Ik overweeg extra vitamine D te gebruiken

Onderwerp
Synoniemen
Ergocalciferol, Colecalciferol, D

In het kort

  • Als de zon op uw huid schijnt, wordt er in uw huid meteen vitamine D gemaakt.
  • Genoeg buiten zijn is daarom belangrijk.
  • Er zit ook vitamine D in vette vis en levertraan.
  • Vitamine D is erg belangrijk voor uw botten en gebit.
  • Met normaal gezond eten en buiten komen hebben veel mensen al gauw voldoende vitamine D.
  • Bij wie helpt het om dagelijks extra vitamine D te nemen?
    • kinderen jonger dan 4 jaar
    • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar met een donkere huidskleur
    • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen
    • mensen die buiten altijd een sluier of burka dragen
    • vrouwen vanaf 50 jaar
    • mannen vanaf 70 jaar

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Waar is vitamine D voor nodig?

Vitamines zijn stoffen die de mens nodig heeft om het lichaam gezond te houden. Bijvoorbeeld voor de groei, de kracht, de afweer, het herstel van ons lichaam en de werking van ons zenuwstelsel. Vitamines zitten hoofdzakelijk in onze voeding. Vitamine D kunnen we ook zelf maken.

Wat doet vitamine D? 

  • Vitamine D is erg belangrijk voor de opbouw, groei en sterkte van uw botten en van uw gebit. 
    Uw botten zijn opgebouwd uit calcium en fosfaat. Vitamine D zorgt er voor dat calcium en fosfaat via de darm goed worden opgenomen in het bloed. Daarna zorgt vitamine D ervoor dat deze stoffen vanuit het bloed in het bot terecht komen. Ze worden daar ingebouwd, als bakstenen in de muur van een huis. U krijgt meestal voldoende calcium binnen als u gezond eet.
  • Vitamine D werkt op de nieren en werkt samen met de bijschildklier.
  • Vitamine D heeft invloed op de werking van uw spieren en op uw afweer.

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Hoe kom ik aan vitamine D?

Zonlicht

Wanneer de zon op uw huid schijnt, wordt er in uw huid meteen vitamine D gemaakt. Wanneer uw huid geleidelijk bruin wordt, remt dat de aanmaak van vitamine D. Iemand met een donkere huid zal bij dezelfde hoeveelheid zonlicht dan ook minder vitamine D maken. In een land met weinig zon, of met veel kou waardoor men veel kleding draagt, zullen donkere mensen sneller een gebrek aan vitamine D hebben. Bij ouderen (70 plus) kan de huid wat minder goed vitamine D maken.

Voeding

Er zit vitamine D in vette vis (zoals zalm of makreel) en in levertraan (visolie). In rundvlees, kaas en eieren zit een klein beetje vitamine D. In Nederland is vitamine D aan margarines en halvarines toegevoegd. Het zit soms ook in de oliën of vetten die u gebruikt bij het bakken en braden. Als er vitamine D in zit, staat dit op de verpakking. Verder is er vitamine D toegevoegd aan flesvoeding voor baby’s. 

Omdat er in al die voeding toch maar weinig vitamine D zit, blijft het belangrijk om dagelijks buiten te komen. Bedenk daarbij dat het zonlicht / daglicht alleen werkt op onbedekte huid.

Vitamine D is belangrijk voor de opname van calcium uit de voeding. U krijgt voldoende calcium binnen bij een gezonde voeding met bijvoorbeeld vier porties zuivel per dag. Een portie zuivel komt overeen met een glas (150 ml) melk, karnemelk, yoghurt, kwark of vla, of een plak kaas van 20 gram (beleg voor één boterham).

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Problemen door te weinig vitamine D

Is er te weinig vitamine D, dan geeft dat vooral een probleem met de botten. Bij kinderen gaat het vooral om groeiafwijkingen en bij ouderen om verzwakking van de botten waardoor deze gemakkelijker breken.

  • Wanneer een kind een ernstig tekort aan vitamine D en calcium heeft, worden zijn botten steeds zwakker. Dit heeft ook invloed op de groei. Deze kinderen zijn kleiner, hebben slappere spieren, kromme scheenbenen, een uitstekend voorhoofd en knobbels langs de ribben. We noemen dit Rachitis of Engelse ziekte.
  • Bij volwassenen kan een soort verweking van de botten optreden met pijn in de botten, moeilijk op kunnen staan en gemakkelijk brekende botten. Dit heet osteomalacie.
  • Tekort aan vitamine D en calcium kan ook botontkalking veroorzaken, met name bij vrouwen na de overgang. Dit heet osteoporose. Ook bij botontkalking hebben de brozere botten een grotere kans op breken. Op oudere leeftijd kunnen daardoor wervels inzakken.

Als er goede redenen zijn om te denken dat u een tekort heeft aan vitamine D, kan de hoeveelheid vitamine D in uw bloed worden bepaald.

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Klachten door te veel vitamine D

Een dagelijkse inname van 100 microgram vitamine D per dag wordt nog als veilig beschouwd.

Als iemand gedurende langere tijd te veel vitamine D tabletten slikt, kan dat klachten geven als:

  • misselijkheid,
  • verstopping,
  • verminderde eetlust en
  • slaperigheid.

Ook kan langdurig te veel gebruik schade geven aan nieren, hart en bloedvaten.

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Hoe krijg ik voldoende vitamine D?

Iemand die normaal gezond eet en regelmatig bij daglicht buiten komt, heeft al gauw voldoende vitamine D. Voor de volgende groepen helpt het om dagelijks extra vitamine D te nemen:

  • kinderen jonger dan 4 jaar (óók baby’s die borst- of flesvoeding gebruiken)
  • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar met een donkere huidskleur
  • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen
  • mensen die buiten altijd volledig bedekkende kleding dragen (sluiers, burka’s)
  • vrouwen vanaf 50 jaar (na de overgang)
  • mannen vanaf 70 jaar

Zij kunnen 10 microgram vitamine D per dag nemen. Kijk goed op de verpakking hoeveel u moet nemen. Er zijn bijvoorbeeld tabletten van 5 microgram en druppels van 1 microgram.

  • Kinderen onder de 4 jaar krijgen meestal dagelijks 10 druppels (1 microgram per druppel).
  • Kinderen vanaf 4 jaar en volwassenen uit de hierboven genoemde groepen nemen dagelijks 10 microgram per dag.
  • Vanaf 70 jaar neemt u 20 microgram per dag.
  • Sommige mensen hebben een verhoogde kans op een botbreuk, bijvoorbeeld door botontkalking. Wanneer de huisarts dit vaststelt krijgt u het advies 20 microgram vitamine D per dag in te nemen. 

Zwangerschap

Uw lichaam kan zelf vitamine D aanmaken, maar daarvoor is wel daglicht nodig. Vandaar dat aangeraden wordt elke dag buiten te komen als het licht is. De Gezondheidsraad zegt dat zwangere vrouwen op zich geen verhoogde behoefte aan vitamine D hebben. Toch adviseert zij alle zwangeren om voor de zekerheid 10 microgram vitamine D per dag te gebruiken. U kunt natuurlijk zelf beslissen of u hiervoor kiest.
Extra vitamine D slikken is vooral zinvol als u weinig buiten in de zon komt (minder dan een halfuur per dag), vaak gesluierd bent of als uw huid niet met de zon in aanraking komt, bijvoorbeeld omdat u make-up met een beschermingsfactor tegen de zon op hebt. Als u een donkere huidskleur hebt, moet u langer in de zon zijn om genoeg vitamine D aan te maken.
Het advies aan zwangeren met een donkere huidskleur is om wel extra vitamine D te gebruiken (10 microgram per dag). 

Borstvoeding

Als u borstvoeding geeft is dat op zich geen reden om vitamine D in te nemen. Maar gebruikt u langdurig vitamine D (10 microgram per dag), bijvoorbeeld omdat u een donkere huidskleur heeft of een sluier draagt? Dan krijgt u het advies dit gedurende de zwangerschap of borstvoeding te blijven gebruiken. In deze periode mag u dezelfde dosis vitamine D blijven innemen.

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

Meer informatie over vitamine D

Meer informatie over vitamine D vindt u op de site van het Voedingscentrum.

De informatie over vitamine D is gebaseerd op het rapport van de gezondheidsraad: Evaluatie van de voedingsnormen voor Vitamine D.

De informatie over vitamine D in de zwangerschap is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard zwangerschap en kraamperiode.

De informatie over vitamine D bij risico op botbreuken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Fractuurpreventie.

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl
Deze tekst is voor het laatst herzien op 30 sep 2013