Ik heb hielspoorklachten

In het kort

In het kort

  • De brede pees van de voorvoet naar de hiel heet voetzoolpees.
  • Hielspoorklachten ontstaan door irritatie van de aanhechting van de voetzoolpees.
  • Meestal is overbelasting de oorzaak, bijvoorbeeld overgewicht of hardlopen.
  • U krijgt pijn bij staan en lopen, vooral bij het opstaan, onder de voet bij de hiel.
  • U kunt zelf oefeningen doen om de voet- en kuitspieren te rekken en te versterken.
  • Hielspoorklachten zijn vervelend maar kunnen geen kwaad.
  • De ergste pijn gaat meestal binnen 1 tot 4 maanden vanzelf over.
Videos

Videos

Beschrijving

Wat zijn hielspoorklachten?

Onder uw voet loopt een brede pees, de voetzoolpees, die de voorvoet met de hiel verbindt. De plek waar deze pees aan het hielbeen vastzit, kan bij overbelasting pijn gaan doen. We noemen dat hielspoorklachten.

Hielspoorpijn is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel. Hielspoor komt vooral voor bij mensen boven de 40 jaar.

Verschijnselen

Wat zijn de verschijnselen bij hielspoorklachten?

U voelt een felle, scherpe pijn onder uw voet (tegen uw hiel aan) wanneer u erop staat of loopt. In rust stopt de pijn vrijwel direct.

De pijnklachten zijn er:

  • bij staan en lopen;
  • vooral bij opstaan in de ochtend en na langdurig zitten;
  • bij het begin van een training, bijvoorbeeld bij de warming-up;
  • soms wanneer u met blote voeten op een harde ondergrond loopt;
  • wanneer u op de zere plek onder uw hiel drukt.

's Nachts kan de pijn nazeuren.

Oorzaken

Waardoor ontstaan hielspoorklachten?

Hielspoorklachten ontstaan door tijdelijke of langdurige overbelasting van de voetzoolpees. De aanhechting van de pees aan het hielbeen staat onder spanning en gaat irriteren en ontsteken.

De kans op overbelasting van de voetzoolpees is groter:

  • bij overgewicht,
  • bij hardlopen op harde ondergrond,
  • bij werk waarbij u lang moet staan,
  • als u een lange wandeling maakt en niet gewend bent te lopen,
  • bij sporters die veel hardlopen of springen (bijvoorbeeld tennis of volleybal),
  • bij een afwijkende vorm (bijv. platvoeten) of stand van de voeten en/of een verkeerd looppatroon.

Hielspoorklachten ontstaan meestal geleidelijk. Soms ontstaan de klachten ineens door een blessure, bijvoorbeeld wanneer u een harde landing maakt met platte voeten op een harde ondergrond.

Oefeningen

Oefeningen en tips

Oefening voor rekken en versterken van de voet:

  • Kniel op één been waarbij de tenen op de grond blijven.
  • Of pak de tenen van één voet en trek ze met de voet zoveel mogelijk naar u toe.
  • Ga op een stoel zitten met blote voeten op een uitgerolde handdoek. Krabbel met uw tenen de handdoek naar u toe. Om de oefening zwaarder te maken legt u eerst een boek op het uiteinde van de handdoek.

Oefening voor rekken en versterken van de kuit:

  • Ga met de voorste helft van uw voeten op een traptrede staan, zodat uw hielen ruim vrij zijn.
  • Zet uw voeten een voetlengte uit elkaar.
  • Sta rechtop.
  • Houdt uw knieën gestrekt.
  • Zorg dat u zich ergens vast kunt houden (bijvoorbeeld trapleuning).
  • Ga op uw tenen staan en hou dit even vast (5 seconden).
  • Zak daarna met uw hielen zover naar beneden dat ze lager komen dan de traptrede. Hou dit even vast (5 seconden).
  • Ga daarna weer op uw tenen staan (zo hoog mogelijk en weer 5 seconden).
  • Blijf steeds rechtop staan.
  • Doe deze oefening gedurende 3 minuten.
  • Doe het om de dag.
  • Probeer na een week oefenen eens of u het ook kunt zonder dat u zich vasthoudt.
  • Als de oefening pijn doet, bent u er nog niet aan toe. Ga dan liever wandelen of fietsen.

Zachte hakstukjes of steunzolen die u in uw schoen legt helpen om schokken op te vangen. Sommige mensen hebben minder pijn als ze zooltjes dragen die een  uitsparing hebben onder de plek van de hiel waar de pijn zit. De druk op uw hiel kan hierdoor verminderen. Zooltjes hebben geen invloed op het herstel.  

Koelen kan de pijn tijdelijk verminderen, maar heeft geen invloed op het herstel. Wikkel ijs in een doek en leg het 10 minuten op de pijnlijke plek.

Tapen heeft geen invloed op het herstel.

Voor geen enkele behandeling (ook niet met schokgolf-, laser- of ultrasound) is bewezen dat het helpt.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en glucose (druivensuiker) in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken (overgeven).

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Adviezen bij hielspoorklachten

  • Blijf bewegen maar neem rust als u weer pijn krijgt. Doorgaan bij pijn vertraagt het herstel.
  • Zorg bij sporten dat u minder zwaar traint en bouw de training geleidelijk op om te voorkomen dat de pijn verergert.
  • Vermijd harde ondergrond, snel van start gaan (zonder de spieren eerst op te warmen en op te rekken), snelle sprints, en krachtig afzetten (springen) als u merkt dat dat pijn doet.
  • Als u tijdens het sporten klachten houdt, kies dan tijdelijk voor zwemmen of fietsen om uw voet minder te belasten.
  • Probeer af te vallen als u overgewicht heeft.
  • U kunt oefeningen doen om de voet- en kuitspier te rekken en te versterken.
Medicijnen

Medicijnen

  • Als u een pijnstiller wilt gebruiken neem dan bij voorkeur paracetamol . Paracetamol is een goede pijnstiller met weinig bijwerkingen. Lees meer bij 18 jaar" href="https://www.thuisarts.nl/pijn/ik-wil-pijnstiller-gebruiken-vanaf-18-jaar">paracetamol.
  • Helpt paracetamol onvoldoende? Dan kunt u een NSAID (naproxen , ibuprofen of diclofenac ) proberen. Let op: NSAID's zijn goede pijnstillers, maar ze geven regelmatig vervelende bijwerkingen. Ze kunnen (soms ernstige) maagklachten geven en de werking van andere medicijnen beïnvloeden. Heeft u maag-, darm-, hart-, vaat- of nierproblemen? Bent u ouder dan 60 jaar? Gebruikt u medicijnen? Of heeft u ooit een allergische reactie gehad na een NSAID? Overleg dan eerst met uw huisarts of apotheker voordat u een NSAID gebruikt. Lees meer bij NSAID's.
    Soms krijgt u er een medicijn (omeprazol ) bij om de maag tegen NSAID's te beschermen.
  • Als paracetamol en nsaid’s onvoldoende werken kunt u een injectie in uw hiel krijgen met daarin een verdovend middel en een ontstekingsremmer (corticosteroïd). Zo nodig kan dit twee tot drie keer worden herhaald, steeds met vier weken ertussen. De pijn kan hierdoor tijdelijk verminderen, maar na verloop van weken komen de klachten weer terug. Injecties hebben geen invloed op de duur van het herstel.

naproxen

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij koliekpijn, hoofdpijn, migraine en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

diclofenac

Diclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID's genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht.

Bovendien bij koliekpijn, menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies, migraine en hoofdpijn. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

omeprazol

Omeprazol is een maagzuurremmer. Het behoort tot de protonpompremmers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag.

Artsen schrijven het voor bij maagklachten, maag- en darmzweren en bij het syndroom van Zollinger-Ellison.

Bron: Apotheek.nl

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl

ibuprofen

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij migraine, hoofdpijn en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder bij hielspoorklachten?

De ergste pijn gaat meestal binnen een tot vier maanden vanzelf weer over. Meer dan 80% van de mensen met hielspoorklachten is binnen een jaar genezen.

De volgende adviezen kunnen mogelijk helpen om terugkomen van de klachten te voorkomen:

  • Probeer bij overgewicht af te vallen. Dit helpt om overbelasting van de voetzoolpees te voorkomen.
  • Sport als het kan niet op een harde ondergrond maar op een zachte, dempende ondergrond (bos, gras).
  • Draag bij het sporten goed passende sportschoenen met een schokdempende zool.
  • Oefeningen en een goede warming-up worden vaak aangeraden, maar er is geen bewijs dat deze helpen nieuwe blessures te voorkomen.
  • Bovengenoemde oefeningen helpen de voet- en kuitspieren soepel te houden en te versterken.

Aan het begin van de training kunt u oefeningen doen om de voetspieren op te warmen. Begin met 5 tot 10 minuten rustig bewegen. Draai met uw voet rondjes in de lucht. Draai daarna met uw hak rondjes terwijl uw tenen op de grond staan. Zorg dat u de training rustig begint en geleidelijk zwaarder maakt.

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen

Neem contact op met uw huisarts als de pijn na twee tot vier weken nog niet is verminderd.

Meer informatie

Meer informatie over hielspoor?

Kijk voor meer informatie over hielspoor en bijbehorende oefeningen op sportzorg.nl

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.