diabetes type 2

Check hier of u te zwaar bent.

Bent u te zwaar? Dan kan afvallen helpen om uw bloedsuiker te verlagen. Een paar kilo afvallen helpt al. Bijvoorbeeld afvallen van 90 kilo naar 85 kilo. Hierdoor heeft u soms minder of geen medicijnen nodig om uw bloedsuiker te verlagen.

Op een goede manier afvallen en een goed gewicht houden zijn niet makkelijk.

  • Een diëtist en de praktijkondersteuner kunnen u helpen met gezond eten, meer bewegen en afvallen.
  • Er is niet 1 speciaal dieet voor mensen met diabetes.
    Belangrijk is dat u gezonde producten eet. Zoals groente, fruit, peulvruchten, volkoren producten, noten en olijfolie. Er zijn verschillende diëten waar die gezonde producten in zitten.
  • U kunt ook meedoen aan een leefstijlprogramma.
    Daar leert u gezond eten, meer bewegen en uw nieuwe gewoontes volhouden. U valt op een gezonde manier af, met hulp van een leefstijlcoach, diëtist, fysiotherapeut en oefentherapeut. Uw huisarts kan u doorsturen.
  • Soms helpt het om met de praktijkondersteuner of een psycholoog te praten.
    Bijvoorbeeld als problemen met eten ook komen door psychische klachten.
Bloeddruk

Uw bloeddruk meten bij diabetes type 2

Uw bloeddruk kunt u thuis zelf meten, als u dat wilt. U kunt hiervoor een elektronische bloeddrukmeter kopen.

Uw huisarts of praktijkondersteuner meet uw bloeddruk ook als u voor controle komt.

Meer informatie

Meer informatie over diabetes type 2

We hebben de informatie over diabetes gemaakt met:

Deze tekst is aangepast op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?