Ik rouw

In het kort

In het kort

  • Een rouwperiode is voor veel mensen een intense en moeilijke periode in hun leven.
  • Verlies geeft veel emoties, zoals ongeloof, verdriet, somberheid en boosheid.
  • Ook lichamelijk kost rouwen veel energie.
  • Praten met een goede vriend of familie helpt vaak goed.
  • Blijf goed voor uzelf zorgen tijdens rouw: goed eten, slapen en bewegen.
Beschrijving

Wat is rouw?

Na een groot verlies rouwen we. We verwerken het verlies. Verlies van een partner door overlijden of een scheiding, verlies van een kind, van ouders of een andere dierbare, verlies van gezondheid door een ziekte, van een baan of van de hoop op een kind. We kunnen in ons leven veel verliezen. Verlies is iets ingrijpends waar tijd voor nodig is om het te verwerken.  

Dat doet iedereen op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Mensen denken en voelen vaak verschillende dingen. De een is vooral boos, de ander vooral verdrietig en weer een ander is opgelucht. Misschien heeft u een leeg gevoel, misschien voelt u verschillende emoties tegelijk. Rouwen is voor veel mensen een intense en moeilijke periode in hun leven. 

Verschijnselen

Gevoelens en klachten bij rouw

U kunt het niet geloven
U kunt niet geloven dat het echt waar is. Veel mensen hebben dit gevoel als iets net gebeurd is: een dierbare is net overleden. Of iemand heeft te horen gekregen dat hij niet lang meer te leven heeft. Het verlies is nog niet te bevatten. 

U bent verdrietig

U bent opgelucht
Mensen kunnen opgelucht zijn omdat hun partner of ouder is overleden. Als iemand veel pijn had of als de verzorging heel zwaar is geweest, kunt u zich opgelucht voelen. Of misschien had u een slechte relatie met degene die overleden is. Ook dan kunt u opgelucht zijn. Opgelucht zijn mag, het is niet raar. 

U voelt zich schuldig
Misschien heeft u iets gedaan of gezegd, of juist dingen niet gedaan of gezegd. Mensen voelen zich ook vaak schuldig als ze zich weer beter gaan voelen, als ze niet meer zo verdrietig zijn en weer meer zin krijgen in dingen.

U bent boos
Mensen zijn vaak boos na een verlies. Ze vinden het niet eerlijk wat hun is overkomen. Mensen kunnen ook boos zijn op zichzelf.   

U voelt zich eenzaam en alleen
Mensen voelen zich na een verlies vaak alleen. Soms zijn mensen lang bij elkaar geweest. En dan voelen ze zich alleen als hun partner overlijdt en soms ook eenzaam. Sommige mensen missen hun partner of hun kind zo, dat ze bijna gek worden. Soms lijkt het alsof u de overledene op straat ziet lopen, of thuis hoort komen. 

U bent somber
Wanneer u een partner, kind, vader of moeder verliest kunt u het verdriet jaren bij u dragen. Ook als de somberheid minder wordt, zullen er nog regelmatig momenten zijn waarop u het verdriet weer voelt.

U heeft een gevoel van tevredenheid
Mensen kunnen ook een tevreden gevoel hebben. Over hoe het gegaan is en over de mooie dingen die u beleefd heeft met iemand. 

Ook lichamelijk kunt u merken dat u rouwt, bijvoorbeeld:

  • Uw spieren voelen gespannen.
  • U heeft minder zin in eten.
  • Uw concentratie is minder.
  • U bent snel moe.
  • U slaapt minder goed.
  • U bent onrustig en overactief. 
  • U heeft hoofdpijn.
Fasen

Fasen van rouw

Mensen in de rouw gaan door verschillende fasen. Niet iedereen gaat door alle fasen. 

  • Ontkenning
    Meteen na een verlies geloven veel mensen het nog niet wat hun overkomt. Het verlies dringt nog niet helemaal door. 
  • Boosheid en protest
    Mensen vragen zich af: waarom ik, waarom overkomt mij dit? Misschien zoekt u een schuldige, iemand waar u uw verdriet en boosheid op kunt richten. 
  • Onderhandelen en vechten
    Mensen gaan soms iets doen om hun boosheid kwijt te kunnen, bijvoorbeeld naar de rechter stappen als ze denken dat er een fout is gemaakt (bijvoorbeeld door een arts of door een ex-partner). 
  • Verdriet
    Het verlies dringt echt tot u door. Dit is vaak een zware en verdrietige tijd. 
  • Aanvaarding
    U pakt uw leven langzaam weer op en krijgt weer meer zin in dingen.  
Adviezen

Wat kunt u doen als u rouwt?

Het is belangrijk om uw gevoelens serieus te nemen. U hoeft zich niet te schamen voor uw gedachten of gevoel. 
Geef uzelf ook genoeg tijd. De een heeft meer tijd nodig dan de ander. Herinneringen kunnen u helpen bij de verwerking van uw verlies, zoals foto's of door herinneringen op te schrijven. 

Blijf goed voor uzelf zorgen:

  • Ga op normale tijden naar bed.
  • Sta op tijd op en kleed u aan.
  • Eet drie keer per dag op vaste tijden.
  • Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. 
  • Blijf als het kan gewoon werken. 
  • Zorg voor ontspanning door dingen te doen die u prettig vindt. 

Voor veel mensen helpt het om te praten met iemand die ze vertrouwen, over wat u denkt en voelt. Ook als u er eigenlijk geen zin in heeft. Of als u het gevoel heeft dat anderen dat helemaal niet willen. Vaak geeft het toch een prettig gevoel en voelt u zich minder alleen. De warmte van goede vrienden en familie kan u het beste helpen bij de verwerking.  

Vaak lukt het mensen zo om, met hulp van vrienden en familie, het verlies te verwerken. U kunt verder, al blijft er vaak wel een wond achter. 

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen met uw huisarts bij rouw?

Maak een afspraak bij uw huisarts: 

  • als u somber blijft of depressief wordt;
  • als het langere tijd niet lukt om goed te eten en te slapen;
  • als u het gevoel heeft dat de verwerking van uw verlies niet goed gaat;
  • als u probeert om de pijn niet te voelen door bijvoorbeeld alcohol te drinken, medicijnen of drugs te gebruiken.
Meer informatie

Meer informatie over rouw

Meer informatie over rouwverwerking vindt u hier:

De informatie over rouw is o.m. gebaseerd op delen van de folder van Agora en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.