Ik overweeg een slaapmiddel te gebruiken

In het kort

In het kort

  • Slapeloosheid kan zo vervelend zijn dat slaappillen een goede oplossing lijken.
  • Het is echter verstandig de voor- en nadelen eerst goed af te wegen.
  • Slaappillen helpen alleen tijdelijk om beter in te slapen of door te slapen.
  • Ze veroorzaken bijwerkingen, zoals sufheid overdag en concentratieproblemen.
  • De oorzaak van de slapeloosheid is niet weg.
  • Na 2 weken kan de werking van slaapmiddelen al minder worden. U kunt dan weer slechter gaan slapen, terwijl u toch slaapmiddelen gebruikt.
  • Als u slaapmiddelen langer gebruikt, kunt u er aan verslaafd raken.
Video’s

Video’s

Inleiding

Wanneer eventueel een slaapmiddel bij slapeloosheid?

Slapeloosheid kan soms zo vervelend zijn, dat u gaat nadenken over slaapmiddelen.

Slaapmiddelen kunnen u helpen om voor één of enkele dagen wat beter te slapen. Maar slaapmiddelen hebben ook veel nadelen. Het is verstandig om daar eerst goed over na te denken.

Alleen in de volgende situaties kunt u, in overleg met uw huisarts, ervoor kiezen om tijdelijk een slaapmiddel te gebruiken: 

  • U kunt door een plotseling probleem of ernstige gebeurtenis tijdelijk niet slapen. Daardoor kunt u overdag onvoldoende functioneren. Dit komt bijvoorbeeld weleens voor na een ontslag of na het overlijden van een partner. 
  • U heeft al langere tijd een slaaptekort en de slaapadviezen helpen nog niet genoeg. Hierdoor kunt u overdag onvoldoende functioneren.
Voor- en nadelen

Slaapmiddelen: voor- en nadelen

Slaapmiddelen zijn medicijnen die tijdelijk helpen om in te slapen en door te slapen. De meest gebruikte slaapmiddelen zijn de benzodiazepines, zoals temazepam . Een ander veelgebruikt slaapmiddel is zolpidem .

Slaapmiddelen hebben:

  • een remmende werking op uw zenuwstelsel: u wordt daardoor sloom en slaperig
  • een kalmerende werking: u wordt rustiger en voelt zich minder angstig
  • een spierverslappende werking

Voordeel

  • Slaapmiddelen helpen om in en door te slapen als u ze een of enkele dagen gebruikt.

Nadelen

  • Een vervelende bijwerking is sufheid overdag. U reageert minder snel en u kunt zich minder goed concentreren (vaak zonder dat u dat zelf merkt).
  • U heeft daardoor meer kans op een ongeval, bijvoorbeeld in het verkeer of op bij het besturen van machines op uw werk.
  • Ouderen hebben meer kans om te vallen en bijvoorbeeld een heup te breken (‘s nachts en overdag).
  • Slaapmiddelen werken tijdelijk. De oorzaak van uw slapeloosheid is niet weg.
  • Aan slaapmiddelen raakt u snel gewend. Als u ze een week lang elke dag gebruikt, neemt de werking af. U heeft steeds meer slaapmiddelen nodig om te kunnen slapen.
  • Het wordt dus steeds moeilijker om ermee te stoppen. Kortom, u raakt binnen enkele weken verslaafd en afhankelijk van het slaapmiddel.
  • De kans op verslaving is groter als u last heeft van angst of depressie of veel alcohol gebruikt.
  • Slaapmiddelen kan klachten van slaapapneu en snurken verergeren.

Aandachtspunten bij gebruik van slaapmiddelen

  • Gebruik slaapmiddelen alleen als de nood erg hoog is. En dan alleen een paar dagen of tijdelijk elke derde nacht (1 nacht wel, 2 nachten niet, 1 nacht wel, enzovoort). Gebruik dan bijvoorbeeld temazepam. Zorg dat u daarna stopt.
  • Vermijd deelname aan het verkeer binnen 8 uur na inname van een temazepam of zolpidem.
  • Gebruik slaapmiddelen niet samen met andere middelen die versuffend werken (bepaalde medicijnen, alcohol of drugs), omdat de werking van slaapmiddelen hierdoor wordt versterkt.
  • Als u zwanger bent of borstvoeding geeft, mag u geen slaapmiddelen nemen. Deze gaan via het bloed of de moedermelk naar het kind.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl

zolpidem

Zolpidem is een slaapmiddel.

Artsen schrijven het voor bij slapeloosheid.

Bron: Apotheek.nl

temazepam

Temazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend en vermindert angstgevoelens.

Artsen schrijven het voor bij slapeloosheid en tijdens een psychose.

Bron: Apotheek.nl
Andere middelen

Andere middelen

Valeriaan
Uit onderzoek blijkt dat valeriaan niet helpt tegen slapeloosheid.

Melatonine
Alleen bij slaapproblemen door verstoring van het dag-en-nachtritme door vliegreizen (jetlag) kan het soms helpen om kortwerkend melatonine (2-3mg) in te nemen: bij bedtijd vanaf de dag van vertrek. Melatonine is geen slaapmiddel, maar een middel dat het dag-en-nachtritme kan verschuiven. Bij verstoring van het dag-en-nachtritme door ploegendiensten helpt melatonine niet.
Melatonine kan soms juist slaperigheid overdag geven. 

valeriaan

Valeriaan heeft een licht rustgevende werking. De samenstelling van de beschikbare producten wisselt sterk.

Het wordt gebruikt bij lichte vormen van nervositeit, stress en spanning en bij slapeloosheid. Hoe het precies werkt is niet bekend. Het heeft ook niet bij iedereen effect.

Bron: Apotheek.nl

melatonine

Melatonine is een hormoon. Het wordt door de pijnappelklier in de hersenen gemaakt.

Melatonine is te gebruiken bij bepaalde vormen van slapeloosheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder als ik overweeg een slaapmiddel te gebruiken?

Om slaapproblemen blijvend op te lossen is het belangrijk de oorzaak van uw slaapprobleem aan te pakken. Vaak kunt u zelf veel doen door bepaalde (slaap)gewoontes te veranderen. Op deze manier werkt u aan een langdurige oplossing van het slaapprobleem.

Als de nood hoog is, kunt u met uw huisarts bespreken of het zinvol is een slaapmiddel te gebruiken. Na afwegen van de voor- en nadelen, kunt u besluiten een of enkele dagen een slaapmiddel te gebruiken. Neem de slaappillen liever niet dagelijks en hooguit 1 week. Zorg dat u daarna stopt met de slaapmiddelen.

Nadat u gestopt bent slaapt u misschien weer enkele dagen minder goed, omdat u aan het slaapmiddel gewend bent geraakt. Juist daarom is het belangrijk dat u stopt. Zo voorkomt u dat u van het middel afhankelijk wordt.

Meer informatie

Meer informatie over slaapproblemen

Op snelbeterinjevel.nl kunt u trainingen doen: Beter slapen, Minder stress of Minder Piekeren. U krijgt oefeningen en kunt bijhouden of ze u helpen (via een eigen account). 

Meer informatie over slaapproblemen vindt u bij de Hersenstichting.

De informatie over slaapproblemen is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.