Nieuws

Sterke botten door bewegen, vitamine D en genoeg kalk

Nieuwe Thuisartsfilm
vrouw op fiets

Sterke botten zijn belangrijk. Ze voorkomen dat u makkelijk iets breekt. Hoe zorgt u dat uw botten sterk blijven, ook als u ouder wordt? Dat kunt u zien in de nieuwe Thuisarts-film Werken aan sterke botten

Beweeg elke dag minimaal een half uur: wandelen, fietsen, hardlopen of een andere sport. Doe ook een paar keer per week oefeningen die botten en spieren versterken

Vitamine D en kalk zijn ook belangrijk. Ga voor vitamine D elke dag naar buiten en slik er vitamine D pillen bij als u een getinte of donkere huid heeft. Kalk zit in melk, kaas, groente, noten en peulvruchten. 

 

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl
Geplaatst op 27 februari 2018

Meer nieuws

  • Nederlanders bewegen het meest van alle Europeanen

    80 procent van de Nederlanders doet wekelijks aan beweging
    Nederlanders bewegen twee keer zo veel als andere Europeanen. 80 procent van alle Nederlanders doet wekelijks aan fietsen, wandelen, tuinieren of zwemmen. In de rest van Europa is dat 40 procent.
    Verder lezen
  • Omgaan met warmte

    Tips van Thuisarts
    Het is en blijft nog een tijd warm. Thuisarts geeft tips hoe u uitdroging en oververhitting kunt voorkomen, ook in een Thuisarts-filmpje. 
    Verder lezen