Ik kies voor een brace of tape bij een verzwikte enkel

In het kort

In het kort

  • Is uw enkel heel dik en pijnlijk bij een verzwikte enkel? Dan is uw enkel vaak minder stevig.
  • Uw enkel kan steviger voelen met een brace of tape.
  • Een brace is een stevige steun om uw enkel, die u zelf kunt aandoen en uitdoen.
  • Tape is een brede plakband om uw enkel, voet en onderbeen.
  • Meestal gebruikt u dit 3 tot 6 weken. Soms kunt u het langer gebruiken.
Wat is het

Wat is een brace of tape bij een verzwikte enkel?

Door een verzwikking kunnen uw enkelbanden voor een deel scheuren. Of helemaal doorscheuren. Dan heeft uw enkel nog maar weinig steun van deze banden. Een brace of tape kan uw enkel meer steun geven.

Een brace

Dit is Engels voor beugel. Het is een stevige steun die u zelf om uw enkel kunt doen met klittenband of veters.
Er zijn braces van elastiek en harde braces met bijvoorbeeld stukken kunststof. Een brace met stukken kunststof geeft meer steun.

U kunt een brace al dragen als uw enkel nog dik is. Als uw enkel minder dik wordt, kunt u de brace wat strakker doen.

U kunt de brace zelf aandoen en uitdoen. Na een paar weken kunt u de brace bijvoorbeeld ook alleen dragen als u gaat sporten.

Tape

Dit is Engels voor plakband. Het is een brede band die aan 1 kant plakt. Een fysiotherapeut of huisarts plakt een paar stroken tape op uw enkel, voet en onderbeen. Dit geeft steun aan uw enkel.

De fysiotherapeut of huisarts kan de tape opplakken als uw enkel iets minder dik is geworden. Dat is meestal na ongeveer 1 week nadat u uw enkel heeft verzwikt.

De tape rekt langzaam uit en geeft daardoor steeds minder steun. Daarom moet u na 5 tot 7 dagen weer nieuwe tape krijgen.

Soms geeft tape irritatie aan de huid.

Adviezen

Adviezen als u een brace of tape om uw enkel heeft

Bespreek met uw huisarts of een brace of tape bij u past.

Een brace of tape kan steun aan uw enkel geven. We weten niet of uw enkel sneller geneest met een brace of tape. Ook weten we of u een verzwikte enkel hiermee kunt voorkomen. Daarom is het belangrijk dat u de volgende dingen blijft doen, ook als u een brace of tape heeft:

  • Beweeg regelmatig uw voet, ook als u zit of ligt. Zo voorkomt u dat uw enkel stijf wordt.
  • Het blijft belangrijk dat uw enkel niet weer omklapt. Zet uw voet steeds recht naar voren als u loopt. Let ook goed op de grond. Bijvoorbeeld op kuilen, trapjes of stoepranden.
  • Wordt de pijn veel erger als u loopt? Dan kunt u beter stoppen. Probeer het de volgende dag opnieuw.
  • Maak steeds iets grotere stappen en loop steeds iets verder. Zo maakt u uw enkel langzaam weer sterker.
  • Doe oefeningen om uw enkel weer sterker te maken.
  • Fietsen is ook een goede manier om te oefenen met uw enkel.
  • Als u weer gaat sporten, begin dan voorzichtig. Doe steeds een beetje meer.
    Let vooral op bij sport waarbij u meer kans heeft dat uw voet omklapt. Bijvoorbeeld sporten op grond die niet plat is, zoals in het bos. Of sporten waarbij mensen tegen elkaar botsen, zoals volleybal, basketbal of voetbal.
  • Bij tape: zorg dat de tape niet nat wordt. Dit kan vervelend zijn voor de huid eronder. Douche bijvoorbeeld met een zak om uw enkel, zodat de tape niet nat wordt.
  • Zit de tape niet meer goed? Of heeft u pijn van de tape? Vraag uw fysiotherapeut of huisarts dan om nieuwe tape. U kunt ook zelf nieuwe tape plakken. Vraag uw fysiotherapeut of huisarts hoe dat moet.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met een brace of tape bij een verzwikte enkel?

Bespreek met uw huisarts of fysiotherapeut hoe lang u een brace of tape kunt gebruiken. Meestal is dit 3 tot 6 weken. Soms u het ook langer gebruiken. Bijvoorbeeld als u gaat sporten.

Probeer de brace of tape steeds minder te gebruiken. Dit kunt u doen als u merkt dat u minder klachten heeft. Draag de brace of tape dan bijvoorbeeld niet meer op momenten dat u weinig doet. Als dit goed gaat, kunt u korte wandelingen maken zonder brace of tape. Gaat dit ook goed? Dan kunt u proberen om lange wandelingen te maken of te sporten zonder brace of tape. Zo traint u uw spieren om weer sterker te worden.

Adviezen om weer te gaan bewegen en sporten

Adviezen als u weer op uw enkel kunt staan en lopen zonder dat dit veel pijn doet:

  • Begin voorzichtig met oefeningen om uw enkel weer sterker te maken. Oefenen is belangrijk. U heeft dan minder kans om de enkel nog eens te verzwikken.
  • Beweeg uw enkel regelmatig. Blijf ook lopen. Rol uw voeten goed af als u loopt. Probeer voorzichtig weer te lopen zonder krukken of andere steun.

Adviezen als u ook weinig of geen pijn meer heeft nadat u oefeningen heeft gedaan:

  • Probeer uw enkel weer steeds meer te gebruiken. Bijvoorbeeld steeds vaker of verder lopen.
  • Deed u aan sport? Begin weer voorzichtig met sporten. Bijvoorbeeld fietsen of zwemmen. Doe steeds een beetje meer.
    Voorkom dat uw voet opnieuw omklapt:
    • Sport in het begin alleen op een plek waar de grond helemaal vlak is.
    • Maak nog geen draaiende bewegingen met uw enkel.

Adviezen als u ook na het sporten weinig of geen pijn meer heeft en uw enkel bijna niet meer dik wordt:

  • U kunt steeds vaker sporten.
  • Doet u een sport zoals volleybal, basketbal of voetbal? Begin eerst rustig met trainen. Ga pas weer wedstrijden doen als het gewone sporten goed gaat.

Het kan een aantal weken of maanden duren voordat u weer zo kunt sporten als u gewend was. Soms kan uw enkel nog een beetje pijn doen of een beetje dik worden als u heeft gelopen of gesport. Dat kan geen kwaad. U mag uw enkel gewoon blijven gebruiken.

Wanneer bellen?

Wanneer moet u de huisarts bellen bij een brace of tape?

Bel uw huisarts voor een afspraak als de klachten van uw enkel niet minder worden.

Meer informatie
Deze tekst is aangepast op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?