Vitamine B12

  • Cobalamine
  • B12
  • Vitamine B12 is nodig voor DNA, rode bloedcellen en het zenuwstelsel.
  • Mensen krijgen vitamine B12 binnen door het eten van vlees, vis, melkproducten of eieren.
  • Een te laag vitamine B12 kan voorkomen bij mensen met bepaalde maagdarmafwijkingen, veganisten, alcoholisten en mensen die bepaalde maagtabletten of diabetesmedicijnen gebruiken.
  • Een sterk verlaagd vitamine B12 kan bloedarmoede en stoornissen aan het zenuwstelsel veroorzaken.
  • Moeheid, duizeligheid, geheugen- en concentratieproblemen komen meestal niet door een te laag vitamine B12.
  • Heeft u een laag vitamine B12 én bloedarmoede? Neem dan elke dag een tablet van 1000 microgram vitamine B12.
  • Heeft u een laag vitamine B12 maar geen klachten? Eet gezond. Vitaminepillen zijn niet per se nodig.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl