Ik heb last van somberheid

In het kort

In het kort

  • Verdriet en somberheid zijn normale reacties op nare gebeurtenissen.
  • Somberheid komt veel voor, kan vaak terugkomen, maar is meestal tijdelijk.
  • Somberheid door verlies kan langzaam slijten.
  • Gun uzelf de tijd om ingrijpende ervaringen te verwerken.
  • Somberheid kan ook ontstaan door problemen en zorgen.
  • Soms gaat somberheid over in een depressie.
  • Vaak helpt het om er met anderen over te praten.
Beschrijving

Wat is somberheid?

Somberheid en verdriet horen bij het leven. Somberheid en verdriet zijn normale reacties op nare gebeurtenissen. Ook als u veel zorgen heeft, bijvoorbeeld over geld, werk, relaties, uw gezin of uw gezondheid, kunt u zich machteloos voelen en somber zijn.

Somberheid komt veel voor. Het voelt soms heel zwaar, maar is meestal tijdelijk.

Wanneer u een partner of gezinslid verliest kunt u het verdriet jaren bij u dragen. De eerste weken is de somberheid meestal het ergst. Daarna begint de somberheid langzaam te slijten. Er zullen nog regelmatig momenten zijn waarop u het verdriet weer voelt. Toch krijgt u geleidelijk aan ook weer plezier in het dagelijks leven.  

Adviezen

Wat kunt u doen tegen somberheid?

  • Bij somberheid helpt het vaak om er met anderen over te praten. Leg aan hen uit hoe u zich voelt. De meeste mensen hebben hier begrip voor. 
  • Het is belangrijk om uzelf de tijd te gunnen om ingrijpende ervaringen te verwerken. Sta uzelf toe om verdrietig of boos te zijn en stel niet te hoge eisen aan uzelf. 
  • Als zorgen de somberheid veroorzaken, bijvoorbeeld door problemen met gezondheid, geld, werk of gezin, dan is het goed om te kijken hoe u die problemen kunt aanpakken.
    Bespreek het met familie en vrienden, of met een collega op het werk.
    Maak een afspraak met uw huisarts of met een maatschappelijk werker om uw problemen te bespreken.
    Vaak kunnen zij u ondersteunen en verder helpen.
  • Als u veel piekert, schrijf dan iedere dag op waar u over piekert. Het opschrijven helpt om gevoelens te begrijpen en oplossingen te vinden. Nadat u van alles heeft opgeschreven kan het fijn zijn om even te ontspannen. Maak een wandeling of pak de fiets. Frisse lucht helpt.
  • Probeer zo veel mogelijk regelmaat in uw leven te houden
    - Ga op normale tijden naar bed.
    - Sta op tijd op en kleed u aan.
    - Eet drie keer per dag op vaste tijden.
    - Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs. 
    - Blijf als het kan gewoon werken.
  • Zorg daarnaast voor afleiding en ontspanning door dingen te doen die u leuk of prettig vindt. 
  • Zorg dagelijks voor minimaal een halfuur lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld een halfuur wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Dan voelt u zich minder somber.
  • Misschien is 'running therapy' iets voor u. Dit is hardlopen voor mensen met psychische klachten onder begeleiding van een (fysio)therapeut.
  • Ga bij vrienden langs, ook al ziet u er tegenop.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder bij somberheid?

Somberheid en verdriet horen bij het leven. Na een nare gebeurtenis kan de warmte van goede vrienden en familie u daar het beste bij helpen. Verdriet doet pijn en heeft tijd nodig om te slijten.

Somberheid is vaak tijdelijk, maar kan ook terugkomen. Door problemen aan te pakken en op te lossen kunnen uw zorgen verminderen. Wanneer u de adviezen opvolgt, lukt het vaak beter om met somberheid om te gaan.

Soms gaat somberheid over in een depressie.

Wanneer contact?

Wanneer naar de huisarts bij somberheid?

Maak een afspraak bij uw huisarts:

  • als u behoefte heeft aan ondersteuning bij het omgaan met verdriet en somberheid;
  • als de somberheid overgaat in een depressie.

U heeft mogelijk een depressie als u twee weken lang dagelijks gedurende het grootste deel van de dag somber bent en daarnaast drie of meer van de volgende klachten heeft:

  • u voelt zich over bijna alles onverschillig;
  • u slaapt steeds slechter of heeft juist veel moeite met uit bed komen;
  • u kunt zich slecht concentreren;
  • u voelt zich leeg, nutteloos of schuldig;
  • u heeft geen eetlust meer of eet juist veel meer dan vroeger;
  • u voelt zich traag of juist onrustig;
  • u bent bijna elke dag moe;
  • u denkt regelmatig aan de dood.

Soms zal de huisarts de praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) vragen u te begeleiden. 

Bel direct uw huisarts als u in een ernstige crisis raakt:

  • wanneer de somberheid voor u ondraaglijk wordt;
  • wanneer u herhaaldelijk aan zelfdoding denkt;
  • wanneer u plannen maakt om uw leven te beëindigen.
Meer informatie

Meer informatie over somberheid

Bekijk de volgende sites voor meer informatie en hulp bij somberheid en depressieve klachten:

De informatie over depressie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Depressie en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.