Gezondheidsadviezen bij de ramadan

In het kort

In het kort

  • Drink minimaal 1,5 liter tussen zonsondergang en zonsopgang.
  • Kies bijvoorbeeld water of thee.
  • Eet liever geen gefrituurde gerechten.
  • Gebruikt u medicijnen? Stop er niet plotseling mee.
  • Overleg met uw huisarts. De medicijnen zijn vaak aan te passen.
  • Volgt u een dieet? Overleg met uw huisarts.
  • Als u zwanger bent hoeft u niet mee te doen aan de ramadan. 
Beschrijving

Hoe reageert uw lichaam op de ramadan?

In het begin van de ramadan moet het lichaam wennen om niet op de normale tijden energie binnen te krijgen. U voelt zich daarom waarschijnlijk eerder moe. Sommige mensen krijgen stemmingswisselingen of worden humeurig. Ook kunt u concentratie problemen ervaren. 

Het kan ook zijn dat u zich juist beter gaat voelen. Samen met vrienden en familie eten kan heel gezellig en ontspannen zijn. Overdag minder ongezonde tussendoortjes of minder roken heeft ook een positief effect op uw gezondheid.

Het vasten kan de gezondheid verbeteren maar kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken. De belangrijkste oorzaak is niet het vasten zelf, maar wel wat en hoeveel u 's avonds eet. De grote maaltijden zijn bijvoorbeeld een grotere belasting voor het hart dan drie gewone maaltijden.

Verschijnselen

Welke klachten kan ik krijgen tijdens de ramadan?

Door het andere eetpatroon tijdens de ramadan kunt u dit merken:

  • Moe zijn door laat naar bed gaan en korter slapen. Ook kan het reactievermogen daardoor minder zijn. 
  • Misselijkheid, hoofdpijn en niet fit voelen.
  • Hoofdpijn kan komen door te weinig drinken, weinig koolhydraten en minder koffie (cafeïne) drinken. Plotseling stoppen met koffie of cola kan u ook prikkelbaar en nerveus maken. 
  • Te weinig drinken kan uitdroging veroorzaken. Uitdroging merkt u hieraan: u plast nauwelijks, u bent duizelig en verward of valt flauw.
  • Iets zwaarder worden. Tijdens de ramadan eten mensen vaak wat meer, vetter, zoeter, op latere tijdstippen en in korte tijd. U kunt daardoor juist iets zwaarder worden terwijl u vast. 
  • Maagklachten kunnen toenemen.
Niet vasten

Wie hoeft er niet te vasten tijdens de ramadan?

Moslims die geestelijk en lichamelijk gezond zijn, zijn vanuit hun geloof verplicht om te vasten tijdens de ramadan. De Koran geeft ook aan dat er uitzonderingen zijn. Vrijstelling kan definitief zijn of tijdelijk.

Definitieve vrijstelling geldt voor:

  • kinderen tot de puberteit
  • ouderen die te zwak zijn om te vasten
  • mensen met een chronische ziekte die elke dag een paar keer medicijnen moeten gebruiken
  • mensen met dementie
  • mensen met een verstandelijke beperking
  • mensen met een psychiatrische ziekte

Tijdelijke vrijstelling geldt voor:

  • vrouwen als ze ongesteld zijn
  • vrouwen die zwanger zijn
  • vrouwen zolang ze borstvoeding geven
  • mensen die tijdelijk ziek zijn 
  • mensen die op reis zijn  
  • mensen die zware lichamelijke inspanning moeten doen

Bij tijdelijke vrijstelling moet u het vasten later inhalen. Bij definitieve vrijstelling kunt u op een andere manier iets voor uw geloof doen, door geld of voeding aan arme mensen te geven. 

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Kan het kwaad?

Kan ik vasten met een dieet?

Volgt u een dieet om gezond te blijven? Dan kan het eetpatroon tijdens de ramadan onprettig zijn of ongezond. Het kan maagklachten erger maken. Heeft u diabetes (suikerziekte)? Dan kan het evenwicht tussen medicijnen en eten verstoord raken. 

Volgt u een dieet en wilt u vasten? Overleg dan met uw arts of diëtist. 

Adviezen

Adviezen bij de ramadan

  • Begin al een paar weken voor de ramadan met geleidelijke minder koffie, cola en andere dranken met cafeïne. 
  • Drink genoeg. Per 24 uur heeft u minimaal 1,5 liter vocht nodig. Kies voor water of thee. 
  • Het is advies bij uitdroging is om te stoppen met vasten. 
  • Probeer niet te veel te eten. Hoe meer u eet, hoe meer energie het lichaam nodig heeft dit te verwerken en hoe groter de kans is dat u lichamelijke klachten krijgt. Bovendien kunt u zwaarder worden. Schep daarom niet te veel op. Eet niet te snel, maar kauw goed en rustig. 
  • Eet liever geen gefrituurde gerechten. Gebruik bij bereiding niet te veel vet en niet te veel kruiden. Dat voorkomt dat u last krijgt van uw maag of darmen. Die hebben immers de hele dag ‘gerust’. Sommige gerechten kunnen dan zwaar vallen.
  • Bewegen tijdens de ramadan is ook belangrijk. U kunt na het eten bijvoorbeeld gaan wandelen. Wilt u gaan sporten? Doe dit dan niet te intensief. Hierdoor verliest u te veel vocht. U wordt dan duizelig en krijgt hoofdpijn.
  • Bent u van plan te stoppen met roken? Dan is de ramadan een goed moment om te stoppen. Wilt u daar hulp bij hebben, maak dan een afspraak met uw huisarts. 
Zwanger

Kan ik vasten tijdens de zwangerschap?

Als u zwanger bent, hoeft u niet mee te doen aan de ramadan.

Er is onderzoek gedaan naar het effect van vasten tijdens de zwangerschap op de ontwikkeling van kinderen. Daaruit blijkt dat vasten in de eerste maanden van de zwangerschap gevolgen kan hebben op het ongeboren kind, bijvoorbeeld een lager geboortegewicht. 

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen over ramadan en gezondheid?

Maak een afspraak met uw huisarts in deze situaties:

  • U heeft diabetes.
  • U gebruikt medicijnen die uw arts heeft voorgeschreven. Overleg met uw arts hoe u uw medicijn tijdens de ramadan moet gebruiken. Stop niet zelf met uw medicijnen.
  • U gebruikt medicijnen zonder recept. U wilt weten hoe u ze tijdens de ramadan moet gebruiken.
  • U volgt een dieet. Stop niet zelf met uw dieet.
  • U wordt ziek tijdens de ramadan.
  • U krijgt last van uw maag.
  • U plast nauwelijks, u bent duizelig en voelt zich verward of valt flauw. Dit zijn verschijnselen van uitdroging.
  • U heeft andere vragen over uw gezondheid en de ramadan.
Meer informatie over de ramadan

Meer informatie over ramadan en gezondheid

De informatie in deze tekst is gebaseerd op: 

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.