Ik heb last van hyperventilatie

In het kort

In het kort

  • Hyperventilatie wil zeggen dat u te snel of te diep ademt
  • Het ontstaat door angst en spanning, vaak zonder dat u het zelf beseft.
  • Klachten zijn onder andere benauwdheid en duizeligheid.
  • Hyperventilatie kan geen kwaad, maar is erg vervelend.
  • De aanvallen kunnen regelmatig terugkeren.
  • U kunt maatregelen nemen om de klachten te voorkomen of te stoppen.
Beschrijving

Wat is hyperventilatie?

Spanning en angst kunnen verschillende klachten veroorzaken. Hyperventilatie is één van die klachten. Hyperventilatie wil zeggen dat u te snel of te diep ademt.

Hyperventilatie is niet gevaarlijk.

Sommige mensen krijgen deze klachten maar één keer in hun leven, bij anderen keert hyperventilatie regelmatig terug. In beide gevallen kan de angst voor een nieuwe aanval blijven bestaan.

Verschijnselen

Wat zijn de verschijnselen van hyperventilatie?

Bij hyperventilatie kunt u last krijgen van:

  • benauwdheid en duizeligheid;
  • pijn op de borst en hartkloppingen;
  • tintelingen en droge mond;
  • hoofdpijn en misselijkheid.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Oorzaken

Hoe ontstaat hyperventilatie?

Ademhalen doen we vanzelf. We ademen zuurstof in en koolzuur uit. De ademhaling past zich aan bij wat we doen; rustige ademhaling bij slapen en snelle ademhaling bij sporten.

Bij angst en spanning raakt uw ademhaling van slag, vaak zonder dat u het zelf beseft. Ook overbelasting en oververmoeidheid kunnen een rol spelen.

Het lichaam gaat stresshormonen aanmaken, zoals adrenaline. Het is dan alsof het lichaam zich voorbereidt op een inspanning. U gaat vanzelf sneller ademhalen en uw hart gaat sneller kloppen. U zit bijvoorbeeld in een stoel, maar ademt alsof u aan het hardlopen bent.

Adviezen

Adviezen bij hyperventilatie

Er zijn enkele maatregelen die u kunt nemen om de angst- en spanningsklachten te voorkomen of te stoppen.

  • Als u een aanval heeft of voelt aankomen, probeer dan rustig te ademen. Neem bijvoorbeeld drie seconden om in te ademen en zes om uit te ademen.
  • In een papieren zak ademen helpt niet, ook al wordt het nogal eens geadviseerd.
  • Soms helpt het om uzelf af te leiden. Bijvoorbeeld door bij een aanval oefeningen te gaan doen zoals kniebuigingen of door hardop te gaan lezen.
  • Probeer na te gaan waarom bepaalde situaties spanningen oproepen. Het kan zijn dat u zich niet van angst of spanningen bewust bent, maar dat u wel last heeft van de verschijnselen.
  • Het kan helpen wanneer u opschrijft in welke situatie u de verschijnselen krijgt.
  • Bespreek uw aantekeningen met iemand die u goed kent. Dat geeft misschien een andere kijk op de situatie.
Wanneer contact?

Wanneer contact met uw huisarts bij hyperventilatie?

Neem contact op met uw huisarts:

  • Als u een beklemd gevoel op de borst heeft dat niet weggaat.
  • Als u erg benauwd bent en u denkt dat het niet door hyperventilatie komt.
  • Als de genoemde maatregelen die u zelf neemt, niet helpen.

Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts. Soms zal de huisarts de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) vragen u te begeleiden.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Meer informatie

Meer informatie over hyperventilatie

Kijk voor ontspanningsoefeningen op de website Psychische gezondheid.

De informatie over hyperventilatie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Angst.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.