Ik heb last van mijn achillespees

In het kort

In het kort

  • Achillespeesontsteking komt regelmatig voor bij hardlopers en andere sporters.
  • Klachten zijn pijn en verdikking van de achillespees boven uw hiel. 
  • Ga tijdelijk minder trainen en spring niet. 
  • Doe eventueel een inlegzooltje in uw schoen. 
  • Binnen 8 weken is de blessure meestal over.
Beschrijving

Wat is een achillespeesontsteking?

De kuitspier zit met de achillespees vast aan de hiel. De achillespees kan geïrriteerd raken door overbelasting. Er komen kleine scheurtjes in de pees en vocht rondom de pees. Dan heeft u een achillespeesontsteking. 

De irritatie kan ontstaan als u de kuitspier heel veel gebruikt, bijvoorbeeld als u veel hardloopt, tennist of voetbalt. Of als u uw training niet goed opbouwt. 

Verschijnselen

Klachten bij een achillespeesontsteking

U voelt een zeurende pijn boven uw hiel. Meestal voelt u ook een pijnlijke verdikking van de achillespees boven de hiel. 

De pijn wordt langzaam erger:

  • In het begin heeft u alleen pijn na lange inspanning of bij het opstaan. De pijn verdwijnt vanzelf weer.
  • Daarna kunt u startpijn hebben. Als u begint met sporten heeft u even pijn, maar die verdwijnt terwijl u bezig bent.
  • Uiteindelijk kunt u bij een achillespeesontsteking constante pijn voelen, dus voor, tijdens en na het sporten, en ook in rust.    
Oorzaken

Hoe ontstaat een achillespeesontsteking?

De kans op een achillespeesontsteking wordt groter:

  • als u ouder wordt
  • als u verkeerde schoenen draagt
  • als u te veel traint of de training verkeerd opbouwt
  • als u op een harde ondergrond (asfalt) hardloopt
Adviezen

Adviezen bij een achillespeesontsteking

Bij een achillespeesontsteking kunt u zelf een aantal dingen doen om het herstel te helpen:

  • Train minder en pas uw training aan. Probeer niet te springen en niet opeens te sprinten. Fietsen en zwemmen is minder belastend voor de achillespees.
  • Een inlegzooltje voor de hiel (een viscoheel) kan de pijn verminderen. Zo'n inlegzooltje verhoogt de hak. U koopt het bij een schoenen- of sportwinkel. Draag het inlegzooltje zo'n 2 weken.  
  • U kunt eventueel paracetamol gebruiken. Een NSAID zoals ibuprofen kan ook, maar heeft meer bijwerkingen.

Na een paar weken kunt u oefeningen doen om de spanning in de pees te verminderen en de kuit sterker te maken. Op sportzorg.nl ziet u welke oefeningen. 

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl

ibuprofen

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij migraine, hoofdpijn en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met een achillespeesontsteking?

Meestal gaat een achillespeesontsteking binnen 2 maanden over als u de adviezen opvolgt. 8 van de 10 mensen hebben na 2 maanden geen klachten meer.  

U kunt dan weer (meer) gaan sporten. Bouw dit rustig op. 

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen met achillespeesklachten?

Neem contact op met uw huisarts:

  • als u opeens heftige pijn heeft
  • als u een knap voelde in uw achillespees
  • als u het gevoel heeft dat u een trap of klap heeft gekregen tegen uw kuit
  • als u niet meer op uw tenen kunt staan

Bij deze klachten kan uw achillespees gescheurd zijn. Als uw huisarts dit denkt, moet u naar het ziekenhuis voor onderzoek en behandeling.

Neem ook contact op als de klachten door achillespeesontsteking na 8 weken niet verdwenen zijn. 

Meer informatie

Meer informatie over achillespeesontsteking

Meer informatie over achillespeesontsteking vindt u bij:

De informatie is gebaseerd op de Richtlijn Achillespees van de Vereniging voor Sportgeneeskunde en op Sportzorg.nl. 

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.