Ik wil gezond bewegen

In het kort

In het kort

  • Beweeg minstens 5 dagen per week een halfuur per dag.
  • Bewegen maakt spieren en botten sterker, verbetert uw conditie en maakt u psychisch fitter. 
  • Bewegen verkleint de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en psychische klachten.
  • U gaat zich fitter voelen en slaapt beter.
  • Kies een beweegactiviteit die bij u past.
  • Wissel stilzitten regelmatig af met lopen of staan.

Video's

Video's

Beschrijving

Wat is gezond bewegen?

Met gezond bewegen wordt bedoeld dat u minstens 5 dagen per week een halfuur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld:

  • fietsen (15 km per uur)
  • stevig wandelen (5 km per uur)
  • zwemmen
  • dansen
  • tuinieren
  • intensief huishoudelijk werk

U hoeft niet een halfuur achter elkaar te bewegen, maar kunt dat op uw eigen manier over de dag verspreiden. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends 10 minuten oefeningen, ga ‘s middags 10 minuten fietsen en aan het einde van de dag nog 10 minuten wandelen.

Voordelen

Wat zijn de voordelen van bewegen en sporten?

Regelmatig bewegen is gezond en voor veel mensen ook leuk om samen te doen. Als u veel beweegt, raken uw spieren, longen, hart en bloedvaten eraan gewend om te werken. U voelt zich lichamelijk en psychisch fitter en u heeft meer energie.

Voordelen van bewegen zijn:

  • U kunt beter ontspannen en heeft minder last van stress.
  • Bewegen werkt goed bij somberheid, depressie en angst.  
  • U kunt beter slapen, u bent minder moe en staat ’s ochtends gemakkelijker op.
  • U krijgt sterkere spieren en botten en een mooiere huid.
  • Het is goed voor uw bloeddruk en cholesterol.

Als u regelmatig beweegt, heeft u minder kans op:

  • overgewicht
  • psychische problemen
  • diabetes mellitus
  • hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte
Nadelen stilzitten

Niet te lang stilzitten

Veel en lang achter elkaar stilzitten is niet goed voor uw gezondheid. Het verhoogt de kans op ziekte, ook al hebt u daarnaast een actieve leefstijl. Bij langdurig stilzitten heeft u een grotere kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Hoe dit komt, wordt nog onderzocht. Het lijkt erop dat de stofwisseling verandert bij lang stilzitten.

Voor volwassenen zijn er nog geen richtlijnen te geven wanneer u stilzitten het beste even kunt onderbreken. Het is vooral belangrijk om lang stilzitten te voorkomen. Ga bijvoorbeeld elk halfuur even lopen of een paar minuten staan. 

Voor kinderen en jongeren (4-17 jaar) zijn er wel beweegregels. Voor hen is het advies onder meer om niet langer dan 2 uur per dag voor een beeldscherm te zitten (televisie, computer, tablet of smartphone).

Adviezen

Adviezen over gezond bewegen

Bouw het bewegen geleidelijk op

  • Als u niet gewend bent aan actief bewegen, moet u rustig beginnen.
    Het gaat erom dat u zich zo inspant dat u ervan gaat hijgen en uw hart sneller gaat kloppen. Maar zorg dat u niet te veel buiten adem raakt. Zodra u stopt met bewegen, moet u weer normaal kunnen praten. Als u naar adem snakt voor u weer wat kunt, bent u te ver gegaan.
  • Breid de inspanning daarna geleidelijk uit.
    Begin bijvoorbeeld met een wandeling van 10 minuten en ga de dagen daarna wat vaker en langer bewegen. De eerste paar keer krijgt u misschien wat spierpijn, maar dat is niet erg. U zult merken dat het elke week beter gaat.
  • Elke dag een halfuur actief bewegen is beter dan 1 of 2 keer per week een uur intensief sporten.

Kies de beweging die bij u past

  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die u makkelijk kunt inplannen in uw dagelijks leven.
  • Zorg voor afwisseling als u dat prettig vindt. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen en zwemmen, de andere dag wandelen en tuinieren.
  • Ga op een vaste tijd bewegen, bijvoorbeeld na het eten. Dan houdt u het gemakkelijker vol.
  • U kunt ook afspreken om samen met uw partner of met een vriend(in) te gaan sporten. Schrijf u in bij een wandel-, fiets- of fitnessclub of bij een sportvereniging.

Fitness en sporten kan ook onder begeleiding van een deskundige, bijvoorbeeld een trainer, coach of fitnessinstructeur. Informeer bij de gemeente, het buurthuis of de Stichting Welzijn naar de mogelijkheden bij u in de buurt.

Maak er een gewoonte van

Maak er een gewoonte van om in uw dagelijks leven wat extra te bewegen.

  • Neem vaker de trap in plaats van de lift.
  • Laat de auto staan en ga op de fiets naar de winkel, de school of naar uw werk.
  • Wandel naar de brievenbus of de afvalcontainer.
  • En blijf niet urenlang achter elkaar zitten, bijvoorbeeld voor de televisie of de computer.

Al die kleine beetjes helpen om regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

Wanneer contact?

Wanneer contact met de huisarts over gezond bewegen?

Uw lichaam geeft meestal uw grenzen aan, bijvoorbeeld door een steek in uw zij tijdens het sporten.

Neem contact op met de huisarts in deze situaties:

  • U wordt bij inspanning benauwd.
  • U krijgt een piepende ademhaling.
  • U krijgt pijn op de borst.

Als u gewrichtsklachten krijgt, kunt u met uw huisarts overleggen of u misschien beter een andere sport kunt gaan doen.

Vindt u het moeilijk om zelf te starten met bewegen? Of heeft u een chronische ziekte waardoor u moeilijker kunt bewegen? 
Juist dan is het extra belangrijk dat u voldoende beweegt. De huisarts of praktijkondersteuner helpt u bij het vinden van een sport die bij u past. Dit kan individueel zijn of in een groep, op eigen gelegenheid of onder begeleiding. U kunt bijvoorbeeld onder begeleiding van een fysiotherapeut, oefentherapeut of sportarts ontdekken hoe u het beste gezond kunt bewegen, terwijl u rekening houdt met uw chronische ziekte. De praktijkondersteuner heeft een overzicht van de mogelijkheden om te bewegen of te sporten in uw buurt.

Bent u ouder en woont u thuis? Dan kan de (wijk)verpleegkundige u ook advies geven hoe u meer aan beweging kunt doen. Als er een medische oorzaak is waardoor u niet goed kunt bewegen, dan kan de huisarts u naar een medisch specialist verwijzen.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Meer informatie over gezond bewegen

Meer informatie over gezond bewegen

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland. 

Wilt u onder begeleiding vanuit de huisartsenpraktijk werken aan een gezondere en actievere leefstijl? Misschien is de beweegkuur iets voor u: Beweegkuur.nl.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.