Ik heb zwangerschapsdiabetes en ga een dieet volgen

In het kort

In het kort

  • De diëtist geeft je een persoonlijk advies.
  • Belangrijke adviezen:
    • Eet 3 keer per dag een maaltijd. 
    • Eet groente, fruit, bonen, noten en volkorenbrood.
    • Drink geen frisdrank en sap, eet geen witbrood, koekjes, gebak, snoep en chocola.
  • Je controleert zelf je bloedsuiker een paar keer per dag.
  • Na 1 of 2 weken met het dieet, kan je bloedsuiker al normaal zijn. 
Adviezen

Wat kan ik het beste eten bij zwangerschapsdiabetes?

Het is belangrijk dat je bloedsuiker stabiel blijft, en niet vaak hoger en dan weer lager wordt. Dit doe je met wat je eet en drinkt.

Van de diëtist krijg je adviezen die speciaal voor jou zijn (een persoonlijk voedingsadvies). Ze houdt onder andere rekening met

  • je gewicht
  • hoe lang je zwanger bent
  • je metingen van je bloedsuiker
  • medicijnen die je gebruikt
  • lichamelijke klachten.

Voor de meeste vrouwen gelden de volgende adviezen:

Eet regelmatig:

  • Neem dagelijks 3 maaltijden.
  • Neem 3 of 4 keer per dag een klein gezond tussendoortje.

Die regelmaat is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bloedsuiker stabiel blijft.

Kies vooral voor:

  • volkorenproducten: volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen
  • noten
  • groenten en fruit.

Hierin zitten koolhydraten en andere belangrijke stoffen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen.

Kies liever niet voor:

  • frisdrank en vruchtensappen
  • witbrood en producten van wit meel
  • koekjes, gebak, snoep en chocola
  • ontbijtgranen met maar weinig vezels (zoals cornflakes)
  • witte rijst, pasta, pizza of friet.

Hierin zitten namelijk koolhydraten die snel in het bloed komen, waardoor de bloedsuiker snel stijgt. Ook zitten er maar weinig vezels in.  

Je mag tijdens de zwangerschap zoetstoffen gebruiken. Bijvoorbeeld zoetjes in de koffie of producten met zoetstoffen.

Andere belangrijke adviezen:

  • Probeer elke dag minstens een half uur te bewegen. Doe dat op een manier die je makkelijk vol kunt houden. Maak bijvoorbeeld een wandeling na het eten.
    Bewegen verlaagt de bloedsuiker. Bewegen is ook goed voor je bloeddruk.
  • Vertel je omgeving over je zwangerschapsdiabetes en je dieet. Dan kunnen ze je helpen door je bijvoorbeeld geen sap of koekjes aan te bieden.
    Het kan helpen als je partner ook gezonder gaat eten.
Controles

Controles als je een dieet volgt bij zwangerschapsdiabetes

Je controleert zelf je bloedsuiker een paar keer per dag.

Na 1 of 2 weken met het dieet, kan je bloedsuiker al normaal zijn. Dan kun je doorgaan met het dieet.
De diabetesverpleegkundige of internist kijkt naar je bloedsuikers. Zijn je bloedsuikers langere tijd normaal, dan hoef je ze niet meer iedere dag  te controleren.
De verloskundige kan de rest van de zwangerschap en de bevalling begeleiden. Zij kijkt of de baby normaal blijft groeien en of je bloedsuikers goed blijven. Er is geen extra risico voor jou of voor je baby.

Soms reageert je lichaam onvoldoende op het dieet. Je kunt dan medicijnen nodig hebben. Je merkt dit als:

  • je bloedsuiker na 1 of 2 weken met het dieet nog te hoog is
  • op de echo te zien is dat de baby te snel groeit.

insuline

Insuline is een injectiemiddel voor mensen met diabetes die zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken.

Er zijn verschillende soorten insuline verkrijgbaar: kortwerkend, middellangwerkend, langwerkend en combinaties hiervan.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus.

Bron: Apotheek.nl
Wanneer bellen?

Wanneer contact opnemen bij zwangerschapsdiabetes?

Neem contact op met de diëtiste, verloskundige of diabetesverpleegkundige:

  • als je bloedsuikers te hoog of te laag zijn.
    Hij of zij spreekt met je af wanneer voor jou je bloedsuikers te hoog of te laag zijn.
Meer informatie
Makers van de tekst
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.