Ik ben gestopt met roken

In het kort

In het kort

 
  • U bent gestopt met roken, maar hoe houdt u het vol?
  • Zoek afleiding als u weer naar een sigaret verlangt.
  • Geef uzelf complimenten en beloon uzelf omdat u niet rookt.
  • Steekt u toch een sigaret op? Zie het als een vergissing en stop alsnog!
  • Probeer het stoppen tenminste 3 maanden vol te houden.
  • Rookt u toch weer vaker? Kies dan een nieuwe stopdatum.
Video's

Video's

Volhouden

Stoppen met roken volhouden

Een leven zonder roken kan erg moeilijk zijn als u gewend was te roken. Maar het kan wel! Als u de eerste weken bent doorgekomen, heeft u het zwaarste al gehad. Zet door tot u in ieder geval 3 maanden gestopt bent. Dan is de kans groter dat u het ook een jaar volhoudt.

Zet dus alles op alles om die eerste maanden te halen. Daarna kan de trek in een sigaret nog wel eens terugkomen, maar dan heeft u inmiddels geleerd daarmee om te gaan. Op den duur wordt het steeds gemakkelijker en prettiger om zonder roken te leven.

Rookt u toch weer vaker, zoals voordat u gestopt was? Kies dan een nieuwe stopdatum. Stel het niet uit, want elke dag dat u niet rookt is beter voor u. Zet uw redenen om te stoppen nog eens op een rij. Maak opnieuw een afspraak met de huisarts of praktijkondersteuner om erover te praten. Met ondersteuning vanuit de praktijk is de kans dat u slaagt groter.

Voorbereiding

Hoe bereid ik me voor op moeilijke momenten na stoppen met roken?

Op onverwachte momenten kunt u plotseling weer naar een sigaret verlangen. Bijvoorbeeld als u een oude vriend treft met wie u vroeger rookte. Of als er iets naars is gebeurd. Blijf daarom opletten!

  • Bedenk alvast wat u op moeilijke momenten kunt doen in plaats van te roken. U kunt bijvoorbeeld een paar keer diep ademhalen, een glas water halen, naar het toilet gaan, iemand opbellen, even rondlopen, de trap op en aflopen of een eindje hard fietsen. Het gaat het gemakkelijkst als u iets doet waar u plezier in heeft.
  • Zorg dat u altijd een antwoord klaar heeft, als men u iets te roken aanbiedt. Leg uit dat u gestopt bent en dus niet wilt roken. Blijf bij uw plan. Bedenk alvast iets anders waarover u kunt praten.
  • Pas op met alcohol! Onder invloed van alcohol is het moeilijk om nee te zeggen tegen roken. U staat dus sterker als u geen alcohol drinkt.
  • Wacht 5 minuten! Krijgt u een onweerstaanbare drang om te roken? Wacht 5 minuten. De ergste trek verdwijnt dan weer.
  • Ga intussen iets doen om uzelf af te leiden. Loop naar buiten, doe wat ontspanningsoefeningen of maak een praatje met iemand. Op deze manier kunt u leren de moeilijke momenten door te komen.
  • Blijf opletten. Ook als u al lang gestopt bent, kunnen ingrijpende vervelende, heel spannende of juist heel leuke gebeurtenissen de behoefte aan roken weer oproepen. Het is belangrijk dat u deze situaties herkent. Probeer op zo’n moment met anderen te praten over wat u meemaakt en voelt. Dat lucht op.
  • Maak géén uitzondering, óók niet in bijzondere situaties. Na één trekje van een sigaret volgen er meestal meer.
  • Anderen kunnen u steunen en afleiden zodat u door het moeilijke moment heen komt.
Blijf positief

Geef uzelf complimenten, beloon uzelf

  • Blijf positief denken. Bijvoorbeeld: ’Ik ben sterk, ik heb het roken niet nodig om in een betere stemming te komen’ of ’Ik rook nou al zo veel dagen/weken niet, dat wil ik volhouden!’
  • Geef uzelf regelmatig complimenten omdat u doorzet en nog steeds niet rookt.
  • Beloon uzelf: doe iets leuks, koop een goed boek, ga naar de bioscoop, of neem een vrije dag. De kans dat het stoppen lukt is dan groter.
Nooit meer!

Nooit meer één sigaret

Om te voorkomen dat u weer gaat roken, kunt u het beste nooit meer een sigaret opsteken.

Denk niet: ’Eentje maakt niet uit’ of ’Ik heb er wel een verdiend’ of ’Eens kijken of ik het nog lekker vind’. U maakt het zichzelf dan onnodig moeilijk.

Reageer ook niet als anderen zeggen dat ze het ongezellig vinden dat u niet meer rookt. U mag er juist trots op zijn dat u het volhoudt!

Toch gerookt?

Wat als ik toch weer rook?

Heeft u op een moeilijk moment toch een sigaret opgestoken? Rook deze dan niet op. Druk hem uit en stop alsnog. 

Heeft u al meer sigaretten gerookt? Geef ook dan niet gelijk op! U heeft al zoveel moeite gedaan. Pak de draad meteen weer op. Zie het als een vergissing. U hoeft zich daar niet voor te schamen. Van vergissingen kunt u leren.

Vraag uzelf af waarom het mis ging. Was u op de situatie voorbereid? Bedenk alvast wat u gaat doen als u weer in dezelfde situatie komt. Dan bent u de volgende keer beter voorbereid.

Zet uw redenen om te stoppen nog eens op een rij. Dan weet u waarvoor u het doet. Welke voordelen heeft het niet-roken u al opgeleverd? U ziet er beter uit, uw adem, uw haar en uw kleren ruiken frisser, u ruikt en u proeft meer, uw conditie en uw gezondheid zijn verbeterd. En u heeft geld overgehouden voor leuke dingen!

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen na stoppen met roken?

Twijfelt u of u het wel volhoudt? Heeft u weer gerookt? Of wilt u een nieuwe stopdatum afspreken?

Maak dan een nieuwe afspraak met uw huisarts. Of neem contact op met de praktijkondersteuner of coach die u begeleidt.

Zij kunnen u advies geven en ondersteunen.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken

Voor meer informatie kunt u terecht bij Rokeninfo.nl en Ikstopnu.nl.

Zoekt u filmpjes, tips en verhalen van anderen over stoppen met roken? Kijk op Ikstopnu.nl.

Wilt u zelfstandig stoppen of zoekt u een vorm van ondersteuning die bij u past? Ikstopnu.nl helpt u een keuze te maken.  

Wilt u samen met anderen stoppen? De GG&GD en thuiszorginstellingen bieden groepstrainingen stoppen-met-roken aan.

Zoekt u persoonlijke begeleiding? Op Ikstopnu.nl en Kwaliteitsregisterstopmetroken.nl vindt u adressen en telefoonnummers van erkende stoppen-met-roken begeleiders bij u in de buurt: huisartsen, praktijkondersteuners en stoppen met roken coaches. U vindt er ook websites voor stoppen-met-roken programma's met online- of telefonische coaching. 

Jongeren vinden alles wat ze willen weten over roken op jongeren.rokeninfo.nl, ook over bijvoorbeeld roken, uiterlijk en seks, shisha, e-sigaret en positieve effecten van stoppen.

De informatie over stoppen met roken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Behandelrichtlijn Stoppen met roken, de richtlijn Behandeling van tabaksverslaving en stoppen-met-roken ondersteuning en de NHG-Zorgmodule Leefstijl Roken.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.