Ik heb een laag/matig risico op hart- en vaatziekten

In het kort

In het kort

  • Kenmerken die het risico op hart- en vaatziekten verhogen zijn bijvoorbeeld hoge bloeddruk, hoog cholesterol, roken en diabetes.
  • Heeft u weinig van die kenmerken, dan heeft u een laag/matig risico op hart- en vaatziekten.
  • Dit betekent dat uw kans om er binnen 10 jaar aan te overlijden kleiner is dan 5 op de 100. 
  • Maak een plan om uw risico laag te houden: een plan voor gezonder eten en meer bewegen.
  • Als u rookt: probeer met of zonder hulp te stoppen.
  • Medicijnen zijn bij een laag/matig risico meestal niet nodig.
Risico

Wat betekent een laag/matig risico op hart- en vaatziekten?

Uw arts schat in hoeveel risico u heeft om binnen 10 jaar te overlijden aan een hart- en vaatziekte.

Minder dan 5 van de 100 mensen met laag/matig risico overlijden binnen 10 jaar aan een hart- en vaatziekte.

Uw arts kan ook schatten hoe hoog uw kans is op blijvende klachten. Blijvende klachten zijn bijvoorbeeld: 

  • verlamming aan 1 kant van het lichaam door een beroerte
  • niet meer kunnen praten door een beroerte
  • nog maar weinig kunnen doen door benauwdheid na een hartinfarct.
Waarom laag of matig?

Waarom is mijn risico laag/matig?

Uw huisarts heeft geschat dat u een laag/matig risico heeft op hart- en vaatziekten.
Dit komt omdat u weinig kenmerken heeft die risico's geven, bijvoorbeeld:

  • u bent jonger dan 40 en gezond of
  • u rookt niet, en uw bloeddruk en cholesterol zijn goed of
  • u heeft een hoge bloeddruk, maar verder geen extra risico's of
  • u heeft een hoog cholesterol, maar verder geen extra risico's

Welke kenmerken en ziektes uw risico kunnen verhogen vindt u hier.  

Adviezen

Adviezen bij een laag/matig risico

Met een laag of matig risico is het vaak voldoende om gezond te gaan of blijven leven.
Medicijnen zijn bijna nooit nodig.

Bij een laag of matig risico is het vooral belangrijk uw risico zo laag mogelijk te houden. U bekijkt samen met uw huisarts wat uw leefgewoonten zijn en wat u zou kunnen veranderen

  • Stoppen met roken is het belangrijkst. Roken is heel schadelijk voor uw hart en vaten.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Beweeg minimaal 2,5 uur per week actief (bijvoorbeeld wandelen, fietsen, hardlopen, voetballen, fitness, dansen, vechtsport). Doe ook activiteiten die spieren en botten versterken, zoals oefeningen of krachttraining.
  • Eet gezond.
  • Eet ook niet te veel drop. Drop verhoogt de bloeddruk.
  • Drink liefst geen alcohol. Drink u wel alcohol, doe het dan niet elke dag en niet meer dan 1 glas alcohol per dag.
  • Gezonde voeding en actief bewegen helpen ook om een gezond gewicht te krijgen of houden.
  • Probeer oorzaken van stress aan te pakken en zorg dagelijks voor momenten van ontspanning.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met een laag/matig risico?

Door gezond te leven kunt u er voor zorgen dat uw risico laag blijft.

Maar blijft u roken, beweegt u weinig of blijft u te zwaar, dan kan uw risico met de jaren snel groter worden.

  • Maak een afspraak met uw huisarts of met de praktijkondersteuner.
  • Bedenk zelf vooraf een plan. Hoe wilt u het aanpakken en wat denkt u daarbij nodig te hebben. Kies dingen die goed bij u passen.
    • U kunt bijvoorbeeld naar een diëtist om gezond te leren eten. Of u kunt proberen of het lukt met een website, zoals van het voedingscentrum
    • U kunt met vrienden, familie of buren afspreken om samen te gaan wandelen, fietsen of zwemmen.
    • U kunt ook met uw huisarts bespreken of u naar een fysiotherapeut kunt. Die kan adviezen en oefeningen geven om gezonder te worden.
    • Als u rookt: Schrijf op hoeveel sigaretten per dag en hoeveel jaar u al rookt. Schrijf met een cijfer tussen de 0 en de 10 op hoe graag u wilt stoppen met roken:
      • een 0 betekent dat u niet wilt stoppen
      • een 10 betekent dat u heel graag wilt stoppen
  • Met deze aantekeningen kunt u vragen of de huisarts of praktijkondersteuner u kan helpen.
Meer informatie
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.