Ik wil de oorzaak van mijn slapeloosheid weten (slaapdagboek)

In het kort

In het kort

  • Een week een slaapdagboek bijhouden kan u helpen om inzicht te krijgen in uw slaapprobleem.
  • Schrijf iedere dag op wanneer en hoe lang u geslapen heeft.
  • Schrijf op wat u bezighield overdag. Of toen u niet kon slapen.
  • Wat deed u laat op de avond? Veel eten, werken, sporten, tv-kijken, op de computer?
  • Noteer of u koffie, thee, alcohol, nicotine of drugs gebruikte.
  • Noteer ook of u medicijnen gebruikt.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Video’s

Video’s

Beschrijving

Wat is een slaapdagboek?

Een slaapdagboek is een lijst waarop u elke dag noteert wanneer en hoe lang u geslapen heeft. Ook noteert u alle dingen die invloed op uw slaap kunnen hebben gehad. Bijvoorbeeld zorgen en het gebruik van koffie, thee, alcohol, nicotine of drugs.

Hierdoor wordt vaak duidelijk:

  • wat de oorzaak is van uw slaapprobleem
  • wat ervoor zorgt dat u er last van blijft houden
  • wat u er aan kunt doen

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Adviezen bij het slaapdagboek

Print het slaapdagboek een paar keer uit. Vul het dagboek elke dag in, ook op de dagen dat u goed heeft geslapen.

’s Morgens vult u de datum in en de tijden:

  • Hoe laat u de avond daarvoor naar bed bent gegaan.
  • Hoe lang het duurde om in te slapen.
  • De tijd van opstaan en de totale slaapduur.
  • Hoe vaak en hoe lang u ‘s nachts wakker was; wat u toen dacht of bent gaan doen.

's Avonds vult u alles in wat met uw slaap te maken kan hebben:

  • Dutjes overdag: Aantal, tijdstip en hoelang?
  • Bezigheden: Overdag en laat op de avond? Veel eten, hard werken of sporten? Kijken naar een beeldscherm?
  • Gedachten of zorgen: Bijvoorbeeld over familie, vrienden, werk, geld of gezondheid?
  • Cafeïne: Heeft u middelen met cafeïne erin gebruikt, zoals koffie, thee, ice-tea, cola, energiedrank (redbull, bullit, highway) of chocolade? Wat en hoeveel?
  • Alcohol/nicotine /drugs: Heeft u alcohol, nicotine of drugs gebruikt? Wat, hoeveel en wanneer?
  • Zelfzorg: Wat deed u om beter te kunnen slapen? Bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, lezen, wandelen, douchen of u laten masseren? Wat hielp?
  • Medicijnen: Heeft u slaapmiddelen gebruikt? Wanneer? Welk middel? En welke dosis of hoeveelheid? Noem ook middelen die u zonder recept bij de drogist heeft gekocht.
  • Moeheid: Was u moe? Geef een cijfer: niet moe (0), beetje moe (1), wel moe (2), erg moe (3).
  • Prikkelbaarheid: Was u prikkelbaar? Nee, niet prikkelbaar (0), beetje prikkelbaar (1), wel prikkelbaar (2), erg prikkelbaar (3).

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met het slaapdagboek?

Als u het ingevulde dagboek bekijkt, wordt vaak duidelijk wat uw slaap verstoort. Vaak ziet u dan ook wat u kunt doen om de oorzaak van uw slaapprobleem aan te pakken.

Heeft u behoefte aan ondersteuning bij het aanpakken van uw slaaprobleem? Dan kunt u het ingevulde dagboek met uw huisarts bespreken.

Meer informatie

Meer informatie over slaapproblemen

Op snelbeterinjevel.nl kunt u trainingen doen: Beter slapen, Minder stress of Minder Piekeren. U krijgt oefeningen en kunt bijhouden of ze u helpen (via een eigen account). 

Meer informatie over slaapproblemen vindt u bij de Hersenstichting.

De informatie over slaapproblemen is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.