Elkaar strelen of masseren (ook penis, vagina, anus en borsten)

In het kort

In het kort

  • Elkaar strelen en masseren kan helpen om weer plezier te krijgen in seks.
  • U leert samen te ontspannen en te genieten. En te praten over wat u voelt.
  • U mag elkaar overal strelen, ook de penis, vagina, anus (poepgat) en borsten.
  • Wacht nog even met seks waarbij de penis in de vagina of anus gaat.
Waarom

Waarom elkaar strelen en masseren?

Elkaar strelen en masseren is een manier van vrijen. Het kan fijn zijn om te doen als u niet meer geniet van andere manieren van seks, zoals met de penis in de vagina of anus. Bijvoorbeeld doordat de seks te veel gaat om klaarkomen. Of door problemen zoals pijn bij het vrijen of moeilijk een stijve penis krijgen.

Strelen en masseren kunnen helpen om weer plezier te krijgen in seks. U leert samen te ontspannen en te genieten. En u leert te praten over wat u voelt.

Lees de tekst samen door. U kunt bijvoorbeeld afspreken om deze manier van vrijen 3 keer te proberen in de komende 2 weken.

Voorbereiding

Hoe bereid ik me voor op elkaar strelen en masseren?

  • Zorg dat u zich allebei op uw gemak voelt.
  • Het is belangrijk dat de ruimte warm genoeg is. Tijdens de oefening bent u bloot.
  • Zorg dat u lekker kunt liggen. Bijvoorbeeld op een matras of bank.
  • Zorg voor een fijne omgeving. Bijvoorbeeld met de muziek zacht aan, en felle lampen uit.
  • Zorg dat niemand u kan storen. Zet bijvoorbeeld uw telefoon op stil.
  • U kunt van tevoren (samen) warm douchen of in bad gaan.
  • Als u wilt, kunt u massage-olie of een crème of lotion klaar leggen.
  • Spreek af wie als eerste de ander gaat strelen en masseren. En hoe lang, bijvoorbeeld 5 minuten. Daarna wisselt u om en gaat de ander 5 minuten strelen en masseren.
    De oefening

    Oefening: elkaar strelen en masseren, ook de penis, vagina, anus en borsten

    Bij deze manier van vrijen mag u de ander overal aanraken. Als de tijd om is, wisselt u van plek.

    Opdracht voor de partner die streelt

    Om te beginnen mag u de ander overal strelen, maar nog niet de penis, vagina, anus of borsten. Dit helpt om te ontspannen.

    • Uw partner ligt op de buik. Streel de rug, hals, armen, weer de rug, dan de billen (niet de anus), benen, voeten en weer terug.
    • U kunt strelen met uw vingers of hand. Maar bijvoorbeeld ook met uw lippen, tong, neus, wangen of haar.
    • Probeer verschillende manieren van strelen en masseren. Bijvoorbeeld zachtjes of wat harder, langzaam of snel, met lange of korte bewegingen, of door rondjes te maken.
    • Daarna gaat uw partner op de rug liggen. Streel nu de voorkant van het lichaam, zonder de penis, vagina of borsten aan te raken. U kunt daar een handdoek op leggen, als uw partner dat wil.

    Lukt het u allebei goed om te ontspannen? Dan kunt u het strelen langzaam uitbreiden naar de penis, vagina, anus en borsten.

    • Bespreek van tevoren wat u wel en niet wilt doen. Bijvoorbeeld niet met een vinger in de vagina of anus gaan.
    • Probeer weer verschillende manieren van aanraken. Bijvoorbeeld:
      • zachtjes drukken of knijpen
      • masseren met massage-olie of glijmiddel
      • likken, zuigen of blazen
    • Wordt uw partner opgewonden? Probeer daar dan mee te spelen. U kunt de opwinding bijvoorbeeld laten komen en gaan.
    • Bedenk dat sommige delen van de penis, de ballen, de clitoris, de borsten en de anus erg gevoelig kunnen zijn.
    • Als de tijd om is, wisselt u weer.

    Opdracht voor de partner die gestreeld wordt

    • Probeer te ontspannen. En probeer te genieten van hoe uw partner u aanraakt.
    • Als u opgewonden raakt, doe daar dan niets mee. Blijf ontspannen en genieten van wat u voelt. U merkt dan dat u rustig van de opwinding kunt genieten, zonder te hoeven klaarkomen.
    • Als u iets niet fijn vindt, mag u dat zeggen. Laat de ander dan zelf de aanraking veranderen. Vertel de eerste paar keer niet wat de ander moet doen.
    • Lukt dat goed? Dan kunt de volgende keer tijdens de oefening uw partner laten weten hoe en waar u aangeraakt wilt worden. U kunt het zeggen of een geluid maken (zoals kreunen). Of met uw hand de aanraking van uw partner sturen.

    Beslis samen of u aan het eind wilt klaarkomen. Als u kiest voor klaarkomen, probeer daar dan niet te snel naartoe te gaan. Stel het zo lang mogelijk uit.

    Na de oefening

    Na de oefening bespreekt u samen hoe het was:

    • Lukte het om te ontspannen?
    • Welke manier van aanraken vond u fijn? En op welke delen van het lichaam?
    • Wat voelde niet zo fijn en hoe zou u het liever willen?
    • Wat voelde u en waar dacht u aan?
    • Wat heeft u ontdekt over uw lichaam? En over het lichaam van uw partner?
    Hoe gaat het verder?

    Hoe gaat het verder na strelen en masseren?

    Gaat deze manier van vrijen een paar weken goed? En kunt u er goed over praten?

    Misschien merkt u dan dat het plezier weer terugkomt. Als dat zo is, kunt u ervoor kiezen om weer seks te hebben waarbij de penis (of een vinger of dildo) in de vagina of anus gaat.

    Bespreek van tevoren hoe u dat allebei zou willen. Begin niet meteen met iets in de vagina of anus. Neem vooraf de tijd voor strelen en masseren.

    Meer informatie
    Deze tekst is aangepast op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?