Ik heb spanningshoofdpijn

In het kort

In het kort

  • Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van uw hoofd, of als een strakke band om uw hoofd.
  • Hoewel het spanningshoofdpijn heet wordt het zeker niet altijd door spanning veroorzaakt.
  • Spanning kan er wel voor zorgen dat de hoofdpijn blijft.
  • De hoofdpijn kan soms verergeren bij spanningen, een verkeerde houding of te weinig wisselen van houding, slecht slapen, moeheid of ergens tegenop zien.
  • Door inspanning wordt de hoofdpijn niet erger.
  • Door afleiding of ontspanning kan de pijn verminderen.
  • Spanningshoofdpijn kan heel vervelend zijn, maar is op zich niet ernstig.
Verschijnselen

Wat zijn de verschijnselen van spanningshoofdpijn?

  • De pijn zit aan beide kanten van uw hoofd, rondom uw hoofd of in de nek.
  • De pijn is drukkend,  knellend of als een strakke band om het hoofd.
  • De pijn is licht tot matig.
  • De spieren van de schouders, nek en schedel zijn vaak extra gevoelig.
  • U kunt ook last hebben van fel licht of hard geluid.
  • Misschien heeft u minder zin in eten, maar u bent niet misselijk.
  • Bij inspanning, zoals traplopen, wordt de pijn niet erger.
  • De pijn duurt minuten tot vele dagen.
  • Bij spanningshoofdpijn lukt het meestal wel om door te gaan met uw bezigheden.

Door afleiding of ontspanning kan de pijn verminderen. Door te slapen gaat het vaak over.

Oorzaak

Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?

Soms ontstaat hoofdpijn zonder reden. Hoewel het spanningshoofdpijn heet wordt het zeker niet altijd door spanning veroorzaakt. Spanning kan er wel voor zorgen dat de hoofdpijn blijft. Wat nou precies de oorzaak is van spanningshoofdpijn is vaak niet duidelijk.

Adviezen

Wat kan ik doen bij spanningshoofdpijn?

Een gezonde leefstijl kan helpen de spanningshoofdpijn te verminderen. Dat betekent:

Ook een goede nachtrust kan veel helpen.

Maak, als het kan, steeds de keus ‘tegen de spanningshoofdpijn’. Bij de een kan dat heel goed helpen en bij de ander minder of niet. Het is maar hoe u het aanpakt en wat u voor uzelf bedenkt. Voorbeelden van zo’n keus tegen spanningshoofdpijn zijn:

  • Problemen uitpraten, hoezeer u er ook tegenop ziet. Een goed en eerlijk gesprek kan enorm opluchten, zodat u zich weer ontspannen voelt en beter slaapt.
  • Probeer praktische problemen thuis of op uw werk op te lossen, zodat ze u niet belasten. Bijvoorbeeld door goede afspraken te maken over de verdeling van taken.
  • Let op uw (werk)houding en probeer deze zo nodig te veranderen. Soms helpt het als u bijvoorbeeld niet meer schuin naar uw computerscherm hoeft te kijken of wanneer u uw stoelzitting hoger of lager zet.
  • Zorg thuis en op uw werk voor ‘computerpauzes’.
  • Probeer tijdens ‘computerpauzes’ de armen, schouders en nekspieren te ontspannen.
  • Ga op uw werk tijdens de lunchpauze even naar buiten.
  • Als u overdag veel achter de computer zit, probeer dat dan ’s avonds en in het weekend te beperken. Kijk of dat helpt.
  • Ga sporten in plaats van surfen op het internet.
  • Probeer uw auto wat meer te laten staan. Fiets bijvoorbeeld naar uw werk, als dat kan.
  • Zorg voor voldoende beweging (ten minste een halfuur per dag) op momenten dat u geen hoofdpijn heeft. Ga bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen
  • Laat uw nek- en schouderspieren masseren door uw partner, vriend of huisgenoot.
  • Maak ’s avonds nog een kleine wandeling in plaats van televisiekijken voor het slapen.
  • Ga, als u moe bent, op tijd naar bed en sta ook op tijd weer op.
  • Kijk eens of de hoofdpijn weggaat van een warme douche.
Medicijnen

Medicijnen bij spanningshoofdpijn

Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken. Gebruik pijnstillers als de hoofdpijn erg is, niet om te voorkomen dat de hoofdpijn opkomt of erger wordt.

Gebruik niet meer pijnstillers dan nodig is en niet dagenlang achter elkaar. Veelvuldig gebruik van pijnstillers (op meer dan 15 dagen in de maand) kan gek genoeg extra hoofdpijn veroorzaken. U hebt dan spanningshoofdpijn en daarbij nog eens extra hoofdpijn door de medicijnen.

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met spanningshoofdpijn?

Het is niet altijd mogelijk een verklaring voor de hoofdpijn te vinden. Als u pijnstillers gebruikt, is het goed om met uw huisarts af te spreken dat u na twee of vier weken voor controle komt. Dan kunt u samen uw medicijngebruik bespreken.
Extra onderzoek is bij spanningshoofdpijn niet nodig. Twijfelt u eraan of u wel echte spanningshoofdpijn heeft, maak dan een afspraak met uw huisarts.

Maken de adviezen en de eventuele medicijnen de hoofdpijnklachten niet minder? Of heeft u op meer dan 15 dagen in de maand hoofdpijn? Dan is het belangrijk om samen met uw huisarts te bekijken of er een andere aanpak nodig is. Soms kan een behandeling met ontspanningsoefeningen of begeleiding door de praktijkondersteuner GGZ of een psycholoog goed helpen om met de pijn om te gaan. Meer informatie over de hulpverlening vindt u in het onderwerp Psychische klachten

Neem contact op met uw huisarts als de klachten veranderen. Of als u behoefte heeft aan meer ondersteuning.

Meer informatie

Meer informatie over hoofdpijn

Meer informatie over hoofdpijn vindt u bij het netwerk van en voor mensen met hoofdpijn, Hoofdpijnnet.

De informatie over hoofdpijn is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Hoofdpijn.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.