Ik wil gezond leven na mijn hartinfarct

Onderwerp
Synoniemen
Myocardinfarct, Hartaanval

In het kort

  • Na een hartinfarct is de kans iets verhoogd dat u weer een hartinfarct krijgt.
  • Met medicijnen en leefstijladviezen verkleint u die kans weer.
  • U kunt dus zelf veel doen voor uw gezondheid na een hartinfarct. 

Leefstijladviezen na een hartinfarct

Na een hartinfarct is het extra belangrijk om gezond te leven. Dat houdt in:

Niet roken

Stoppen met roken is het belangrijkste. Hoe eerder u stopt, hoe beter.

Roken is schadelijk voor uw bloedvaten en vermindert de aanvoer van zuurstof naar de hartspier. Als u stopt heeft u al direct minder kans om opnieuw klachten of een hartinfarct te krijgen.

Voldoende bewegen

Lichaamsbeweging is goed voor uw hart en bloedvaten en geeft u het vertrouwen in uw lichaam weer terug.

Meestal kunt u kort na een hartinfarct al aan uw herstel gaan werken (revalidatieprogramma). Samen met anderen die ook een hartinfarct kregen gaat u oefenen. U begint met rustige oefeningen en gaat geleidelijk aan sporten. U gaat dan merken wat uw lichaam weer aan kan. Langzaam wordt uw lichaam steeds sterker. Hartrevalidatie duurt drie tot zes maanden. Meestal oefent u tweemaal per week in een groep. Thuis gaat u stap voor stap aan de slag met wandelen en fietsen.

Uiteindelijk gaat u bijvoorbeeld drie tot vijf keer per week 20 tot 60 minuten wandelen. Of u gaat dagelijks een halfuur fietsen, of twee keer in de week zwemmen. Ga op zoek naar hobby’s die lichaamsbeweging geven, zoals tuinieren of tennissen. Houd steeds goed rekening met uw lichamelijke mogelijkheden. Tijdens de inspanning moet u nog in staat zijn te praten. Het opbouwen van uw conditie is een hele opgave, maar bedenk dat het u uiteindelijk een gezonder en langer leven biedt.

Gezond eten

Dit betekent voldoende groente, fruit, rijst, aardappels, peulvruchten en volkorenproducten eten. Eet minder vet en kies bij voorkeur voedingsmiddelen met meervoudig onverzadigde vetten, zoals plantaardige olie, vis of noten.

Eet zo min mogelijk verzadigde vetten, deze zitten vooral in room, roomboter, volle-melkproducten (kaas), vet vlees en vette vleeswaren, gewone margarine en in gebak, koekjes en snacks.

Wees zuinig met zout bij een hoge bloeddruk. Voeg geen zout toe aan het eten en gebruik zo weinig mogelijk kant-en-klaarproducten. Eet niet te veel drop, hierin zit een bloeddrukverhogende stof.

Overgewicht aanpakken

Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen tot een normaal gewicht. Overgewicht vormt een extra belasting voor uw hart.

Als u 5 tot 10 procent bent afgevallen, bent u direct al een stuk gezonder. Afvallen is niet gemakkelijk en het blijft vaak lastig om die 5 tot 10 procent er ook af te houden. Bespreek het eventueel met een diëtist of uw huisarts.

Beperk alcoholgebruik

Drink maximaal twee glazen alcohol per dag en liefst niet elke dag.

Volg behandeladviezen voor eventuele andere ziektes op

Bij hoge bloeddruk of diabetes is er een verhoogde kans op een hartinfarct. 

Vrijen mag

Knuffelen in bed is natuurlijk nooit een probleem. Gaat het om seks, dan moet u dat vergelijken met twee trappen van tien treden op lopen. Komt u die trappen op zonder pijn op de borst, dan hoeft u zich over de inspanning van het vrijen weinig zorgen te maken.

Het kan zijn dat u zich toch onzeker voelt of weinig zin hebt in vrijen. Bespreek dit dan met elkaar. Ga eventueel samen naar uw huisarts. Misschien zit het probleem bij de medicijnen die u slikt; deze kunnen bijwerkingen hebben die invloed hebben op de seksualiteit.

Meer informatie over gezond leven na een hartinfarct

De informatie over gezond leven na een hartinfarct is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Acuut Coronair Syndroom.

Deze tekst is voor het laatst herzien op 5 dec 2012