Ik wil misschien stoppen met roken

In het kort

In het kort

  • Er zijn veel goede redenen om met roken te stoppen.
  • U voelt zich snel fitter, uw conditie verbetert en u hebt meer energie.
  • Uw adem ruikt frisser, uw huid, haar en tanden zien er gezonder uit.
  • U houdt veel geld over.
  • U wordt minder gauw verkouden of ziek.
  • U hebt minder kans op ernstige en langdurige ziektes.
  • U leeft gemiddeld 10 jaar langer dan mensen die blijven roken.
  • Wilt u misschien stoppen? Bespreek het met uw huisarts.
Roken is verslavend

Roken is verslavend

Als roker raakt u er aan gewend om op vaste momenten te roken. Bijvoorbeeld ’s ochtends bij de koffie, na het eten of als u samen bent met vrienden. Daardoor krijgt u op die momenten vanzelf zin om te gaan roken (psychische verslaving).

Uw lichaam raakt ook gewend aan de nicotine . Nicotine is een verslavende stof in de sigaret. Nicotine geeft tijdelijk een prettig gevoel. Maar als het is uitgewerkt, wordt u gespannen en onrustig. U raakt geïrriteerd en kunt zich minder goed concentreren. U verlangt dan weer naar een sigaret om die onrust weg te nemen (lichamelijke verslaving). Dat maakt het moeilijk om ermee te stoppen.

Verslaving is de belangrijkste reden dat mensen blijven roken.

Rookt u minstens 10 sigaretten per dag? Dan is de kans groot dat u verslaafd bent.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Waarom roken?

Waarom roken?

Als u vaker rookt, gaat u ook vaker naar een sigaret verlangen. U vindt steeds vaker een reden om te roken. Zo heeft elke roker zijn favoriete ‘rookmomenten’. Bijvoorbeeld:

- bij de koffie of de krant: om de dag te beginnen
- in de pauze, na het werk of als u de hond uitlaat: om te ontspannen
- met vrienden: voor de gezelligheid of om iets te vieren
- als u hard moet werken: om u beter te kunnen concentreren
- als u moe bent: om uzelf op te peppen
- als u iets goed hebt gedaan: om uzelf te belonen
- als u zorgen of stress heeft: om de onrust weg te nemen
- als u boos of verdrietig bent: om te kalmeren of uzelf te troosten
- als u honger heeft of juist te veel hebt gegeten: om u beter te voelen.

Wat zijn voor u de belangrijkste rookmomenten? En wat zijn de redenen dat u blijft roken?
Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen en risico’s van roken? Het is goed om hier over na te denken. Dan wordt het voor uzelf duidelijker waarom u misschien wilt stoppen.

Nadelen en risico's

Nadelen en risico's van roken

U weet waarschijnlijk al dat roken ongezond is, zowel voor uzelf als voor de mensen om u heen. Roken heeft veel nadelen en risico’s:

  • Uw conditie wordt slechter: u hebt minder energie, kracht en uithoudingsvermogen. U bent dus sneller moe en raakt sneller buiten adem.
  • Uw huid wordt doffer, u ziet er ongezonder, vermoeider en ouder uit.
  • Uw haar wordt doffer en sneller grijs en u kunt sneller kaal worden.
  • Uw tanden verkleuren en u hebt meer kans op een ongezond gebit en ontstoken tandvlees.
  • U wordt sneller verkouden en u hebt meer kans op ontstekingen van uw neus- en bijholten, uw keel en oren. Hierdoor kunt u keel-, oor- en hoofdpijn krijgen.
  • U heeft meer kans op ontstekingen van uw luchtwegen (astma, bronchitis, longontsteking), met last van slijm, hoesten en benauwdheid.
  • Uw adem, haar, kleren en huis ruiken naar rook. Andere mensen vinden dat vaak vies.

Als u blijft roken, heeft u meer kans op:

  • een maagzweer;
  • verminderde vruchtbaarheid (dit geldt voor mannen én vrouwen);
  • eerder in de overgang komen en sneller last hebben van botontkalking (vrouwen);
  • erectieproblemen (mannen);
  • ernstige ziekten van de luchtwegen (COPD) met toenemende benauwdheid;
  • ernstige hart- en vaatziekten (zoals beroerte, bloedvatvernauwing en hartinfarct);
  • ook meerokers hebben door inademen van de rook van anderen meer kans op deze ziekten van luchtwegen en hart- en vaten;
  • verschillende soorten kanker (van de longen, keel, slokdarm, alvleesklier, blaas en nieren; en bij vrouwen ook van de baarmoederhals);
  • minder oud worden; rokers gaan gemiddeld 10 jaar eerder dood dan niet rokers. Zelfs rokers die niet elke dag roken gaan gemiddeld 5 jaar eerder dood dan wanneer ze niet zouden roken.

Roken als u zwanger bent

Roken of meeroken als u zwanger bent is schadelijk voor de baby. Rokende vrouwen hebben meer kans op een miskraam, een baby die te weinig groeit of te vroeg wordt geboren (waardoor het op latere leeftijd meer kans heeft op overgewicht en diabetes). Lees ook Ik wil stoppen met roken voordat ik zwanger word en Ik ben zwanger en wil stoppen met roken.

Roken in huis

Thuis roken verhoogt de kans op wiegendood (de baby houdt in zijn slaap op met ademen) en op ziekten zoals verkoudheid, oorontsteking en astma bij kinderen.

Waarom blijven roken?

Redenen om te blijven roken ontkracht

U kunt verschillende redenen bedenken om te blijven roken. Het is goed om eens te kijken of die redenen wel kloppen:

Ik rook al te lang om er mee te stoppen”.
Hoe eerder u stopt hoe beter. Dat is waar. Maar stoppen is nooit te laat. U gaat er altijd op vooruit, ook als u al lang rookt.

Wat maakt het uit? Er zijn al zo veel schadelijke invloeden, zoals luchtvervuiling, gifstoffen en straling”.
Maar roken is veel schadelijker. De kans dat u aan roken overlijdt, is 1000 keer groter dan de kans om aan de gevolgen van luchtvervuiling te sterven. Dat andere dingen ook schadelijk zijn voor uw gezondheid, is geen reden om door te roken. Roken is tenminste iets waar u zelf wat aan kunt doen.

Ik ken een roker die 90 jaar is geworden, dus zo ongezond kan het toch niet zijn?
Iedereen kent wel een roker die oud is geworden, maar helaas zijn dat de uitzonderingen. Mensen die hun hele leven roken sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan mensen die nooit gerookt hebben. Per jaar sterven in Nederland ongeveer 20.000 mensen aan de gevolgen van roken.

Als ik stop met roken word ik dikker”.
De meeste stoppers komen ongeveer 2,5 tot 6 kilo aan. Dat is waar. Toch is roken veel schadelijker dan een paar kilo extra lichaamsgewicht. Na een tijdje blijft uw gewicht stabiel. Begin niet met een streng dieet om op gewicht te blijven. Een gezonde leefstijl helpt het best om uw gewicht stabiel te houden.

Het lukt me toch niet om te stoppen”.
Het kan inderdaad moeilijk zijn. Daarom is het belangrijk dat u het goed voorbereidt. Bespreek het met uw huisarts of de praktijkondersteuner. Die kan u hier goed in ondersteunen. De kans dat het lukt is dan groter.

Elektronische sigaretten zijn toch minder schadelijk?
Er is nog te weinig bekend over de werking en veiligheid van e-sigaretten op de lange termijn. De samenstelling en kwaliteit van e-sigaretten wisselt. De schadelijke werking van de nicotine is dezelfde. De e-sigaret bevat ook andere schadelijke stoffen. En het houdt de gewoonte van het roken in stand. Daarom raden artsen het niet aan.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Voordelen van stoppen

Voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken is goed voor uw gezondheid. Ook op korte termijn heeft het veel voordelen.

Uw conditie wordt beter en u hebt meer energie. Na een paar weken voelt u zich al fitter.

  • uw huid en haar worden weer mooier en u ruikt niet meer naar rook
  • u kunt beter proeven en ruiken
  • uw adem ruikt frisser
  • uw tanden en tandvlees zien er gezonder uit
  • uw stem klinkt natuurlijker en uw rokershoest verdwijnt
  • de kans dat u verkouden of ziek wordt, is direct kleiner

In de eerste 5 jaar gaat uw gezondheid het hardst vooruit. U hebt dus snel resultaat van het stoppen. U gaat er altijd op vooruit, ongeacht hoe lang u gerookt heeft. Na gemiddeld 10 tot 15 jaar niet roken is uw levensverwachting weer dezelfde als die van een niet-roker.

Als u niet meer rookt is dat ook beter voor de gezondheid van de mensen om u heen. U beschermt hen tegen de gevolgen van het meeroken (inademen van de rook van anderen). Als u thuis rookt, hebben andere huisgenoten en kinderen namelijk meer kans op verkoudheid, griep en ontstekingen van de oren, de luchtwegen en de longen. Ook hebben uw huisgenoten een grotere kans op een beroerte, bloedvatvernauwing en hartinfarct.

Ook heel belangrijk: Door niet te roken geeft u een goed voorbeeld aan volwassenen en kinderen in uw omgeving. U steunt daarmee ook anderen om niet te roken.

Stoppen met roken heeft nóg een groot voordeel: u houdt veel geld over!
Kijk op rokeninfo.nl om te weten hoeveel geld u door stoppen met roken bespaart.

Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder als ik misschien wil stoppen met roken?

Voor uw gezondheid is het altijd beter om te stoppen met roken. Daarom is het goed om te kijken waarom u misschien nog twijfelt. Daarbij kan het helpen om uw gedachten op te schrijven.
- Wat zijn voor u de belangrijkste rookmomenten en redenen om te roken?
- Wat zijn voor u de belangrijkste voordelen van stoppen?
- En wat lijkt u het moeilijkst aan stoppen met roken?

Praat er over met mensen die gestopt zijn. Dan merkt u dat eigenlijk iedereen blij is gestopt te zijn.

Maak een afspraak bij uw huisarts om er over te praten.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken

Voor meer informatie kunt u terecht bij Rokeninfo.nl en Ikstopnu.nl.

Zoekt u filmpjes, tips en verhalen van anderen over stoppen met roken? Kijk op Ikstopnu.nl.

Wilt u zelfstandig stoppen of zoekt u een vorm van ondersteuning die bij u past? Ikstopnu.nl helpt u een keuze te maken.  

Wilt u samen met anderen stoppen? De GG&GD en thuiszorginstellingen bieden groepstrainingen stoppen-met-roken aan.

Zoekt u persoonlijke begeleiding? Op Ikstopnu.nl en Kwaliteitsregisterstopmetroken.nl vindt u adressen en telefoonnummers van erkende stoppen-met-roken begeleiders bij u in de buurt: huisartsen, praktijkondersteuners en stoppen met roken coaches. U vindt er ook websites voor stoppen-met-roken programma's met online- of telefonische coaching. 

Jongeren vinden alles wat ze willen weten over roken op jongeren.rokeninfo.nl, ook over bijvoorbeeld roken, uiterlijk en seks, shisha, e-sigaret en positieve effecten van stoppen.

De informatie over stoppen met roken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Behandelrichtlijn Stoppen met roken, de richtlijn Behandeling van tabaksverslaving en stoppen-met-roken ondersteuning en de NHG-Zorgmodule Leefstijl Roken.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.