Ik heb misschien te weinig vitamine B12

In het kort

In het kort

  • Vitamine B12 is nodig voor bloed en zenuwen.
  • Vitamine B12 zit in vlees, vis, melk, boter, kwark, yoghurt en eieren.
  • Eet u plantaardig (veganistisch)? Neem dan elke dag een vitamine B12 tablet (2,8 microgram B12) of producten met toegevoegd vitamine B12.  
  • Eerste klachten door een laag vitamine B12 kunnen zijn: gevoelloze vingers en tenen, tintelingen, bewegingen gaan minder precies, evenwichtsproblemen. 
  • Een te laag vitamine B12 kan komen door
    • te weinig vitamine B12 in uw voeding
    • minder aanmaak van maagzuur op oudere leeftijd (door maagontsteking)
    • darmontsteking
    • te veel alcohol
    • medicijnen bij diabetes en maagtabletten. 
  • De huisarts kan zo nodig uw bloed onderzoeken.
  • Door vitamine B12 tabletten te slikken (1000 microgram) kunt u uw vitamine B12 verhogen.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Waarvoor nodig?

Waar is vitamine B12 voor nodig?

Vitamines zijn stoffen die de mens nodig heeft om het lichaam gezond te houden. Vitamine B12 is een belangrijke vitamine.

Vitamine B12 is nodig voor:

  • het maken van DNA. DNA zit in elke cel van uw lichaam. In het DNA zit alle erfelijke informatie. Het DNA bepaalt bijvoorbeeld welke kleur ogen of haar u heeft.
  • het maken van rode bloedcellen. Rode bloedcellen brengen zuurstof uit uw longen, via het bloed, naar alle delen van uw lichaam.
  • een goede opbouw en het goed laten werken van uw zenuwstelsel. 

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Waar in?

Waar komt vitamine B12 vandaan?

De enige manier waarop mensen vitamine B12 binnenkrijgen is met voedsel waar vitamine B12 in zit:

  • vlees
  • vis
  • melk
  • boter
  • kwark
  • yoghurt
  • kaas
  • eieren

Hoe komt vitamine B12 in al die etenswaren?
Veel dieren (vooral herkauwers) hebben bacteriën en schimmels in hun maag of darmen zitten die vitamine B12 maken. De vitamine B12 wordt door de darmwand opgenomen en komt zo in het lichaam van de dieren. Op die manier komt de vitamine dan in de organen (vooral de lever), de spieren, de melk en de eieren van die dieren.

Mensen hebben ook bacteriën en schimmels die B12 maken. Die zitten in het eind van de dikke darm. Maar de vitamine B12 kan daar niet meer worden opgenomen in het lichaam. Daarom hebben mensen vitamine B12 nodig uit het eten dat hierboven genoemd staat.  

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Oorzaken

Waardoor krijgt iemand te weinig vitamine B12 binnen?

Een tekort aan vitamine B12 kan komen door:

  • voeding waar te weinig vitamine B12 in zit. Bijvoorbeeld bij: 
    - veganisten omdat die geen vlees, geen vis, maar ook geen melkproducten of eieren gebruiken.
    - vegetariërs die te weinig melkproducten of eieren gebruiken (een vegetariër die voldoende melkproducten en eieren eet, krijgt voldoende vitamine B12 binnen).
    - alcoholisten: mensen die dagelijks overmatig alcohol gebruiken en daarnaast weinig eten, hebben vaak een te laag vitamine B12. Hun maag en darm nemen de vitamine B12 minder goed op.
  • een maag- of darmziekte waardoor vitamine B12 in het eten niet goed door de darm kan worden opgenomen. Bijvoorbeeld:
    - een auto-immuunziekte met een bijzondere ontsteking van het maagslijmvlies (atrofische gastritis).
    - de ziekte van Crohn waarbij er een chronische ontsteking is van de darm.
  • langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen, zoals
    - bepaalde maagtabletten (protonpompremmers)
    - een middel tegen diabetes mellitus: metformine .

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl

metformine

Metformine is een verlager van het bloedglucose. Het behoort tot de biguaniden. Het vermindert de hoeveelheid glucose in het bloed en vermindert de eetlust.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus (suikerziekte) en bij verminderde vruchtbaarheid.

Bron: Apotheek.nl
Verschijnselen

Problemen door te weinig vitamine B12

Een langdurig laag vitamine B12 komt niet veel voor. De meeste mensen hebben een grote voorraad vitamine B12 in hun lichaam. Zelfs als u een jaar geen vlees, vis, melk en eieren gebruikt, heeft u meestal nog geen verlaagd vitamine B12.

De belangrijkste 2 gevolgen van een sterk verlaagd vitamine B12 kunnen zijn:

  • bloedarmoede; door bloedarmoede kunt u last hebben van:
    • een moe en zwak gevoel
    • snel kortademig worden bij inspanning
    • duizeligheid
    • het gevoel flauw te vallen
    • hartkloppingen
    • transpireren
    • hoofdpijn
    • oorsuizen
  • stoornissen aan het zenuwstelsel: tintelingen, handelingen en bewegingen gaan minder precies

Het is belangrijk om te weten dat niet alle mensen met een laag vitamine B12 klachten of afwijkingen hebben.

Als u vaak duizelig of moe bent, dingen minder goed onthoudt of u moeilijk kunt concentreren dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan komen door bloedarmoede, maar zeer waarschijnlijk niet door alléén een te laag vitamine B12.

De hoeveelheid vitamine B12 in uw bloed kan de huisarts zo nodig laten bepalen met bloedonderzoek.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Wat kan ik doen om een laag vitamine B12 te voorkomen?

  • Bekijk wat u eet en drinkt. Met gezonde voeding krijgt u genoeg vitamine B12 binnen. 
  • Eet u vegetarisch? Dan is het extra belangrijk om elke dag melkproducten en/of een ei te eten.
  • Bent u veganist? Neem dan elke dag producten met toegevoegd vitamine B12 en/of een tablet vitamine B12 (met 2,8 microgram B12). 

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Behandeling

Behandeling bij laag vitamine B12

Proefbehandeling met vitamine B12 tabletten

Bij een laag vitamine B12 kan uw huisarts een proefbehandeling adviseren met vitamine B12-tabletten:

  • U neemt per dag 1 tablet van 1000 microgram (= 1 milligram).
  • U doet dit 3 maanden lang. 
    • Zijn de klachten na 3 maanden niet weg?
      Dan stopt u met de proefbehandeling. U gaat dan met uw huisarts op zoek naar andere oorzaken van uw klachten.
    • Zijn de klachten na 3 maanden wel weg?
      Ga nog eens 3 maanden door met de vitaminepillen en stop dan. Kijk of de klachten wegblijven. Zorg natuurlijk wel dat u gezond eet, met voldoende vitamine B12. Eventueel kunt u daarna weer bloedonderzoek laten doen.

Vitamine B12-tabletten kunt u zonder recept bij de apotheek of drogist kopen. Let er goed op dat het tabletten van 1000 microgram zijn.

Injecties

In sommige situaties zijn injecties met vitamine B12 nodig, bijvoorbeeld:

  • wanneer u ernstige klachten heeft en uw vitamine B12 is verlaagd
  • wanneer u een sterk verlaagd vitamine B12 heeft
  • wanneer u geen medicijnen kunt slikken

De huisarts kan deze injecties geven.

  • De eerste 10 injecties krijgt u dan elke week of om de 3-4 dagen.
  • Na 10 weken is om de 2 maanden een injectie genoeg.
  • Bespreek met de huisarts of u na een periode met injecties tabletten kunt gaan nemen.

Als uw huisarts denkt dat u chronische maagvliesontsteking heeft, kan hij verder bloedonderzoek doen. Eventueel krijgt u een kijkonderzoek van de maag. Heeft u chronische maagvliesontsteking? Dan moet u uw vitamine B12 regelmatig laten controleren en vitamine B12 tabletten blijven slikken. 

Bij een darmziekte is goede behandeling van de ziekte belangrijk, zoals bij de ziekte van Crohn.

Komt het te lage vitamine B12 door medicijnen? Dan bekijkt uw arts met u of u met de medicijnen kunt stoppen en/of andere medicijnen kunt krijgen.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Meer informatie

Meer informatie over vitamine B12

De informatie over vitamine B12 is gebaseerd op het Standpunt Diagnostiek vitamine B12-deficiëntie van het NHG.

Voor meer informatie over vitamine B12 kunt u ook terecht bij het voedingscentrum.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.