Ik wil nu stoppen met roken

In het kort

In het kort

  • Het is belangrijk om stoppen met roken goed voor te bereiden.
  • Kies een stopdatum.
  • Bedenk wat u gaat doen bij moeilijke situaties.
  • Bedenk hoe u omgaat met ontwenningsverschijnselen.
  • Gebruik eventueel nicotine vervangende middelen of medicijnen.
  • Uw huisarts kan u begeleiden.
  • Als u contact houdt met de huisartsenpraktijk, is de kans groter dat het lukt.
  • nicotine

    Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

    Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

    Bron: Apotheek.nl
Video's

Video's

Stoppen

Bereid u goed voor op stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het belangrijk dat u dit goed voorbereidt. 

  • Kies een gunstige stopdatum: wanneer u niet te veel aan uw hoofd heeft en toch voldoende afleiding heeft. Stop in één keer. Uit onderzoek blijkt dat dat beter lukt dan langzaam minderen. 
  • Neem ongeveer 2 weken tijd om u voor te bereiden op de stopdatum.
  • Zorg dat u alle rookwaar uit uw huis verwijdert voor de stopdag.
Adviezen

Adviezen bij het stoppen met roken

Als u stopt met roken, komt u moeilijke situaties tegen. De volgende adviezen helpen u om die moeilijke situaties goed te doorstaan.

  • Mijd de eerste tijd moeilijke situaties en een omgeving waarin gerookt wordt: thuis, op het werk of tijdens een avondje stappen. Als dat niet kan, wees dan extra waakzaam en zorg dat u een antwoord klaar heeft voor als men u een sigaret aanbiedt. Pas op met alcohol. Onder invloed van alcohol is het veel moeilijker om nee te zeggen tegen roken.
  • Maak een lijstje van alle mogelijke momenten waarbij u naar een sigaret verlangt. Vraag aan anderen of ze u helpen het lijstje compleet te maken. Probeer voor elk van die moeilijke momenten van te voren een goed alternatief te vinden.
  • Rookt u voor de gezelligheid? Bedenk wat u op dat moment kunt doen in plaats van roken. Bijvoorbeeld muziek opzetten, een kop thee drinken, met iemand een gesprek beginnen, iemand opbellen of bij iemand op bezoek gaan.
  • Wat gaat u doen als u nerveus en gespannen bent? U kunt bijvoorbeeld diep ademhalen, een slokje water nemen, even rondlopen, een warme douche nemen, een eindje rennen of hard fietsen.
  • Wat kunt u doen als u boos of verdrietig bent? Probeer dan afleiding te zoeken, ga even wandelen of fietsen, schrijf uw gedachten op of praat erover, dat lucht vaak op.
  • Bedenk iets wat bij u past. Laat ook anderen hierin meedenken. Wanneer u voor elk van die moeilijke momenten uw eigen alternatief heeft bedacht, is de kans dat u het volhoudt groter.

Ontwenningsverschijnselen tijdens het stoppen met roken

Wanneer u stopt met roken, kunnen ontwenningsverschijnselen ontstaan, zoals:

  • Humeurigheid, rusteloosheid, ongeduld, hoofdpijn, slapeloosheid en slecht kunnen concentreren. 
  • Koude rillingen en tintelingen in de handen en voeten. 
  • Een trage stoelgang en meer eetlust. 

In de eerste drie dagen zijn deze verschijnselen het ergst. Voor de een duren ze langer dan voor de ander. Meestal gaan ze na 3 tot 4 weken vanzelf over. De behoefte om te roken zal nog vaak terugkeren, ook als u langere tijd gestopt bent. Maar naarmate u langer gestopt bent, neemt die behoefte af.

Adviezen bij ontwenningsverschijnselen

Ontwenningsverschijnselen zijn vervelend, maar kunnen geen kwaad en gaan vanzelf over. Afleiding, ontspanning en lichaamsbeweging helpen deze periode te overbruggen.

  • Neem tijdens uw werkzaamheden af en toe een pauze. Neem dan een stuk fruit in plaats van een sigaret en loop een blokje om.
  • Als u snakt naar een sigaret, probeer dan rustig te ademen en te ontspannen.
  • Bedenk nog eens dat de lichamelijke (ontwennings)verschijnselen geen kwaad kunnen en vanzelf overgaan.
  • Denk aan iets prettigs, laat uw schouders ontspannen hangen, adem 5 tellen diep en langzaam in door de neus en adem 5 tellen langzaam uit door de mond. Wacht even en herhaal dit 3 tot 5 keer.
  • Zoek afleiding. Drink bijvoorbeeld een glas water, loop even naar buiten (niet naar de rookplek), doe wat oefeningen: ren de trap op en af, doe 10 kniebuigingen of lees een bladzijde uit een leuk verhaal hardop voor.
  • Houdt u het bijna niet meer uit zonder sigaret, ga dan snel een eind fietsen, rennen of wandelen.
  • Misschien bedenkt u zelf wel de beste trucs om het roken te vermijden. Dat is natuurlijk prima. Als u maar niet meer gaat roken.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is belangrijk als afleiding en voor de ontspanning. Sport kan helpen eventuele gewichtstoename te beperken. Zorg dat u ten minste 5 dagen per week een halfuur intensief beweegt. Fiets bijvoorbeeld elke dag naar uw werk of neem een hond die u dagelijks uit gaat laten. Beweging, vezelrijke voeding (fruit, bruinbrood) en voldoende drinken (minstens 1,5 liter per dag) helpen de stoelgang te bevorderen.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Hulpmiddelen

Hulpmiddelen bij het stoppen met roken

Sommige mensen lukt het om zonder hulpmiddelen te stoppen. Vooral als u veel rookt, is er kans dat u bij het stoppen last krijgt van ontwenningsverschijnselen. Dan is het vaak moeilijker om te stoppen.

Hulpmiddelen kunnen helpen deze periode te overbruggen. De kans dat het stoppen lukt is dan groter.

Hulpmiddelen zijn:

  • nicotine -vervangende middelen
  • medicijnen

Bedenk dat deze middelen het werk niet alleen doen. U moet zelf ook echt willen stoppen.

Bij veel mensen werken hulpmiddelen en medicijnen bij stoppen met roken beter als ze daarbij deskundige begeleiding krijgen. Bijvoorbeeld door een huisarts, praktijkondersteuner of psycholoog die daarin getraind is. Alleen mét begeleiding krijgt u deze middelen vergoed.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Nicotine-vervangende middelen

Nicotine-vervangende middelen bij stoppen met roken

Nicotine -vervangende middelen, zoals nicotinekauwgom of pleisters, vullen het tekort aan nicotine aan. Daardoor heeft u minder last van ontwenningsverschijnselen. Hiermee kunt u wennen aan een leven zonder roken, terwijl uw lichaam nog wel nicotine binnenkrijgt. Zo kunt u eerst de gewoonte van het roken afleren. Daarna vermindert u pas de hoeveelheid nicotine.

  • De nicotinekauwgom werkt snel, maar kort. U gebruikt de kauwgom op het moment dat u zin heeft in een sigaret. De kauwgom kauwt u langzaam tot de smaak sterk is (na 10 tot 15 seconden). Dan stopt u met kauwen tot de smaak verdwenen is (duurt ongeveer een minuut). In die tijd klemt u de kauwgom tussen uw kiezen en uw wangslijmvlies. Het slijmvlies neemt de nicotine op. Daarna gaat u weer door met kauwen. Dit herhaalt u gedurende een halfuur. In het kwartier voor het gebruik van de kauwgum en tijdens het kauwen mag u niets eten of drinken.
  • De nicotinepleister werkt langzaam en geleidelijk. De pleister plakt u 's ochtends op uw bovenarm, buik, rug of heup. U verwijdert de pleister voor het slapengaan. De huid moet droog en bij voorkeur onbehaard zijn. Kies steeds een andere plakplaats. Plak pas na 5 dagen weer op dezelfde plaats. De nicotine wordt door de huid opgenomen.

Nicotinevervangers kunt u gebruiken vanaf de dag dat u gestopt bent.

Wilt u starten met deze middelen? Dan is het goed om dat eerst op de huisartsenpraktijk te bespreken. Als u bijvoorbeeld kort geleden hartklachten of een beroerte heeft gehad, kunt u ze beter niet gebruiken. Nicotinevervangers kunt u zonder recept kopen.

E-sigaret gebruiken? 

Of e‑sigaretten (elektronische sigaretten) goed werken als middel om te stoppen met roken is (nog) niet bewezen. Daarom raden huisartsen ze niet aan als u wilt stoppen met roken.

Heeft u al vaak geprobeerd om te stoppen, maar is het nog niet gelukt? Dan zou u de e-sigaret kunnen proberen. E-sigaretten zijn namelijk minder schadelijk dan gewone sigaretten. Maar ook in e-sigaretten zitten schadelijke stoffen die luchtwegen beschadigen en hartkloppingen geven. Of de stoffen een verhoogde kans op kanker geven is niet zeker.
Stop als u e-sigaretten gaat gebruiken wel helemaal met gewone sigaretten. E-sigaretten en gewone sigaretten door elkaar gebruiken raden artsen af.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Medicijnen

Medicijnen bij stoppen met roken

Mensen die al eerder gestopt zijn en weten dat ze enorm naar roken blijven verlangen, kunnen overwegen medicijnen te gebruiken. Die verminderen de rookbehoefte en ontwenningsverschijnselen. De bekendste zijn nortriptyline , bupropion en varenicline .

  • Nortriptyline en bupropion werken ook tegen depressiviteit.
    Slecht slapen en een droge mond zijn mogelijke bijwerkingen.
    2 weken voordat u helemaal gaat stoppen met roken begint u de tabletten in te nemen.
    Gebruik de medicijnen daarna nog ongeveer 5 tot 10 weken.
  • Varenicline vermindert de gevoeligheid voor nicotine in uw hersenen. Varenicline bootst de werking van nicotine ook enigszins na. Daardoor verlangt u minder naar nicotine en heeft u minder ontwenningsverschijnselen.
    Mogelijke bijwerkingen zijn misselijkheid, slapeloosheid en abnormale dromen.
    2 weken voor dat u gaat stoppen begint u de tabletten in te nemen en de dosis geleidelijk op te bouwen.
    Gebruik varenicline tot 12 weken nadat u met roken gestopt bent.
    Dit medicijn is niet geschikt voor mensen met schizofrenie, een ernstige depressie of stemmingswisselingen.

Meer informatie over medicijnen vindt u op apotheek.nl. Bespreek uw medicijngebruik met uw huisarts en/of apotheker.

bupropion

Bupropion regelt in de hersenen de hoeveelheid noradrenaline (norepinefrine) en dopamine. Deze lichaamseigen stoffen spelen een rol bij emoties en stemmingen.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving, bij depressie en bij ADHD.

Bron: Apotheek.nl

nortriptyline

Nortriptyline behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties.

Artsen schrijven het voor bij depressie, zenuwpijn en rookverslaving.

Bron: Apotheek.nl

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl

varenicline

Varenicline is een ontwenningsmiddel. Het vermindert de gevoeligheid van de hersenen voor nicotine, waardoor het verlangen naar nicotine afneemt.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving.

Bron: Apotheek.nl
Ondersteuning

Ondersteuning bij stoppen met roken

Omdat uw lichaam aan een bepaalde hoeveelheid nicotine gewend is, is het moeilijk om met roken te stoppen. Het stoppen is een kwestie van willen en doorzetten. U moet het natuurlijk zelf doen, maar hulp van buitenaf is meestal wel nodig.

Naast de hulp via de huisarts of praktijkondersteuner, kunnen ook mensen in uw omgeving u ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat u erover praat. Spreek met andere rokers af dat ze u geen sigaret meer aanbieden en niet in uw omgeving roken. Probeer huisgenoten, vrienden en collega’s bij het besluit te betrekken. Samen stoppen lukt beter.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met stoppen met roken?

De huisarts of praktijkondersteuner bespreekt met u welke aanpak het beste bij u past. Dit kan individuele begeleiding zijn of een cursus in groepsverband. De praktijkondersteuner kan u helpen bij het stoppen met roken en heeft een overzicht van cursussen stoppen met roken die in uw buurt georganiseerd worden door de GGD of thuiszorg.

Nadat u gestopt bent, komt u nog een paar keer op de praktijk. Bijvoorbeeld een week, een maand, 3 maanden en 6 maanden na de stopdatum. Dan bespreekt uw huisarts of praktijkondersteuner met u hoe het gaat. Samen bekijkt u of de aanpak moet worden aangepast. U kunt ook afspreken om een aantal keer telefonisch contact te hebben.

Als u contact houdt met de huisartsenpraktijk, is de kans dat het stoppen met roken lukt veel groter.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken

Voor meer informatie kunt u terecht bij Rokeninfo en ikstopnu.nl.

De zorgmodule Stoppen met roken kan u helpen om een stoppen met roken-behandeling te kiezen.

Jongeren vinden alles wat ze willen weten over roken op jongeren.rokeninfo.nl, ook over bijvoorbeeld roken, uiterlijk en seks, shisha, e-sigaret en positieve effecten van stoppen

De informatie over stoppen met roken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Stoppen met roken.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.