Contact met de huisartsenpraktijk

Elke huisartsenpraktijk heeft een folder of website met informatie over de eigen praktijk. Hierop staan de namen van de huisartsen, assistentes en praktijkondersteuners, de telefoonnummers van de praktijk, wanneer u kunt bellen voor overleg of een afspraak, of u bij de huisarts terecht kunt voor een e-consult en wanneer u langs kunt komen. 

Telefonisch contact
  • Bellen voor advies. 
    U kunt de huisartsenpraktijk altijd bellen voor advies en overleg. De doktersassistente die de telefoon opneemt, kan vaak al uitleg en adviezen geven. Als u de huisarts zelf wilt spreken, zorgt de assistent ervoor dat de huisarts u terugbelt. Sommige praktijken hebben hier vaste tijden voor. Dat heet het terugbelspreekuur.
  • Telefonisch spreekuur. 
    Sommige huisartsen hebben een telefonisch spreekuur. Dat zijn vaste tijden waarop u de huisarts zelf kunt bellen om vragen te stellen en te overleggen.
  • Receptenlijn. 
    Vaak is er een apart telefoonnummer of e-mail voor het aanvragen van een herhaalrecept voor medicijnen. Het recept kan, na goedkeuring van de huisarts, naar de apotheek worden gefaxt. Dan kunt u het medicijn op een later tijdstip bij de apotheek ophalen.
Een e-consult

Steeds vaker bieden huisartsenpraktijken ook contact via een e-consult aan. Via een veilige internetverbinding kunt u dan vragen aan de huisarts stellen. Op de website van de huisartsenpraktijk staat hoe uw vraag stelt via een e-consult.

Niet alle gezondheidsvragen zijn geschikt voor het e-consult!

Geschikte onderwerpen/vragen voor een e-consult zijn:

  • vragen over leefstijl
  • vragen over medicijnen
  • vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek
  • vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest
  • controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte

Maak geen gebruik van een e-consult bij:

  • spoedeisende vragen
  • vragen over een nieuwe klacht
  • vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is
  • emotionele / psychische problemen
Naar het spreekuur
  • Inloopspreekuur. 
    Sommige praktijken hebben een inloopspreekuur. Dat betekent dat u tussen bepaalde tijden op de praktijk terecht kunt, zonder eerst een afspraak te maken.
  • Spreekuur op afspraak. 
    U kunt bij de doktersassistente een afspraak maken om op het spreekuur (op de praktijk) te komen. Afhankelijk van uw klachten, zal de assistente u dezelfde dag laten komen of een paar dagen later. Sommige praktijken hebben vaste tijden waarop u de praktijk kunt bellen voor het maken van een afspraak. Er zijn ook praktijken waarbij u de afspraak via email of internet kunt maken. 
  • Visite. 
    Als u te ziek bent om naar de praktijk te komen, komt de huisarts bij u thuis. Dat heet een visite. Voor het aanvragen van een visite moet u de dokterassistente bellen.
Spoedgevallen 
  • Voor spoedgevallen tussen 8:00 en 17:00 uur heeft de huisartspraktijk een apart telefoonnummer. Dit is het spoed- of noodnummer. Hiermee krijgt u snel de dokterassistente te spreken en zo nodig de huisarts zelf. De huisarts komt bij spoed direct langs, dit heet een spoedvisite. Is het nodig dat u naar het ziekenhuis gaat, dan belt de huisarts de specialist in het ziekenhuis en de ambulance. 
  • Als de praktijk gesloten is op het moment dat u belt, dan hoort u van het antwoordapparaat welke telefoonnummers u kunt bellen voor huisartsenzorg en spoedgevallen.
  • Avond, nacht en weekend: huisartsenpost. Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is (avond, nacht en weekend), kunt u voor zaken die niet kunnen wachten de Huisartsenpost bellen waar uw huisartsenpraktijk bij is aangesloten. U krijgt dan een doktersassistent te spreken Deze vraagt naar uw naam, geboortedatum en verzekering, waarna u vertelt wat het probleem is. Soms is een advies en overleg met de assistent voldoende. Soms is het nodig dat de huisarts u terugbelt. In andere gevallen maakt u een afspraak om op de Huisartsenpost te komen en wordt u door de huisarts gezien. Ook kan het nodig zijn dat de huisarts op visite komt.
  • 112. Voor dringende levensbedreigende zaken kunt u ook zelf 112 bellen. Zo nodig krijgt u dan ook instructies wat u moet doen tot dat de ambulance bij u is aangekomen.