Ik wil sportblessures voorkomen

In het kort

In het kort

  • Soms rekt een spier te ver uit, een gewricht kantelt de verkeerde kant op of een pees scheurt.
  • Om zulke sportblessures te voorkomen moet u uw sport geleidelijk opbouwen.
  • Begin stap voor stap met een trainingsschema.
  • Start altijd met een warming-up. Bijvoorbeeld eerst een rondje rennen of op een hometrainer warmfietsen.
  • Doe oefeningen die passen bij uw sport.
  • Blijf regelmatig sporten. Zo blijft u fit.
  • Heeft u een tijdje niet gesport? Bouw het sporten dan geleidelijk weer op.
Beschrijving

Wat is een sportblessure?

Sporten en bewegen doen we met onze botten, spieren, pezen en gewrichten. We noemen dat ook wel ‘het bewegingsapparaat’. Wanneer u veel sport wordt uw bewegingsapparaat sterker. Botten en pezen worden steviger, spieren worden dikker en uw gewrichten soepeler.

Soms gaat het even mis. Een spier rekt te ver uit, een gewricht kantelt de verkeerde kant op, een pees scheurt of u breekt zelfs een bot. We spreken dan van sportblessures.

Oorzaken

Hoe ontstaat een sportblessure?

Sportblessures kunnen plotseling ontstaan, bijvoorbeeld doordat u zwikt of valt, of doordat een tegenstander u raakt of tegen u opbotst. Bij sommige sporten komen bepaalde blessures vaker voor. Een ongelijke grond, bijvoorbeeld bij voetbal, geeft kans op zwikken van de enkel. Hierbij kan de enkelband scheuren. Als u met veel kracht afzet om te springen of te sprinten, dan kan er door snelle rek een scheur in een kuitspier ontstaan (zweepslag). Als u valt terwijl uw ski in de sneeuw vastzit, kunt u uw knie gemakkelijk verdraaien.

Sportblessures kunnen ook geleidelijk ontstaan. Als u bijvoorbeeld op een harde ondergrond traint en geen goede schoenen draagt, dan moeten uw knieën de klappen steeds opvangen. Als u te zwaar traint, kunnen uw spieren of gewrichten overbelast raken.

Adviezen per sport

Adviezen per sport om sportblessures te voorkomen

Elke sport geeft eigen blessures. Op Voorkomblessures staan de sporten op een rij, met veelvoorkomende blessures erbij. Kies uw sport en kijk wat u het beste kunt doen om blessures te voorkomen.

Een paar voorbeelden van bescherming tegen blessures:

  • Uw enkel tapen of bracen als u een enkelbandblessure hebt gehad.
  • Scheenbeschermers bijvoorbeeld bij voetbal of hockey.
  • Gebitsbeschermer bij hockey.
  • Een helm dragen als u gaat skiën, snowboarden, mountainbiken of wielrennen.
  • Kinderen een helm laten dragen bij schaatsen of zeilen. 
  • Knie-, pols- en elleboogbeschermers bij rollerskaten.
  • Schoenen dragen die geschikt zijn voor uw sport en voor de ondergrond waarop u sport. Kijk voor tips over sportschoenen op Voorkomblessures
Adviezen

Adviezen om sportblessures te voorkomen

Om sportblessures te voorkomen kunt u dit doen: 

  • Trainingsschema
    Zorg dat u het sporten geleidelijk opbouwt. Volg een trainingsschema dat past bij uw leeftijd, conditie en sport. Kijk op Voorkomblessures voor goede trainingsschema's. 
  • Warming-up
    Start altijd met een warming-up. Bij de meeste sporten betekent dat: eerst een rondje rennen of even op een hometrainer warmfietsen. Doe het totdat u zich ook echt warm voelt worden. De bloedvaten in uw spieren staan dan wijd open. Er stroomt veel zuurstofrijk bloed door uw spieren. De spieren worden soepeler en werken beter samen. Na een warming-up bent u fitter. U let beter op en reageert sneller. Een goede warming-up kan soms blessures voorkomen.
  • Spierversterkende oefeningen
    Hierdoor ontwikkelt u kracht en snelheid. Daarmee kunt u onverwachte bewegingen of stoten sneller en beter opvangen. Bij voetbal bijvoorbeeld helpen oefeningen om de spieren rond het kniegewricht te versterken.
  • Oefeningen die passen bij uw sport, zodat u de belangrijkste bewegingen soepel kunt maken, beter beheerst en langer kunt volhouden. 
  • Coolingdown
    Sluit het sporten af met uitlopen of rek- en strekoefeningen. Hierdoor kan uw lichaam geleidelijk afkoelen. Daarna heeft u minder kans op spierpijn en stijfheid de volgende dag.
  • Blijf regelmatig sporten. Zo blijft u fit. Heeft u een tijdje niet gesport? Bijvoorbeeld door een blessure of winterstop? Bouw het sporten dan geleidelijk weer op, zeker als u wat ouder bent.
Meer informatie

Meer informatie over sportblessures

Ga voor meer informatie over sportblessures naar Voorkomblessures. Daar vindt u bijvoorbeeld:

  • per sport allerlei tips om blessures te voorkomen;
  • filmpjes die laten zien wat er gebeurt in het lichaam bij een blessure;
  • oefeningen bij de meest voorkomende blessures;
  • een test waarbij u persoonlijk advies krijgt over het voorkomen van blessures. 
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.