Ik wil nu stoppen met roken

In het kort

In het kort

  • De kans dat je stopt is het grootst met:
    • hulp van je huisarts, praktijkondersteuner of een coach
    • en een middel met nicotine of een medicijn
  • Je hoeft hier niet voor te betalen.
  • Kies een stopdatum.
  • Bedenk wat je op moeilijke momenten gaat doen.
  • Bewegen en sporten helpen goed. Ook om niet dikker te worden.
  • Middelen met nicotine gebruik je 2 tot 3 maanden.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Video's

Video's

Voordat je stopt

Bereid je goed voor op stoppen met roken

Neem ongeveer 2 weken de tijd om je goed voor te bereiden op het moment dat je stopt:

  • Kies de hulp die bij je past. Je huisarts helpt je bij je keuze. Je kunt hierbij de keuzetabel gebruiken.
    Wat het beste werkt is de combinatie van:
    • een persoonlijke begeleider
    • en een middel met nicotine of een medicijn
  • Beslis met je huisarts of je kauwgom, tabletten of pleisters met nicotine of medicijnen wilt gebruiken.
  • Maak een lijstje met voordelen. Schrijf op wat voor jou de belangrijkste voordelen zijn van stoppen. Dan kun je dat op moeilijke momenten lezen. Bijvoorbeeld: ik wil fitter zijn, ik wil geld overhouden, ik wil zwanger worden, ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kind.
  • Bedenk wat je op moeilijke momenten kunt doen zodat je niet gaat roken. Bijvoorbeeld lezen, gaan wandelen of iemand bellen.
  • Kies een stopdatum. Bijvoorbeeld wanneer je het niet te druk hebt en ook genoeg leuke dingen te doen hebt.
  • Stop in 1 keer. Dat lukt beter dan langzaam minder sigaretten roken.
  • Doe alle sigaretten weg. Haal voor je stopdatum alle sigaretten weg uit je huis, jassen, tassen en auto.
    Bewaar ook geen sigaretten voor bezoek. Zo maak je het voor jezelf makkelijker.
  • Vraag steun aan je partner, huisgenoten, vrienden en collega’s.
    Spreek met andere rokers af dat ze je geen sigaret meer aanbieden.
    Vraag of ze niet meer in je omgeving roken als je gestopt bent.

Je zorgverzekering betaalt begeleiding bij stoppen met roken.
Je verzekering betaalt ook de middelen met nicotine of medicijnen als je begeleiding krijgt.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Wie helpt

Wie kan mij begeleiden bij stoppen met roken?

Stoppen met roken lukt het beste met persoonlijke begeleiding van:

  • je huisarts
  • de praktijkondersteuner
  • of een stoppen-met-roken coach (kijk op Ikstopnu.nl voor adressen)

Je krijgt de begeleiding:

  • in gesprekken alleen met je coach
  • in een groep met je coach
  • in telefonische gesprekken
  • met sms-berichten op je telefoon
  • of online (via internet)

Je hebt 4 of meer gesprekken met je coach.
Je maakt samen een stopplan voor jouw situatie.
Je bespreekt ook of je een middel met nicotine of medicijn wilt gebruiken.
Je coach begeleidt je vanaf de voorbereiding tot een paar maanden na je stopdatum. Je krijgt adviezen, tips en steun.

Stoppen zonder hulp van een persoonlijk begeleider

Veel mensen proberen de eerste keer zonder hulp te stoppen.
Dat lukt sommige mensen. Maar met een vaste begeleider is je kans groter dat het lukt.

Als je het zonder hulp wilt, kun je natuurlijk wel steun krijgen:

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Wat merk ik

Welke klachten kan ik krijgen bij stoppen met roken?

In sigaretten zit nicotine . Je lichaam raakt daar gewend aan als je rookt. Als je stopt met roken, verlangt je lichaam in het begin nog naar die nicotine.

Daardoor heb je in de eerste weken nog vaak zin in een sigaret.

Ook kun je last hebben van klachten door stoppen: ontwennings-verschijnselen. Bijvoorbeeld:

  • snel boos of verdrietig
  • onrustig
  • weinig geduld
  • hoofdpijn
  • slecht slapen
  • minder goed je aandacht ergens bij kunnen houden
  • koude rillingen
  • tintelingen in je handen en voeten
  • minder vaak poepen, harde poep
  • meer zin in eten

Deze klachten beginnen 2 tot 12 uur na je laatste sigaret.
Na 1 tot 3 dagen zijn ze het ergst.
Meestal gaan ze na 3 tot 4 weken vanzelf over.

Hoe langer je gestopt bent, hoe minder vaak je nog zin hebt in een sigaret.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Adviezen bij stopklachten

Wat kan ik doen bij klachten door stoppen met roken?

Klachten bij stoppen zijn vervelend. Maar ze kunnen geen kwaad. Ze gaan vanzelf over.

Wat helpt is iets gaan doen, je ontspannen of bewegen:

  • Neem tijdens je werk af en toe een pauze.
    Eet dan een stuk fruit en ga een eindje lopen.
  • Heb je zin in een sigaret?
    • Wacht dan 3 tot 5 minuten tot dat gevoel vanzelf weer weggaat.
    • Probeer rustig te ademen en te ontspannen om zo’n moeilijk moment door te komen:
      • Denk aan iets prettigs.
      • Laat je schouders ontspannen hangen.
      • Adem 5 tellen diep en langzaam in door je neus.
      • En adem 5 tellen langzaam uit door je mond.
      • Wacht even en doe dit nog 3 tot 5 keer.
    • Ga iets doen. Bijvoorbeeld:
      • Drink een glas water.
      • Loop even naar buiten (niet naar de rookplek).
      • Doe wat oefeningen: ren de trap op en af of doe 10 kniebuigingen.
      • Zet muziek op en zing mee.
      • Lees hardop voor uit de krant of uit een boek met een leuk verhaal.
      • Bel een vriend of vriendin.
    • Houd je het bijna niet meer uit zonder sigaret, ga dan snel een eind fietsen, rennen of wandelen.
  • Misschien bedenk je zelf wel de beste trucs om te zorgen dat je niet rookt. Dat is natuurlijk prima. Als je maar niet gaat roken.

Bewegen helpt goed

Nicotine of medicijn?

Middel met nicotine of een medicijn bij stoppen met roken

  • Bespreek met je huisarts of je een middel met nicotine wilt gebruiken, zoals kauwgom of pleisters.
    Je hebt hiermee meer kans dat je gestopt blijft. Dat komt omdat je door de nicotine minder zin hebt in een sigaret.
    Je huisarts zegt of ze geschikt voor jou zijn. Als je bijvoorbeeld net hartklachten of een beroerte hebt gehad, kun je ze beter niet gebruiken.
    Bespreek het in ieder geval met je huisarts als je:
  • Rook je 10 of meer sigaretten per dag? En helpen de middelen met nicotine niet, of zijn die niet geschikt voor jou? Dan kun je met je huisarts bespreken of je medicijnen wilt gebruiken.
  • Een middel met nicotine werkt net zo goed als een medicijn voor stoppen met roken. Maar een middel met nicotine heeft minder bijwerkingen en is goedkoper.
  • Het heeft geen zin om een middel met nicotine te gebruiken samen met een medicijn voor stoppen met roken.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Middel met nicotine

Hoe gebruik ik kauwgom, pleister of tablet met nicotine bij stoppen met roken?

Een middel met nicotine kan je helpen om te stoppen met roken. Er zijn kauwgom, pleisters, tabletten, mondspray en spray om in te ademen met nicotine.

Kauwgom:

  • werkt snel en kort
  • gebruik je op het moment dat je zin hebt in een sigaret

Zuigtablet, smelt-tablet, mondspray of spray om in te ademen:

  • werkt snel en kort
  • gebruik je op het moment dat je zin hebt in een sigaret
  • heeft als bijwerking soms: irritatie van de mond of keel

Pleister:

  • werkt langzaam en de hele dag:
    • Je plakt de pleister 's ochtends op je bovenarm, buik, rug of heup.
    • Je haalt hem eraf als je gaat slapen.
    • De volgende ochtend plak je een nieuwe pleister. Kies steeds een andere plakplaats. De nicotine gaat door je huid heen naar je bloed.
  • heeft als bijwerking soms irritatie van de huid

De huisarts laat jou kiezen wat je neemt. Ze werken allemaal even goed. 2 middelen tegelijk gebruiken werkt nog beter. Bijvoorbeeld kauwgom en pleisters.

De nicotine zorgt dat je minder zin hebt om te roken. Je leert je gewoonte om een sigaret te pakken af.
Je hebt ook minder klachten bij het stoppen, zoals een slecht humeur, onrust of hoofdpijn.

Je begint ermee op jouw stopdatum.
Meestal kun je na 4 weken minder gaan gebruiken.
Na 2 tot 3 maanden kun je ermee stoppen. Je hebt het roken dan afgeleerd.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Medicijnen

Medicijnen bij stoppen met roken

Rook je meer dan 10 sigaretten per dag? En heb je geprobeerd te stoppen met middelen met nicotine ?

Dan kan een medicijn tegen roken geschikt voor je zijn:

De medicijnen nortriptyline en bupropion : Deze zorgen mogelijk dat je minder zin hebt in roken. En dat je minder klachten bij stoppen hebt. Ze werken ook tegen depressie.

  • Je begint met dit medicijn 2 weken voor je stopdatum.
  • Na de stopdatum slik je ze nog 5 tot 10 weken.
  • Bijwerkingen die je kunt krijgen zijn: slecht slapen, verstopping, duizeligheid en een droge mond.

Het medicijn varenicline maakt je hersenen minder gevoelig voor nicotine. Het medicijn doet de werking van nicotine ook een beetje na. Daardoor verlang je minder naar nicotine. Je hebt ook minder klachten bij stoppen.

  • Je begint met dit medicijn 2 weken voor je stopdatum.
  • Je krijgt pillen met steeds iets meer medicijn erin.
  • Na je stopdatum slik je ze nog maximaal 12 weken.
  • Bijwerkingen die je kunt krijgen zijn: misselijkheid, hoofdpijn, slecht slapen en vreemde dromen.

bupropion

Bupropion regelt in de hersenen de hoeveelheid noradrenaline (norepinefrine) en dopamine. Deze lichaamseigen stoffen spelen een rol bij emoties en stemmingen.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving, bij depressie en bij ADHD.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

nortriptyline

Nortriptyline behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties.

Artsen schrijven het voor bij depressie, zenuwpijn en rookverslaving.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

varenicline

Varenicline is een ontwenningsmiddel. Het vermindert de gevoeligheid van de hersenen voor nicotine, waardoor het verlangen naar nicotine afneemt.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
E-sigaret

Geen e-sigaret bij stoppen met roken

Het is niet aan te raden om e-sigaretten te gaan roken om te stoppen met 'echte' sigaretten.

  • In e-sigaretten zitten stoffen die schadelijk zijn voor je lichaam. Ze maken de kans op kanker groter.
  • In sommige e-sigaretten zit ook nicotine , net als in gewone sigaretten.
  • E-sigaretten geven meer kans op een erge longziekte.
  • Het is onbekend hoeveel schade e-sigaretten na lange tijd geven.
  • Door e-sigaretten te roken, blijf je gewend aan roken. Je hebt meer kans dat je toch weer gewone sigaretten gaat roken.
  • Mensen blijven de e-sigaretten vaak roken. Soms in combinatie met gewone sigaretten. Dat is extra schadelijk.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Moeilijke momenten

Wat kan ik doen op moeilijke momenten?

Als je gestopt bent, kom je in moeilijke situaties. De volgende adviezen helpen je om daar goed mee om te gaan:

  • Probeer de eerste tijd niet in moeilijke situaties te komen. Ga niet naar plekken waar gerookt wordt. Zo kom je niet in de situatie dat je mee wilt gaan roken.
    Na een paar weken voel je je al sterker. Je kunt dan waarschijnlijk wel in moeilijke situaties komen zonder dat je gaat roken.
  • Zorg ervoor dat je een antwoord klaar hebt voor als iemand je een sigaret aanbiedt. Bijvoorbeeld: 'Nee dank je, ik ben gestopt' of 'Nee, ik rook niet.'
  • Drink een paar weken geen alcohol. Alcohol maakt het veel moeilijker om nee te zeggen tegen roken. De eerste weken kun je dus beter geen alcohol drinken.
  • Bedenk wanneer je graag rookt. Als je gestopt bent zijn dat de moeilijke momenten.
  • Bedenk wat je op moeilijke momenten gaat doen. Dit zijn een paar voorbeelden:
    • Rook je als het gezellig is? Dan kun je bijvoorbeeld een kop thee drinken, muziek opzetten, met iemand een gesprek beginnen, iemand bellen of bij iemand op bezoek gaan.
    • Rook je als je stress hebt? Dan kun je bijvoorbeeld diep ademhalen, even rondlopen of een eindje rennen of hard fietsen. Lees ook wat je kunt doen om met stress om te gaan en beter te ontspannen.
    • Rook je als je boos of verdrietig bent? Schrijf je gedachten op of praat erover. En ga iets doen, zoals even wandelen of fietsen.
    • Rook je als beloning na hard werken? Of om iets te vieren? Verzin iets anders: koop iets leuks voor jezelf, ga lekker koken en nodig iemand uit, ga naar een terras of de bioscoop en neem iemand mee. Door niet te roken houd je geld over voor leuke dingen.

      Bedenk steeds iets wat bij jou past. Dan lukt het beter om de moeilijke momenten goed door te komen.
Wanneer bellen?

Wanneer bel ik de huisarts bij stoppen met roken?

Maak een afspraak met je huisarts of de praktijkondersteuner in deze situaties:

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken

We hebben de informatie over stoppen met roken gemaakt met:

Deze tekst is aangepast op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?