Ik wil goed omgaan met mijn maagklachten

In het kort

In het kort

  • Bij maagklachten zijn voedingsadviezen belangrijk.
  • Neem geen voedingsmiddelen die bij u klachten geven.
  • Eet op regelmatige tijden.
  • Neem de tijd om rustig te eten en goed te kauwen.
  • Zorg voor een goede stoelgang door genoeg te bewegen, genoeg te drinken en voedingsvezels.
  • Kijk of slapen met een verhoogd hoofdeinde minder klachten geeft.
  • Probeer bij overgewicht af te vallen.
  • Stop met roken.
Voedingsadviezen

Voedingsadviezen bij maagklachten

Eet regelmatig

Het kan helpen om de maaltijden regelmatig over de dag te verdelen. Sla geen maaltijden over. Gebruik 3 hoofdmaaltijden en neem een aantal keren iets tussendoor. Sommige mensen met maagklachten voelen zich duidelijk beter als zij 6 keer per dag een kleine maaltijd nemen. U kunt zelf proberen welke maaltijdverdeling het best bij u past.

Als u last heeft van zuurbranden, is het verstandig vlak voor het slapen niet meer te eten. Met een volle maag gaan liggen geeft namelijk meer kans op dit soort klachten.

Kauw goed

Neem de tijd om rustig te eten en goed te kauwen. Goed kauwen is het begin van een goede spijsvertering.

Zorg voor een goede stoelgang

Een goede stoelgang vermindert de kans op maagklachten. Goede voeding zorgt voor voldoende voedingsvezels. Voedingsvezels bevorderen de stoelgang. Ze zitten vooral in volkorenproducten, groente (zowel rauwkost als gekookte groente), fruit, aardappelen, peulvruchten, noten en zaden.

Drink ten minste 1,5 liter per dag, vooral als u veel vezels gebruikt. Anders heeft u juist kans op verstopping.

Ook dagelijks wat extra lichaamsbeweging bevordert een goede stoelgang.

Vermijd voedingsmiddelen die bij u klachten geven

Beperk of neem geen voedingsmiddelen en dranken waarvan u merkt dat u ze niet verdraagt. Veel mensen krijgen last van:

  • vette of sterk gekruide gerechten;
  • zure of koolzuurhoudende dranken, koffie, chocola en alcohol;
  • pepermuntjes. 

Het verschilt van persoon tot persoon of en welke voedingsmiddelen extra klachten geven. Het heeft geen zin om in een keer verschillende voedingsmiddelen tegelijk te gaan vermijden. Probeer 1 voedingsmiddel weg te laten en kijk dan eerst of de klachten er werkelijk minder van worden. Als u zomaar veel voedingsmiddelen gaat vermijden, kunt u een tekort aan gezonde voedingsstoffen krijgen.

Medicijnen vóór, tijdens of na de maaltijd?

Sommige medicijnen kunnen maagklachten geven en uw eetlust verminderen. Probeer dan toch gezond en gevarieerd te blijven eten.

Informeer bij de apotheek of arts of u uw medicijnen voor, tijdens of na de maaltijd moet innemen. Worden de klachten niet minder, bespreek dan met uw huisarts of u uw medicijnen kunt veranderen of stoppen.

Voorbeelden van medicijnen die maagklachten kunnen geven zijn:

  • NSAID’s (pijnstillers)
  • Carbasalaatcalcium en acetylsalicylzuur (bloedplaatjesremmers)
  • Antistollingsmiddelen (bloedverdunners)
  • Antidepressiva
  • Bisfosfonaten (tegen botontkalking)
  • Metformine (voor diabetes mellitus)
  • Calciumantagonisten (tegen hoge bloeddruk)
  • Nitraten (voor uw hart)
  • Spironolacton (plaspil)
  • Antibiotica

spironolacton

Spironolacton is een kaliumsparend plasmiddel. Het gaat de werking van aldosteron tegen. Aldosteron is een lichaamseigen stof die door de bijnieren wordt gemaakt. Het drijft natrium uit en houdt kalium vast in het lichaam.

Artsen schrijven spironolacton voor bij bepaalde vormen van hoge bloeddruk, bij hartfalen, oedeem, nierziekten en bij overmatige haargroei.

Bron: Apotheek.nl

metformine

Metformine is een verlager van het bloedglucose. Het behoort tot de biguaniden. Het vermindert de hoeveelheid glucose in het bloed en vermindert de eetlust.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus (suikerziekte) en bij verminderde vruchtbaarheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met voeding bij maagklachten?

Als u stap voor stap de adviezen opvolgt, is de kans groot dat uw maagklachten verminderen.

Het zal niet altijd meevallen om bepaalde gewoontes te veranderen. Zo kan bijvoorbeeld afvallen en een gezond gewicht behouden een enorme opgave zijn. Uw huisarts kan u hierbij ondersteunen. Soms is het nodig dat een diëtist u helpt.

Meer informatie

Meer informatie over maagklachten

Voor meer informatie over een gezonde spijsvertering kunt u terecht bij de Maag Lever Darm Stichting.

De informatie over maagklachten is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Maagklachten.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.