Ik heb meer dan 1 liter bloed verloren bij de bevalling
In het kort
- Als je veel bloed verliest bij je bevalling, heb je snel een behandeling nodig. Zoals medicijnen, een operatie of extra bloed.
- Het kan heel heftig zijn om dit mee te maken. Voor jou en je partner of naaste die bij de bevalling is.
- Praat met je verloskundige of gynaecoloog over wat er is gebeurd. En met je partner, familie of vrienden.
Hoeveel bloedverlies is veel?
Meer dan 1 liter bloed verliezen bij de bevalling is veel. Dit gebeurt bij ongeveer 7 van de 100 vrouwen. Meestal komt het bloed uit je baarmoeder.
Veel bloed te verliezen tijdens je bevalling kan gevaarlijk zijn. Je verliest dan namelijk veel vocht en hemoglobine (Hb). Het Hb in je bloed brengt zuurstof door je hele lichaam. Er komt dan te weinig bloed met zuurstof in je organen. Daardoor kunnen je organen beschadigen.
Je hebt snel een behandeling nodig in het ziekenhuis.
Hoe weet je hoeveel bloed je hebt verloren bij de bevalling?
Je verloskundige, verpleegkundige of de arts in het ziekenhuis (gynaecoloog) let goed op of je niet te veel bloed verliest bij de bevalling. Zij schatten hoeveel dit is.
Behalve bloed verlies je ook vruchtwater. Daardoor is het soms lastig om te weten hoeveel bloed je verliest. De verloskundige, verpleegkundige of arts kan dan de matjes of lakens wegen waar het bloed en vruchtwater in zitten. Als je in het ziekenhuis bevalt, gebeurt dit altijd.
Hoe komt het dat je veel bloed verliest bij de bevalling?
Je kunt bloed verliezen bij de bevalling door verschillende dingen.
Hoe het normaal gaat
Via de placenta (moederkoek) krijgt je baby zuurstof en voeding. Als je baby is geboren, laat de placenta los. Je baarmoeder trekt samen en de placenta komt via je vagina naar buiten. Je perst hiervoor nog 1 of 2 keer een beetje mee.
Normaal gebeurt dat kort nadat je baby is geboren, maar soms duurt het langer. Bijvoorbeeld als de placenta niet goed loslaat. Of als je baarmoeder niet goed samentrekt.
Op de plek waar de placenta vastzit aan de binnenkant van je baarmoeder, zit een wond. Die wond bloedt als je baarmoeder niet goed samentrekt.
Soms geeft je verloskundige of gynaecoloog je een prik met oxytocine om je baarmoeder beter te laten samentrekken. De wond in je baarmoeder wordt dan sneller kleiner. En meestal verlies je dan steeds minder bloed.
Het is niet erg om minder dan 1 liter bloed te verliezen. Als je gaat bevallen, heb je namelijk wat extra bloed. Dat heb je aangemaakt tijdens de zwangerschap.
Als je meer dan 1 liter bloed verliest
Soms verlies je bij de bevalling 1 liter bloed of meer. Dat kan komen door 1 of meer van deze dingen:
- Je baarmoeder trekt niet goed samen nadat je baby is geboren. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de bevalling lang duurt. Of als je een grote baarmoeder hebt, bijvoorbeeld door een groot kind of tweeling. Het kan ook gebeuren als je veel vruchtwater hebt. Of een vleesboom in je baarmoeder.
- De placenta laat niet los of laat niet goed los. Het duurt dan langer voordat de placenta naar buiten komt.
- Je hebt een ziekte. Bijvoorbeeld een ziekte waardoor je bloed niet goed dik wordt. Of je gebruikt medicijnen, zoals bloedverdunners.
- Je hebt een keizersnede gehad. Daardoor heb je 2 wonden. Een wond waar de placenta vastzat, en een wond waar de arts je baarmoeder heeft opengemaakt.
- Je bent uitgescheurd of ingeknipt.
Welke behandelingen zijn er als je veel bloed verliest bij de bevalling?
Als je veel bloed verliest na je bevalling, moet je snel een behandeling krijgen. Die is altijd in het ziekenhuis, door een arts die veel weet van zwangerschap en bevalling (gynaecoloog).
Je krijgt eerst medicijnen om het bloeden te laten stoppen. Als die niet goed genoeg werken, kan de arts deze behandelingen geven:
- een operatie in je baarmoeder
- bloedvaten dichtmaken
- extra bloed geven
- heel soms: je baarmoeder weghalen
Hieronder lees je meer over de behandelingen en de voorbereiding.
Wie kiest wat er gebeurt als je veel bloed verliest bij de bevalling?
Het kan heel heftig zijn om veel bloed te verliezen bij je bevalling. De gynaecoloog en verpleegkundige doen veel dingen snel en tegelijk. Daarbij vertellen ze steeds aan jou en je partner wat er gebeurt. En wat ze doen om ervoor te zorgen dat je minder bloed verliest.
Natuurlijk gaat het om jouw lichaam en zijn jouw keuzes hierbij belangrijk.
Kun je niet zelf kiezen, bijvoorbeeld omdat je in diepe slaap bent (narcose)? Dan doet de arts er alles aan om het bloedverlies te stoppen. De arts of verpleegkundige bespreekt deze dingen met je partner of naaste.
Medicijnen als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling
Je krijgt een medicijn om je baarmoeder goed te laten samentrekken. Dit medicijn heet oxytocine. Je lichaam maakt dit hormoon ook zelf aan bij de bevalling.
Je krijgt het medicijn via het slangetje in je arm. Of met een prik in je been of bil.
Helpt de oxytocine niet genoeg? Dan bespreekt de arts met jou of je partner of je andere medicijnen kunt of wilt krijgen.
Een operatie in je baarmoeder als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling
Verlies je nog steeds veel bloed na de medicijnen? Dan is een operatie meestal nodig. Je wordt daarvoor in diepe slaap gebracht (narcose).
Tijdens de operatie kan de arts je baarmoeder goed onderzoeken. Dat gebeurt via je vagina. Je krijgt dan geen snee in je buik.
Soms zit je placenta of een stuk van je placenta vast in je baarmoeder. Daardoor kan je baarmoeder niet goed samentrekken. De arts maakt je baarmoeder dan leeg. Hierdoor stopt het bloeden vaak.
Is je baarmoeder leeg en trekt die toch niet goed samen? Dan kan de arts een ballon met water in je baarmoeder brengen. De ballon drukt tegen de binnenkant van je baarmoeder. Hierdoor stopt het bloeden meestal.
Na een keizersnede
Verlies je na een keizersnede opeens veel bloed? Dan maakt de arts de wond waarschijnlijk weer open om je baarmoeder goed te onderzoeken. En ervoor te zorgen dat het bloeden stopt.
Baarmoeder weghalen
Stopt het bloeden niet door de behandelingen? Dan is het heel soms nodig dat de arts je baarmoeder weghaalt tijdens een operatie. Je wordt daarvoor in diepe slaap gebracht (narcose). Dit gebeurt bij minder dan 1 van de 1000 vrouwen die veel bloed verliezen bij de bevalling.
Bloedvaten dichtmaken als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling
Helpt de operatie niet genoeg? Dan kan het nodig zijn om de bloedvaten naar je baarmoeder dicht te maken. Dit heet embolisatie.
De arts die deze behandeling doet, is een radioloog. De arts brengt een slangetje in een bloedvat in 1 van je liezen. Je liezen zitten tussen je buik en je bovenbeen. Via het slangetje maakt de arts de bloedvaten van je baarmoeder dicht met een ballon of een soort lijm.
Soms kun je deze behandeling niet in jouw ziekenhuis krijgen. Je gaat dan met de ambulance naar een ander ziekenhuis.
Extra bloed als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling
Als je te veel bloed verliest, kun je extra bloed krijgen (bloedtransfusie). De arts bespreekt dit met je.
In je bloed zit veel vocht en hemoglobine (Hb). Het Hb in je bloed brengt zuurstof door je hele lichaam. Als je veel bloed verliest, komt er te weinig bloed met zuurstof in je organen. Daardoor kunnen je organen beschadigen. Met extra bloed kun je weer het vocht en de hemoglobine (Hb) krijgen die je nodig hebt.
Heel soms kun je overlijden als je geen extra bloed krijgt. Bijvoorbeeld als de artsen te laat zijn. Of als je liet weten dat je geen extra bloed wilt. Dit gebeurt in Nederland bij ongeveer 2 of 3 vrouwen per jaar.
Borstvoeding als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling
Als je bij de bevalling veel bloed hebt verloren, heb je weinig energie. De kans is daarom groter dat het niet goed lukt om borstvoeding te geven. De verpleegkundige en verloskundige kunnen je daarbij helpen.
Het helpt om borstvoeding te geven. Doordat je baby aan je tepel zuigt, maak je het hormoon oxytocine extra aan. Daardoor trekt je baarmoeder beter samen en ga je steeds minder bloed verliezen.
Je kunt ook borstvoeding geven als je met medicijnen in slaap bent gebracht (narcose). De slaap-medicijnen gaan snel uit je lichaam en komen bijna niet in de moedermelk terecht.
Heb je vragen over slaap-medicijnen en borstvoeding? Bespreek ze met je verloskundige, verpleegkundige of kraamverzorgende.
Wat kun je doen om sterker te worden als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling?
Na een heftige bevalling waarbij je veel bloed verloor, heb je vaak weinig energie. Je wilt voor de baby zorgen en je moet wennen aan de nieuwe situatie. Deze dingen kunnen helpen om sterker te worden:
- Probeer vooral veel rust te nemen. Je lichaam moet herstellen en dat kost veel energie. Geef je lichaam de rust die het nodig heeft. Vraag bijvoorbeeld of mensen later op bezoek willen komen.
- Probeer gezond te eten. Eet bijvoorbeeld extra groente, vlees, vis, ei, bonen, noten, yoghurt of melk.
Hoe kun je leren omgaan met wat er is gebeurd tijdens je bevalling?
Tijdens je bevalling was je misschien bang of in paniek. Of voelde je je alleen. Misschien had je het gevoel dat je de controle kwijt was. Of dacht je dat je dood zou gaan. Of was je partner of naaste bang om jou te verliezen.
Het is normaal dat je vaak terugdenkt aan wat er allemaal is gebeurd. Of dat je beelden van je bevalling ziet, als in een film. Misschien ben je verdrietig, boos, bang of teleurgesteld. Of denk je dat je iets niet goed hebt gedaan tijdens je bevalling. Of dat de verloskundige of arts het niet goed heeft gedaan.
Erover praten kan helpen
- Praat over wat er is gebeurd met je verloskundige of gynaecoloog. En met je partner, familie en vrienden. Dan kan je helpen om te leren omgaan met wat je hebt meegemaakt.
- Heb je vragen over de bevalling of keuzes die zijn gemaakt? Je verloskundige of gynaecoloog kan dit uitleggen.
Na een paar weken of maanden
Meestal worden je nare gevoelens na een paar dagen of weken wat minder heftig. Blijf je er veel last van houden? Bespreek dit met je verloskundige of arts.
Lees meer over wat je kunt doen als je je bevalling heel naar vond.
Hoe gaat het verder als je bij de bevalling veel bloed hebt verloren?
Na een bevalling waarbij je veel bloed hebt verloren, blijf je meestal 1 of 2 nachten in het ziekenhuis. Dit hangt af van hoe je herstelt en hoeveel hemoglobine (Hb) je in je bloed hebt. Artsen en verpleegkundigen controleren of je baarmoeder goed samentrekt. En of je minder bloed gaat verliezen.
Als je naar huis mag, controleert de kraamverzorgende je. De verloskundige komt in de dagen na de bevalling een keer bij je thuis. Om te kijken hoe het met jou en je baby gaat.
Na ongeveer 6 weken ga je voor controle naar de arts in het ziekenhuis (gynaecoloog).
Bij een volgende bevalling heb je een grotere kans dat je veel bloed verliest.
Bloedarmoede
Het is belangrijk dat je genoeg hemoglobine (Hb) in je bloed hebt. Hb is een eiwit dat zuurstof door je hele lichaam brengt. Als je Hb te laag is, heb je bloedarmoede. Je kunt dan bijvoorbeeld ijzerpillen slikken. Dit advies krijg je dan vaak van je arts of verloskundige.
Het duurt een paar weken voordat je lichaam weer zelf genoeg Hb heeft aangemaakt. Je gaat je dan weer sterker voelen.
Wanneer bellen als je veel bloed hebt verloren bij de bevalling?
Bel dezelfde dag je verloskundige als je na je bevalling veel bloed hebt verloren en thuis 1 of meer van deze dingen hebt:
- Je verliest opeens weer meer bloed dat rood en helder is.
- Je hebt opeens meer buikpijn.
- Je hebt koorts of koude rillingen.
- Je bent erg duizelig.
Maak een afspraak op werkdagen met je verloskundige of de arts in het ziekenhuis bij 1 of meer van deze dingen:
- Je maakt je zorgen.
- Je voelt je bang of somber na je bevalling.
- Je wilt hulp om te leren omgaan met wat er is gebeurd.
Over deze tekst
Artsen en tekstschrijvers van Thuisarts hebben deze informatie gemaakt met de richtlijn voor artsen over bloed verliezen bij de bevalling.
Lees wie de informatie van Thuisarts maakt.
Lees wat een richtlijn is en hoe die wordt gemaakt.
Heeft deze informatie je geholpen?
Laatst gewijzigd: 23 jun 2026