Mijn kind heeft overgewicht

In het kort

In het kort

  • Te zwaar zijn heeft voor een kind veel nadelen. Bijvoorbeeld moeilijker bewegen, onzeker voelen en meer kans om ziek te worden.
  • De behandeling is gezond eten en veel bewegen.
  • Het is het beste als uw hele gezin meedoet.
  • U kunt er hulp bij krijgen van bijvoorbeeld uw huisarts, een diëtist of een fysiotherapeut.
  • Als het gewicht van uw kind gelijk blijft, is dat al heel goed. Afvallen is vaak niet nodig.
Films

Films

Wat is het

Wat is overgewicht?

Overgewicht wil zeggen dat uw kind te zwaar is en te veel vet heeft.

Om te weten of uw kind te zwaar is, kunt u de BMI-meter invullen.
U vult in hoe oud uw kind is, hoe lang uw kind is en hoeveel uw kind weegt.
De BMI-meter rekent dan voor u uit of uw kind een gezond gewicht heeft.

Nadelen

Nadelen van overgewicht bij mijn kind

Te zwaar zijn heeft nadelen:

  • Uw kind kan moeite hebben met bewegen en sporten. Uw kind doet minder snel mee aan spelletjes die veel energie kosten.
  • Uw kind schaamt zich misschien of wordt gepest. Daardoor kan uw kind zich onzeker en eenzaam voelen.
  • Later kan uw kind ook last houden van te zwaar zijn.
  • Uw kind heeft een grotere kans op klachten en ziektes, zoals:
    • een hoge bloeddruk
    • een ziekte van het hart of de bloedvaten
    • diabetes (suikerziekte)
    • gewrichtsklachten
    • kanker
    • astma
    • moeilijker zwanger worden
    Dit komt omdat er door te veel vet dingen in het lichaam veranderen. Vetcellen maken namelijk hormonen en andere stoffen.
    Te veel hiervan kan ervoor zorgen dat belangrijke dingen in het lichaam niet meer goed worden geregeld. Zoals de bloeddruk, de bloedsuiker, het gevoel dat je vol zit en de verdediging tegen virussen en bacteriën.
Oorzaak

Hoe komt het dat mijn kind te zwaar is?

Er zijn vaak meer oorzaken tegelijk als uw kind te zwaar is:

  • Uw kind eet meer dan nodig is.
  • Uw kind beweegt minder dan nodig is.
  • Uw kind heeft aanleg om zwaar te worden.
    Als u zelf zwaar bent, is de kans groter dat uw kind ook zwaar wordt. Dit komt vaak door een combinatie van:
    • aanleg in de genen
    • en de gewoonten in uw gezin. Bijvoorbeeld vaak frisdrank, snacks en snoep eten. En geen gewoonte om elke dag veel te bewegen.
  • Uw kind heeft een ziekte, waardoor uw kind te zwaar is.
  • Uw kind voelt zich niet prettig en eet om zich beter te voelen.
  • Uw kind gebruikt medicijnen met als bijwerking zwaarder worden.
Behandeling

Behandeling als mijn kind te zwaar is

Samen een plan maken

Maak samen met uw kind en huisarts een plan.

  • Vraag wat uw kind zelf zou willen en wat uw kind belangrijk vindt: waarom zou uw kind liever minder overgewicht hebben?
  • Maak afspraken over wat uw kind mag eten.
  • Maak afspraken over hoe lang uw kind tv mag kijken, mag gamen en op zijn mobiel mag.
  • Uw kind kan hulp krijgen van een diëtist om gezonder te gaan eten.
  • Uw kind kan hulp krijgen van een fysiotherapeut om meer te gaan bewegen.
  • De praktijkondersteuner, jeugdverpleegkundige of een psycholoog kan u adviezen geven bij de opvoeding. Het kan best lastig zijn om het eten en bewegen in uw gezin te veranderen. Steun en hulp bij hoe u dat kunt doen, kan dan helpen.
  • Sommige gemeenten hebben een speciaal programma voor kinderen met overgewicht. Met beweeg-lessen en lessen over voeding in een groep met andere kinderen, en bijeenkomsten voor ouders. Uw huisarts weet of dit ook in uw gemeente is.
  • Soms stuurt de huisarts uw kind voor het plan en de hulp bij overgewicht naar de jeugdarts (op het consultatiebureau of op school).

Gezond met het hele gezin

U kunt het beste met uw hele gezin op een gezondere manier gaan leven:

Minder overgewicht

Als het gewicht van uw kind gelijk blijft, is dat al heel goed. Afvallen is vaak niet nodig. Uw kind groeit meestal nog. Zo gaan het gewicht en de lengte van uw kind steeds beter bij elkaar passen.

Veel te zwaar zijn

Als uw kind veel te zwaar is en dit gevaarlijk is, stuurt de huisarts uw kind door naar de kinderarts. Uw kind kan dan een behandeling met een leefstijl-programma krijgen.

    Gezond eten

    Gezond eten voor mijn kind met overgewicht

    Om te zorgen dat het overgewicht van uw kind niet meer wordt, is het nodig dat uw gezin anders gaat eten.

    Hieronder staan eet-adviezen. U kunt ook de film kijken over gezond eten met je kind.

    • Eet veel groente, fruit en volkoren producten.
      Daar zitten veel vezels in. Vezels geven een vol gevoel. Daardoor eet uw kind minder snel te veel.
      Ook zitten er vitaminen en andere belangrijke dingen in. En weinig calorieën.
    • Als u vlees wilt eten: Kies voor mager vlees, zoals kip.
    • Kies voor halfvolle melk en yoghurt.
    • Gebruik olie als u iets bakt. Kies ook voor zachte margarine op brood.
    • Laat uw kind water, melk (of sojamelk) en thee drinken. Ongeveer 1 liter per dag.
      Geen sap en frisdrank, ook geen light.
    • Eet op vaste tijden. 3 maaltijden per dag is prima.
    • Sla het ontbijt niet over.
    • Geef een paar keer per dag een gezond tussendoortje (niet meer dan 4 keer per dag).
      Bijvoorbeeld: fruit, een volkoren boterham, een rijstwafel, een doosje rozijnen, stukjes komkommer of wortel. Koop geen geen frisdrank, sap uit de fabriek, snoep, koek en chips.
    • Laat uw kind alleen snoepen op feestjes of in het weekend, en ook dan weinig.
    • Geef zelf het goede voorbeeld. Doe mee met gezond eten.
    • Gebruik eten niet om uw kind te troosten of te belonen.
    • Geef uw kind aandacht, luister naar wat het te zeggen heeft. Geef uw kind een extra knuffel of lees samen een boekje. Als een kind positieve aandacht krijgt, wil het minder snoepen.

    Wat uw kind het beste kan eten op een dag, ziet u op de website van het Voedingscentrum. U hoeft alleen de leeftijd in te typen en of uw kind een jongen of meisje is.

    Films

    Films

    Bewegen

    Meer bewegen voor mijn kind met overgewicht

    • Zorg dat uw kind elke dag buiten speelt.
    • Een kind moet elke dag 1 uur actief bewegen. Doe zelf mee:
      • Neem de trap.
      • Ga lopend of op de fiets boodschappen doen.
      • Ga elke dag een eindje wandelen.
    • Vraag ook vriendjes, broertjes of zusjes om mee te doen.
    • Laat uw kind bij een sportclub gaan. Ga regelmatig kijken naar trainingen of wedstrijden.
      Een sportclub is duur. Misschien heeft u het geld er niet voor. Dan kan het soms betaald worden door een fonds. De juf of meester van uw kind kan dit voor u regelen. Of iemand van het sociaal wijkteam van de gemeente.
    • Als uw kind zwemdiploma A heeft gehaald, laat uw kind dan doorgaan voor diploma B en C.
    • Bedenk een activiteit die u met het hele gezin kunt doen, zoals:
      • samen een wandeling maken in het park, bos of op het strand
      • samen een fietstocht maken
      • samen zwemmen in het weekend
    • Loop samen naar school en neem vaker de fiets in plaats van de tram, bus of auto.

    Alle kleine beetjes extra beweging helpen. Uw kind krijgt steeds meer spieren en minder vet.
    Uw kind beweegt makkelijker, is minder snel moe en voelt zich steeds fitter.

    Hoe gaat het verder?

    Hoe gaat het verder bij de behandeling van overgewicht bij mijn kind

    U komt 1 keer per 3 maanden met uw kind bij de huisarts. De huisarts weegt uw kind, meet hoe lang uw kind is, meet de buik en de bloedsuiker.

    Als het lukt om de adviezen uit te voeren, dan past het gewicht van uw kind steeds beter bij de lengte.
    Uw kind voelt zich dan fitter en krijgt meer zelfvertrouwen.

    Ook is de kans groter dat uw kind later ook gezond blijft leven. Dan heeft uw kind later een kleinere kans op ziektes die met overgewicht te maken kunnen hebben. Zoals diabetes (suikerziekte), hoge bloeddruk, ziektes van hart of bloedvaten, kanker en gewrichtsklachten.

    Als uw kind te zwaar blijft, stuurt de huisarts uw kind door naar de kinderarts.

    Meer informatie

    Meer informatie over overgewicht bij kinderen

    We hebben de informatie over overgewicht gemaakt met de richtlijn voor huisartsen over overgewicht.

    Deze tekst is aangepast op
    NHG

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?