Ik heb een zweepslag van de kuit

In het kort

In het kort

  • Bij een zweepslag van de kuit is er een scheurtje in de kuitspier ontstaan.
  • Dit gebeurt vaak tijdens afzetten, sprinten of springen, soms bij stilstaan.
  • U voelt plotseling een scherpe pijn in de kuit en kunt niet doorlopen.
  • Ga het been direct hooghouden en koelen.
  • Probeer elke dag iets verder in beweging te komen. Stop als het pijn doet en probeer het later weer.
  • De kuitspier herstelt vanzelf, meestal binnen 2 tot 8 weken.
Wat is het

Wat is een zweepslag van de kuit?

Een zweepslag is een scheur in een spier. Door een krachtige beweging, bijvoorbeeld tijdens sporten, kan de scheur er opeens inschieten.

Een zweepslag komt het meest voor in de kuitspier. De scheur is meestal klein (1 - 3 cm). Vaak scheuren er ook bloedvaatjes.

Een zweepslag komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Wat merk ik

Verschijnselen van een zweepslag van de kuit

U voelt ineens een harde tik tegen uw kuit. Het voelt alsof er iets knapt. Sommige mensen horen op dat moment ook een knapje. Tegelijk krijgt u een scherpe stekende of brandende pijn op de plek van de scheur. Van de pijn kunt u draaierig of misselijk worden. Daarna is het meestal heel lastig en pijnlijk om te lopen.

Omdat op de plek van de spierscheur ook bloedvaatjes scheuren, kan een zwelling en een blauwe plek ontstaan.

Na een paar dagen kan de blauwe plek verkleuren en naar uw voet afzakken.

Oorzaken

Hoe ontstaat een zweepslag van de kuit?

Een zweepslag komt meestal bij het plotseling krachtig aanspannen van een spier, bijvoorbeeld:

  • wanneer u snel wilt wegrennen (start van loopwedstrijd, sprint bij voetbal);
  • bij het afzetten voor een hoge sprong (bijvoorbeeld bij volleybal);
  • wanneer u wilt versnellen terwijl u een berg of een brug op fietst.

Soms ontstaat een zweepslag terwijl iemand gewoon aan het wandelen is of stilstaat.

Adviezen

Adviezen bij een zweepslag van de kuit

Een scheurtje in de spier herstelt vanzelf.

U kunt zelf de volgende dingen doen om de pijn te verminderen en het herstel te ondersteunen:

  • Direct na een zweepslag in de kuit kunt u uw been hoog leggen en koelen.
    Ga bijvoorbeeld op een bank zitten met uw benen op de bank en een kussen onder het pijnlijke been.
    Koelen doet u met ijsblokjes in een plastic zak of met een 'ice-pack'. Wikkel het ijs in een theedoek om te voorkomen dat de huid bevriest. Laat het ongeveer 10 minuten op de pijnlijke plek rusten. Koelen kan vermindering van de klachten geven. De eerste dag kunt u dit 4 of 5 keer doen. Koelen heeft alleen de eerste 24 uur zin.
  • Soms kan een drukverband wat stevigheid geven, maar het versnelt de genezing niet.
  • Probeer of lopen weer gaat. Als u direct of na 1 of 2 dagen weer kunt lopen zonder pijn, is het geen ernstige zweepslag en zijn er verder geen maatregelen nodig. Wees met sport dan nog wel extra voorzichtig en bouw het geleidelijk weer op. Een goede warming-up (warmlopen) kan mogelijk helpen om nieuwe blessures te voorkomen.
  • Blijft uw kuit pijn doen en kunt u niet (goed) op uw been staan? Leg dan de eerste week als u gaat zitten uw been steeds hoog. Leg een kussen onder het pijnlijke been als u op de bank zit. Leen een paar krukken en gebruik ze zolang staan te veel pijn doet.
  • Pijn is een teken dat u niet verder moet gaan. Voorzichtig lopen mag best een beetje gevoelig zijn, maar bij echte pijn moet u niet doorgaan, maar afwachten tot het weer een beetje gaat. Als u bij pijn toch doorgaat, kan de zweepslag verder inscheuren.
  • Probeer elke dag of u al wat meer kunt doen, zonder dat het pijn doet: Eerst alleen op het been leunen, als dat goed gaat probeert u staan, en daarna gaat u een paar stappen lopen.
    Draag schoenen met een stevige hak of leg in uw schoen een dik zooltje (hakverhoging) onder uw hiel. Dan rekt uw kuitspier minder uit en kunt u gemakkelijker lopen.
  • Lukt het goed om voorzichtig te lopen, probeer dan eens een stukje te fietsen. Fiets zonder veel kracht te zetten. Zet uw fiets in een lichte versnelling.
  • Bij een zweepslag heeft fysiotherapie over het algemeen weinig zin: het heeft geen invloed op de pijn of het herstel. Als het u niet lukt om zelf weer in beweging te komen en te oefenen, dan kan fysiotherapie u hierin ondersteunen.
Medicijnen

Medicijnen bij een zweepslag van de kuit

Heeft u veel pijn (u slaapt er bijvoorbeeld slecht van), dan kunt u eventueel paracetamol gebruiken. Neem zo nodig tot 4 maal per dag 1000 mg paracetamol.

Als dat onvoldoende helpt, kunt u in overleg met de huisarts een andere pijnstiller (een NSAID) proberen, zoals ibuprofen , diclofenac of naproxen . Mensen met een verhoogde kans op maagklachten, krijgen er een middel bij dat de maag beschermt tegen de NSAID.

Pijnstillers kunnen het herstel niet versnellen.

naproxen

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn. Ook bij ontstekingen van de gewrichten zoals reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij koliekpijn, hoofdpijn, migraine en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij pijnlijke, stijve en versleten gewrichten (artrose), spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

diclofenac

Diclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID's genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis (ontsteking van de gewrichten), ziekte van Bechterew en jicht (ontsteking in uw gewricht).

Bovendien bij koliekpijn, menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies, migraine en hoofdpijn. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose (het kraakbeen in uw gewrichten wordt dunner), spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl

ibuprofen

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij migraine, hoofdpijn en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder na een zweepslag van de kuit?

Een klein scheurtje kan in 2 weken genezen. Bij een groter scheurtje kan het herstel 8 tot 12 weken duren. Op de plek van het scheurtje kunt u soms nog een bobbeltje (littekenweefsel) voelen. Dat kan geen kwaad.   

Zorg dat u het sporten daarna geleidelijk weer opbouwt.

Lukt het u niet om zonder begeleiding te oefenen of is de zweepslag te pijnlijk om wat te doen, dan kan fysiotherapie u hierin ondersteunen.

Wanneer bellen?

Wanneer contact opnemen bij een zweepslag van de kuit?

Neem bij zweepslag contact op met uw huisarts:

  • als de pijn elke dag erger wordt;
  • als u na 3 dagen nog niet op uw tenen kunt staan;
  • als er na 2 tot 3 weken weinig verbetering is of veel pijn;
  • als u na enkele weken merkt dat het been pijnlijker en dikker wordt. U kunt dan een trombosebeen hebben.
Meer informatie

Meer informatie over een zweepslag van de kuit

Kijk voor meer informatie over zweepslag van de kuit en oefeningen op sportzorg.nl.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.