Vitamine B12

  • Cobalamine
  • B12
  • Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van bloed en zenuwen.
  • Vitamine B12 zit in vlees, vis, melk, boter, kwark, yoghurt en eieren.
  • Eerste klachten door een laag vitamine B12 kunnen zijn: gevoelloze vingers en tenen, tintelingen, bewegingen gaan minder precies, evenwichtsproblemen. 
  • Een te laag vitamine B12 kan komen door
    • te weinig vitamine B12 in uw voeding
    • minder aanmaak van maagzuur op oudere leeftijd (door maagontsteking)
    • darmontsteking
    • te veel alcohol
    • medicijnen bij diabetes en maagtabletten. 
  • De huisarts kan zo nodig uw bloed onderzoeken.
  • Door vitamine B12 tabletten te slikken (1000 microgram) kunt u uw vitamine B12 verhogen.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl