Ik wil de oorzaak van mijn slapeloosheid weten (slaapdagboek)

In het kort

In het kort

  • Een week een slaapdagboek bijhouden kan u helpen om inzicht te krijgen in uw slaapprobleem.
  • Schrijf iedere dag op wanneer en hoe lang u geslapen heeft.
  • Schrijf op wat u bezighield overdag. Of toen u niet kon slapen.
  • Wat deed u laat op de avond? Veel eten, werken, sporten, tv-kijken, op de computer?
  • Noteer of u koffie, thee, alcohol, nicotine of drugs gebruikte.
  • Noteer ook of u medicijnen gebruikt.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Videos

Videos

Wat is het

Wat is een slaapdagboek?

Een slaapdagboek is een lijst waarop u elke dag noteert wanneer en hoe lang u geslapen heeft. Ook noteert u alle dingen die invloed op uw slaap kunnen hebben gehad. Bijvoorbeeld zorgen en het gebruik van koffie, thee, alcohol, nicotine of drugs.

Hierdoor wordt vaak duidelijk:

  • wat de oorzaak is van uw slaapprobleem
  • wat ervoor zorgt dat u er last van blijft houden
  • wat u er aan kunt doen

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Adviezen

Adviezen bij het slaapdagboek

Print het slaapdagboek een paar keer uit. Vul het dagboek elke dag in, ook op de dagen dat u goed heeft geslapen.

’s Morgens vult u de datum in en de tijden:

  • Hoe laat u de avond daarvoor naar bed bent gegaan.
  • Hoe lang het duurde om in te slapen.
  • De tijd van opstaan en de totale slaapduur.
  • Hoe vaak en hoe lang u ‘s nachts wakker was; wat u toen dacht of bent gaan doen.

's Avonds vult u alles in wat met uw slaap te maken kan hebben:

  • Dutjes overdag: Aantal, tijdstip en hoelang?
  • Bezigheden: Overdag en laat op de avond? Veel eten, hard werken of sporten? Kijken naar een beeldscherm?
  • Gedachten of zorgen: Bijvoorbeeld over familie, vrienden, werk, geld of gezondheid?
  • Cafeïne: Heeft u middelen met cafeïne erin gebruikt, zoals koffie, thee, ice-tea, cola, energiedrank (redbull, bullit, highway) of chocolade? Wat en hoeveel?
  • Alcohol/nicotine /drugs: Heeft u alcohol, nicotine of drugs gebruikt? Wat, hoeveel en wanneer?
  • Zelfzorg: Wat deed u om beter te kunnen slapen? Bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, lezen, wandelen, douchen of u laten masseren? Wat hielp?
  • Medicijnen: Heeft u slaapmiddelen gebruikt? Wanneer? Welk middel? En welke dosis of hoeveelheid? Noem ook middelen die u zonder recept bij de drogist heeft gekocht.
  • Moeheid: Was u moe? Geef een cijfer: niet moe (0), beetje moe (1), wel moe (2), erg moe (3).
  • Prikkelbaarheid: Was u prikkelbaar? Nee, niet prikkelbaar (0), beetje prikkelbaar (1), wel prikkelbaar (2), erg prikkelbaar (3).

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met het slaapdagboek?

Als u het ingevulde dagboek bekijkt, wordt vaak duidelijk wat uw slaap verstoort. Vaak ziet u dan ook wat u kunt doen om de oorzaak van uw slaapprobleem aan te pakken.

Heeft u behoefte aan ondersteuning bij het aanpakken van uw slaaprobleem? Dan kunt u het ingevulde dagboek met uw huisarts bespreken.

Meer informatie

Meer informatie over slaapproblemen

Meer informatie over slaapproblemen

  • Op snelbeterinjevel.nl kunt u trainingen doen: Beter slapen, Minder stress of Minder Piekeren. U krijgt oefeningen en kunt bijhouden of ze u helpen (via een eigen account).
  • Meer informatie over slaapproblemen vindt u bij de Hersenstichting.

Meer informatie over slaapmiddelen
Meer informatie over benzodiazepinen vindt u op www.benzodebaas.nl

Informatie over bijwerkingen van slaapmiddelen staat in de bijsluiters die u meekrijgt bij uw slaapmiddel. U vindt deze informatie ook:

De informatie over slaapproblemen is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen, de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk en de Generieke module Bijwerkingen.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?