Ik heb pijn aan een pees

In het kort

In het kort

  • Pijn aan een pees komt meestal doordat u te veel heeft gedaan met de pees.
  • De pijn komt meestal niet door een ontsteking.
  • Doe rustiger aan met het lichaamsdeel dat pijn doet.
  • Blijf wel bewegen.
  • Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen.
  • Het helpt om langzaam en rustig de spieren sterker te maken.

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Wat is het

Wat is er mis met een pees die pijn doet?

Pijn aan een pees komt meestal doordat u te veel heeft gedaan met de pees. Er is meestal geen ontsteking.

Spieren zorgen ervoor dat we kunnen bewegen. Als een spier aanspant, buigt of strekt een gewricht. Spieren zitten met pezen aan het bot vast. Als u een spier veel gebruikt, is dat ook zwaar voor de pees. Er kunnen scheurtjes in de pees komen. Uw lichaam kan dat wel weer maken. Maar als u de pees te veel en te vaak heeft gebruikt, lukt dat soms niet goed meer. De pees doet dan pijn en wordt vaak dikker.

Pijn aan een pees kan op veel plekken in het lichaam voorkomen.

Als u de pees lange tijd te veel blijft gebruiken, krijgt u sneller pijn. Dit heet een tendinopathie. Dat betekent 'zieke pees'.

Wat merk ik

Wat merk ik van pijn aan een pees?

Dit kunt u merken als u pijn aan een pees heeft:

  • U heeft pijn in de ochtend. U kunt het eerste half uur bijvoorbeeld moeilijker lopen door pijn aan de achterkant van uw enkel (uw achillespees). Daarna wordt dat weer beter.
  • U heeft pijn als u begint met bewegen. Bijvoorbeeld hardlopen. Het wordt weer beter als u verder loopt.
  • De pijn komt weer terug nadat u bent gestopt met bewegen. Vaak gaat het dan ook stijf aanvoelen.
  • Als u op de pees duwt doet het pijn. Bijvoorbeeld aan de voorkant van de knie of aan de zijkant van de elleboog.
  • De pees kan op 1 plek dik worden.

Als u steeds doorgaat terwijl u pijn heeft, dan wordt de pijn na een tijd steeds erger. U merkt dat aan deze dingen:

  • U krijgt ook pijn als u niets doet. Bijvoorbeeld als u in bed ligt of als u rustig zit.
  • U kunt steeds moeilijker bewegen. Hardlopen gaat bijvoorbeeld niet meer. Of u kunt uw werk niet meer doen.
  • De pees wordt steeds dikker. Soms kraakt het ook als u er overheen wrijft.
Oorzaken

Hoe komt het dat ik pijn aan een pees heb?

Pijn aan een pees kan komen door deze dingen:

  • U heeft in uw leven zwaar werk gedaan of veel gesport. U heeft uw spieren en pezen altijd veel gebruikt.
  • U bent in korte tijd veel meer gaan bewegen. U bent bijvoorbeeld gaan hardlopen en u traint te hard of te veel. Of u heeft een nieuwe baan met veel zwaar werk.
  • U maakt veel dezelfde bewegingen. U heeft bijvoorbeeld net een kindje gekregen, dat u veel moet optillen. Dan kunt u pijn aan een duimpees krijgen.
  • Uw spieren zijn niet sterk genoeg. Hierdoor wordt er steeds hard aan de pezen getrokken. Dat is zwaar voor uw pezen. Goede spieren kunnen de kracht beter verdelen.
  • U bent 40 jaar of ouder. Als u ouder wordt, worden pezen vaak ook slechter.
  • U heeft een probleem met een gewricht. Bij een platvoet heeft u bijvoorbeeld meer kans op pijn aan het scheenbeen.
Algemene adviezen

Wat kan ik zelf doen bij pijn aan een pees?

Dit kunt u doen als u pijn heeft aan een pees:

  • Als u klachten krijgt door sporten: train minder zwaar. Als u bijvoorbeeld hardloopt: ga minder lang, minder ver en minder snel. Of doe tijdelijk een andere sport zoals fietsen.
  • Als u door uw werk bijvoorbeeld veel pijn aan uw pols of elleboog krijgt: werk een tijd minder lang en minder zwaar. Bespreek dit met uw werkgever of bedrijfsarts.
  • Als u veel sport of zwaar werk doet: houd vaker pauze om de spieren en pezen even rust te geven.
  • Blijf wel bewegen. Als u helemaal niets meer doet worden uw spieren zwakker.
  • Wissel bewegingen af. Doe niet steeds hetzelfde. Ga bijvoorbeeld hardlopen, wandelen en fietsen. En probeer op uw werk ook bewegingen af te wisselen.
  • Maak uw spieren sterker. Sterke spieren verdelen de kracht beter. Er wordt minder hard aan de pezen getrokken. En door oefeningen te doen wordt ook de pees sterker. Begin rustig met deze oefeningen en ga langzaam iets meer doen. Doe geen zware krachttraining.
  • Een fysiotherapeut kan u helpen bij oefeningen doen. Als u bijvoorbeeld niet weet welke oefeningen goed zijn.
  • Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen.

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Adviezen per pees

Adviezen voor verschillende plekken pijn aan uw pees

Pijn aan een pees kan op veel plekken zitten. Adviezen voor de verschillende plekken waar de pijn kan zitten, vindt u hier:

Wanneer bellen?

Wanneer bellen bij pijn aan een pees?

Bel direct met uw huisarts of de huisartsenpost bij 1 van deze dingen:

  • U heeft opeens heel veel pijn aan een pees.
  • U kunt opeens het gewricht niet meer bewegen. U kunt bijvoorbeeld uw been niet meer strekken of op uw tenen staan.

De pees kan dan afgescheurd zijn. Dit komt niet zo vaak voor.

Bel met uw huisarts als 1 of meer van deze dingen voor u klopt:

  • De pees is heel dik.
  • U kunt steeds moeilijker bewegen.
  • U heeft pijn aan een pees en wilt graag weten wat u hieraan moet doen.
Meer informatie

Meer informatie over pijn in een pees

Meer informatie over sportblessures: Sportzorg.nl

We hebben Sportzorg.nl ook gebruikt om deze tekst te maken.

Deze tekst is aangepast op
NHG

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?