Ik heb last van somberheid

In het kort

In het kort

  • Verdriet en somberheid zijn normale reacties op nare gebeurtenissen.
  • Gun uzelf de tijd om dingen te verwerken.
  • Somberheid kan ook ontstaan door problemen en zorgen.
  • Vaak helpt het om er met anderen over te praten.
  • Soms gaat somberheid over in een depressie. Ga naar de huisarts als u denkt dat u een depressie heeft.
Beschrijving

Wat is somberheid?

Somberheid en verdriet horen bij het leven. Het zijn normale reacties op nare gebeurtenissen.

Ook als u veel zorgen heeft, bijvoorbeeld over geld, werk, relaties, uw gezin of uw gezondheid, kunt u zich somber zijn.

Somberheid komt veel voor. Het voelt soms heel zwaar, maar is meestal tijdelijk.

Adviezen

Wat kunt u doen tegen somberheid?

  • Bij somberheid helpt het vaak om er met anderen over te praten. Leg uit hoe u zich voelt. De meeste mensen hebben hier begrip voor.
  • Heftige ervaringen verwerken kost tijd. Neem die tijd. U mag verdrietig of boos zijn. Stel niet te hoge eisen aan uzelf.
  • Komt de somberheid doordat u zorgen hebt? Bijvoorbeeld door problemen met gezondheid, geld, werk of uw gezin?
    • Probeer erover te praten met familie, een vriend of met een collega op het werk.
    • Praat erover met uw huisarts, praktijkondersteuner ggz of met iemand van het wijkteam. Vaak kunnen zij u ondersteunen en verder helpen.
  • Als u veel piekert, schrijf dan iedere dag op waar u over piekert. Het opschrijven helpt om gevoelens te begrijpen en oplossingen te vinden. Nadat u van alles heeft opgeschreven kan het fijn zijn om even te ontspannen. Maak een wandeling of pak de fiets. Bewegen en frisse lucht helpen.
  • Probeer zo veel mogelijk regelmaat in uw leven te houden:
    • Ga op normale tijden naar bed.
    • Sta op tijd op en kleed u aan.
    • Eet 3 keer per dag op vaste tijden.
    • Drink liever geen alcohol en gebruik geen drugs.
    • Blijf als het kan werken en uw hobby’s doen.
  • Neem voldoende (nacht)rust.
  • Zorg voor afleiding en ontspanning. Doe dingen die u leuk of prettig vindt.
  • Zorg dagelijks voor minimaal een halfuur lichaamsbeweging. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren.
  • Misschien is running therapy iets voor u. Dit is hardlopen voor mensen met psychische klachten onder begeleiding van een (fysio)therapeut.
  • Ga bij vrienden langs, ook al ziet u er tegenop.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder bij somberheid?

Als u de adviezen opvolgt, lukt het vaak beter om met somberheid om te gaan. Vaak gaat de somberheid dan weer over.

Wanneer u een partner of gezinslid verliest kunt u het verdriet jaren bij u dragen. De eerste weken is de somberheid meestal het ergst. Daarna begint het langzaam te slijten.
Er zullen nog regelmatig momenten zijn waarop u het verdriet weer voelt. Toch krijgt u geleidelijk aan ook weer plezier in het dagelijks leven.

Soms gaat somberheid over in een depressie

Wanneer contact?

Wanneer naar de huisarts bij somberheid?

Maak een afspraak bij uw huisarts:

  • Als u hulp wilt bij het omgaan met verdriet en somberheid.
  • Als de somberheid overgaat in een depressie. U bent dan 2 weken lang het grootste deel van de dag somber en/of bijna niks interesseert u nog.
    Daarbij heeft u ook 4 of meer van de volgende klachten:
    • U slaapt steeds slechter of heeft juist veel moeite met uit bed komen.
    • U kunt zich slecht concentreren.
    • U voelt zich leeg, nutteloos of schuldig.
    • U heeft geen eetlust meer of eet juist veel meer dan vroeger.
    • U voelt zich traag of juist onrustig.
    • U bent bijna elke dag moe.
    • U denkt regelmatig aan de dood.

Bel direct uw huisarts:

  • Als de somberheid voor u te erg wordt.
  • Als u steeds weer aan zelfdoding denkt.
  • Als u plannen maakt om uw leven te beëindigen.

U heeft dan een ernstige crisis en heeft direct hulp nodig.

Meer informatie

Meer informatie over somberheid

Bekijk de volgende sites voor meer informatie en hulp bij somberheid:

De informatie over depressie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Depressie, de Zorgstandaard Depressieve stoornissen en op de Generieke module Psychische klachten in de huisartsenpraktijk.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.