Mijn kind heeft overgewicht

In het kort

In het kort

  • Te zwaar zijn heeft voor een kind veel nadelen.
  • Uw kind kan moeite hebben om te bewegen/sporten, zich schamen en zich onzeker voelen. 
  • Er is meer kans om later ziek te worden. 
  • De behandeling is gezond eten en veel bewegen.
  • Het is het beste als uw hele gezin meedoet. 
  • U kunt er hulp bij krijgen van uw huisarts, de praktijkondersteuner, een diëtist, een fysiotherapeut en een psycholoog.  
  • U komt elke 3 maanden bij uw huisarts om te kijken hoe het gaat.
Video's

Video's

Wat is het

Wat is overgewicht?

Overgewicht wil zeggen dat uw kind te zwaar is en te veel vet heeft. 

Om te weten of uw kind te zwaar is, kunt u de BMI-meter invullen. Deze BMI-meter rekent voor u uit of het gewicht past bij de lengte en leeftijd van uw kind.

Gevolgen

Nadelen van overgewicht bij een kind

Te zwaar zijn heeft nadelen:

  • Uw kind kan moeite hebben met bewegen en sporten. Uw kind doet minder snel mee aan spelletjes die veel energie kosten.
  • Uw kind schaamt zich misschien of wordt gepest. Daardoor kan uw kind zich onzeker en eenzaam voelen.
  • Later kan uw kind ook last houden van te zwaar zijn. 
  • Er is meer kans op ziektes, zoals een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, suikerziekte (diabetes), gewrichtsklachten, kanker, astma en minder vruchtbaar worden.
    Dat komt omdat er door te veel vet dingen in het lichaam veranderen. Vetcellen maken namelijk hormonen en andere stoffen. Te veel daarvan kan ervoor zorgen dat belangrijke dingen in het lichaam niet meer goed worden geregeld. Zoals de bloeddruk, de bloedsuiker, het gevoel dat je vol zit en de verdediging tegen virussen en bacteriën. 
Oorzaak

Hoe komt het dat mijn kind te zwaar is?

Er zijn vaak meer oorzaken tegelijk als uw kind te zwaar is:

  • Uw kind eet meer dan nodig is. 
  • Uw kind beweegt minder dan nodig is. 
  • Uw kind heeft aanleg om zwaar te worden.
    Als u zelf zwaar bent, is de kans groter dat uw kind ook zwaar wordt. Dit komt vaak door een combinatie van aanleg in de genen en de gewoonten in uw gezin. Bijvoorbeeld vaak frisdrank, snacks en snoep eten. En geen gewoonte om elke dag te bewegen of een elke week te sporten.
  • Uw kind heeft een ziekte, waardoor hij/zij te zwaar is.
  • Uw kind voelt zich niet prettig en eet om zich beter te voelen.
  • Uw kind gebruikt medicijnen met als bijwerking dat hij of zij zwaarder wordt.
Behandeling

Behandeling als uw kind te zwaar is

U kunt het beste met uw hele gezin op een gezonde manier gaan leven:

  • gezond eten
  • genoeg bewegen 

Maak samen met uw kind en huisarts een plan.

  • Vraag wat uw kind zelf zou willen en wat uw kind belangrijk vindt: waarom zou uw kind liever minder zwaar worden. 
  • Maak afspraken over wat uw kind mag eten. En over hoe lang uw kind achter de computer mag zitten en tv mag kijken. 
  • Uw kind kan hulp krijgen van een diëtist om gezond te gaan eten.
  • Uw kind kan hulp krijgen van een fysiotherapeut om meer te gaan bewegen.
  • De praktijkondersteuner of een psycholoog kan u adviezen geven bij de opvoeding. Het kan best lastig zijn het eten en bewegen in uw gezin te veranderen. Steun en hulp hoe u dat kunt doen, kan dan helpen. 

Als het gewicht van uw kind gelijk blijft, is dat al heel goed. Afvallen is meestal niet nodig. Uw kind groeit nog. Zo gaan het gewicht en de lengte van uw kind steeds beter bij elkaar passen. 

    Gezond eten

    Gezond eten voor een kind met overgewicht

    Om te zorgen dat uw kind niet zwaarder wordt, is het nodig dat uw gezin anders gaat eten. 

    • Veel groente, fruit en volkorenproducten.
      Daar zitten veel vezels, vitaminen en andere belangrijke dingen in en weinig calorieën. Ze geven een vol gevoel. Daardoor eet uw kind minder snel te veel. 
    • Als u vlees wilt eten: Kies voor mager vlees.
    • Kies voor halfvolle melk en yoghurt. 
    • Gebruik olie als u iets bakt, geen harde margarine of boter. Kies ook voor zachte margarine op brood.
    • Laat uw kind water, melk of thee drinken. Ongeveer 1 liter per dag. Geen sap en frisdrank, ook geen light. 

    Op de website van het Voedingscentrum kunt u de leeftijd en het geslacht van uw kind intypen. Dan krijgt u te zien wat uw kind per dag het beste kan eten.

    • Eet op vaste tijden. 3 maaltijden per dag is prima. 
    • Sla het ontbijt niet over.
    • Geef een paar keer per dag een gezond tussendoortje (niet meer dan 4 keer per dag). 
      Bijvoorbeeld: fruit, een volkoren boterham, een rijstwafel, een doosje rozijnen, stukjes komkommer of wortel. Koop geen geen frisdrank, sap uit de fabriek, snoep, koek en chips. 
    • Laat uw kind alleen snoepen op feestjes of in het weekend, en ook dan weinig.
    • Geef zelf het goede voorbeeld. Doe mee met gezond eten. 
    • Gebruik eten niet om uw kind te troosten of te belonen.
    • Geef uw kind aandacht, luister naar wat het te zeggen heeft. Geef uw kind een extra knuffel of lees samen een boekje. Als een kind positieve aandacht krijgt, wil het minder snoepen.
    Bewegen

    Meer bewegen voor een kind met overgewicht

    • Zorg dat uw kind elke dag buiten speelt. 
    • Een kind moet elke dag een uur actief bewegen. Doe zelf mee: neem de trap, ga lopend of op de fiets boodschappen doen en elke dag een eindje wandelen. Vraag ook vriendjes, broertjes of zusjes om mee te doen.
    • Laat uw kind bij een sportclub gaan. Ga regelmatig kijken naar trainingen of wedstrijden.
    • Als uw kind zwemdiploma A heeft gehaald, laat uw kind dan doorgaan voor diploma B en C.
    • Bedenk een activiteit die u met het hele gezin kunt doen, zoals samen een boswandeling, strandwandeling of fietstocht maken of samen zwemmen in het weekend.
    • Loop samen naar school, neem vaker de fiets in plaats van de tram, bus of auto.
    • Maak afspraken met uw kind over hoe lang uw kind achter de computer zit en tv kijkt.

    Alle kleine beetjes extra beweging helpen. Uw kind krijgt steeds meer spieren en minder vet. Uw kind beweegt makkelijker, is minder snel moe en voelt zich steeds fitter.

    Hoe gaat het verder?

    Hoe gaat het verder bij de behandeling van overgewicht bij uw kind

    U komt 1 keer per 3 maanden met uw kind bij de huisarts. De huisarts weegt uw kind, meet hoe lang uw kind is, meet de buik en de bloedsuiker. 

    Als het lukt om de adviezen uit te voeren, dan wordt uw kind niet zwaarder en wel langer. 
    Uw kind voelt zich dan fitter en krijgt meer zelfvertrouwen.

    Als uw kind al op jonge leeftijd leert om gezond te leven, is de kans groter dat uw kind dit later ook doet. Dan heeft uw kind later minder kans op ziektes die met overgewicht te maken kunnen hebben. Zoals suikerziekte (diabetes), hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, kanker en gewrichtsklachten.

    Meer informatie over goede voeding

    Meer informatie over goede voeding

    • Informatie over gezond eten: het Voedingscentrum. U kunt daar ook een eetdagboek maken.
    • Op Eten de baas kunt u online een behandeling volgen als u zich zorgen maakt over uw eetgewoonten.

    Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

    De informatie over gezond eten is gemaakt met de Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad.

    Meer informatie over overgewicht
    Laatst herzien op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?