Ik wil nu stoppen met roken

In het kort

In het kort

  • U wilt stoppen met roken. Dat is een goed plan!
  • Kies een stopdatum en bereid het goed voor.
  • Bedenk alvast wat u op moeilijke momenten gaat doen.
  • Afleiding, ontspannen en bewegen helpen wanneer u het moeilijk heeft.
  • Beslis met uw huisarts of u nicotinevervangende middelen of medicijnen wilt gebruiken.
  • Kies een vorm van ondersteuning die bij u past, zoals een app, een zelfhulp-programma op internet, een groepscursus of een persoonlijke begeleider.
  • Uw huisarts helpt u bij uw keuze.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Video's

Video's

Voorbereiding

Bereid u goed voor op stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk. Neem daarom ongeveer 2 weken de tijd om u goed voor te bereiden.

  • Kies een stopdatum. Bijvoorbeeld wanneer u het niet te druk heeft en toch ook afleiding heeft.
  • Stop in één keer. Dat lukt beter dan langzaam minderen.
  • Alle sigaretten weg! Verwijder vóór de stopdatum alle sigaretten uit uw huis, jassen, tassen en auto. Bewaar ook geen sigaretten voor bezoek! Zo houdt u het makkelijker vol.
  • Lijstje met voordelen. Schrijf op wat voor u de belangrijkste voordelen zijn van stoppen. Dan kunt u dit op moeilijke momenten herlezen. Bijvoorbeeld: ik wil fitter zijn, ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kinderen, ik wil geld overhouden.
  • Bedenk wat u op moeilijke momenten kunt doen zodat u niet gaat roken. Bijvoorbeeld diep ademen, ontspannen, gaan wandelen of iemand bellen.
  • Beslis met uw huisarts of u nicotinevervangende middelen of medicijnen wilt gebruiken.
  • Kies een vorm van ondersteuning die bij u past. Bijvoorbeeld via een zelfhulpprogramma op internet, een groepscursus of persoonlijke begeleiding. Uw huisarts helpt u bij uw keuze.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Moeilijke momenten

Wat kan ik doen op moeilijke momenten?

Als u stopt met roken, komt u moeilijke situaties tegen. De volgende adviezen helpen u om die moeilijke momenten goed te doorstaan.

  • Mijd de eerste tijd moeilijke situaties en een omgeving waar gerookt wordt. Zo komt u niet in de verleiding om (mee) te gaan roken. Na een paar weken staat u al sterker en kunt u die situaties waarschijnlijk wel weer aan.
  • Zorg ervoor dat u een antwoord klaar heeft voor als men u een sigaret aanbiedt. Bijvoorbeeld: “Nee dank je, ik ben gestopt!” of “Nee, ik rook niet!”
  • Pas op met alcohol. Alcohol maakt het veel moeilijker om nee te zeggen tegen roken. De eerste weken nadat u gestopt bent met roken kunt u dus beter geen alcohol drinken.
  • Bedenk wat uw favoriete rookmomenten zijn. Dat zijn straks de moeilijke momenten waarop u naar een sigaret verlangt.
  • Bedenk alvast wat u op moeilijke momenten gaat doen in plaats van roken. Dan bent u beter voorbereid. Dit zijn een paar voorbeelden:
    • Rookt u voor de gezelligheid? Dan kunt u in plaats daarvan bijvoorbeeld een kop thee drinken, muziek opzetten, met iemand een gesprek beginnen, iemand opbellen of bij iemand op bezoek gaan.
    • Rookt u als u stress heeft of gespannen bent? Dan kunt u bijvoorbeeld diep ademhalen, een slokje water nemen, even rondlopen of een eindje rennen of hard fietsen. Lees ook wat u kunt doen om met stress om te gaan en beter te ontspannen.
    • Rookt u als u boos of verdrietig bent? Schrijf uw gedachten op en praat erover, dat lucht vaak op. Probeer afleiding te zoeken, ga even wandelen of fietsen.
    • Rookt u als beloning na hard werken? Of om iets te vieren? Verzin iets anders: koop iets leuks voor uzelf, zoals bloemen, een tijdschrift of een cd, maak zelf muziek of ga naar de bioscoop en neem iemand mee. Door niet te roken houdt u geld over voor leuke dingen.

      Bedenk steeds iets wat bij u past. Dan lukt het beter om de moeilijke momenten goed door te komen.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Ontwennings-verschijnselen

Welke ontwenningsverschijnselen kan ik krijgen bij stoppen met roken?

In sigaretten zit de stof nicotine . Als u rookt raakt uw lichaam gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine. Wanneer u stopt met roken, verlangt uw lichaam in het begin nog naar die nicotine. Daardoor snakt u in de eerste weken nog regelmatig naar een sigaret. Ook kunt u last hebben van ontwenningsverschijnselen, zoals:

  • humeurigheid, rusteloosheid, ongeduld, hoofdpijn, slapeloosheid en slechte concentratie
  • koude rillingen en tintelingen in de handen en voeten
  • een trage stoelgang (ontlasting die moeilijk op gang komt)
  • meer eetlust

Deze verschijnselen beginnen 2 tot 12 uur na uw laatste sigaret. Na 1 tot 3 dagen zijn deze verschijnselen het ergst. Bij de een duren ze langer dan bij de ander. Meestal gaan ze na 3 tot 4 weken vanzelf over.

De behoefte om te roken zal nog vaak terugkeren, ook als u langere tijd gestopt bent. Naarmate u langer gestopt bent, neemt die behoefte af.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Wat kan ik doen bij ontwenningsverschijnselen?

Ontwenningsverschijnselen zijn vervelend, maar kunnen geen kwaad. Ze gaan vanzelf over. Afleiding, ontspanning en lichaamsbeweging helpen deze periode goed door te komen.

  • Neem tijdens uw werkzaamheden af en toe een pauze. Neem dan een stuk fruit in plaats van een sigaret en loop een blokje om.
  • Snakt u naar een sigaret? Wacht dan 3 tot 5 minuten tot het verlangen vanzelf weer verdwijnt.
  • Probeer intussen rustig te ademen en te ontspannen om zo’n moeilijk moment door te komen:
    • denk aan iets prettigs
    • laat uw schouders ontspannen hangen
    • adem 5 tellen diep en langzaam in door uw neus, en
    • adem 5 tellen langzaam uit door uw mond
    • wacht even en herhaal dit 3 tot 5 keer.
  • Zoek afleiding. Drink bijvoorbeeld een glas water, loop even naar buiten (niet naar de rookplek), doe wat oefeningen: ren de trap op en af, doe 10 kniebuigingen, zing een lied of lees hardop voor uit de krant of uit een boek met een leuk verhaal.
  • Houdt u het bijna niet meer uit zonder sigaret, ga dan snel een eind fietsen, rennen of wandelen.
  • Misschien bedenkt u zelf wel de beste trucs om het roken te vermijden. Dat is natuurlijk prima. Als u maar niet meer gaat roken.

Bewegen helpt bij stoppen met roken

Zorg dat u ten minste 5 dagen per week een halfuur intensief beweegt. Fiets bijvoorbeeld elke dag naar uw werk, maak een wandeling in uw lunchpauze of neem een hond die u dagelijks uit gaat laten.
Beweging zorgt voor afleiding en ontspanning. Tijdens inspanning heeft u ook minder zin in een sigaret.
Sport kan ook helpen eventuele gewichtstoename te beperken.
Beweging, vezelrijke voeding (fruit, volkorenbrood) en voldoende drinken (minstens 1,5 liter per dag) helpen de stoelgang te bevorderen.

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen bij het stoppen met roken

Sommige mensen lukt het om zonder hulpmiddelen te stoppen. Rookt u veel? Meer dan 10 sigaretten op een dag? Dan is de kans groot dat u bij het stoppen last krijgt van ontwenningsverschijnselen. Dat maakt het moeilijker om te stoppen. Hulpmiddelen kunnen helpen deze periode te overbruggen. De kans dat het stoppen lukt is dan groter.

Hulpmiddelen zijn:

  • nicotinevervangende middelen
  • medicijnen

Nicotinevervangende middelen werken net zo goed als de medicijnen voor stoppen met roken. Maar nicotinevervangende middelen hebben minder bijwerkingen en zijn goedkoper.

Het heeft geen zin nicotinevervangende middelen te gebruiken samen met medicijnen voor stoppen met roken.

Bedenk dat deze middelen het werk niet alleen doen. U moet zelf ook echt willen stoppen.

Bij veel mensen werken hulpmiddelen en medicijnen bij stoppen met roken beter als ze daarbij deskundige begeleiding krijgen. Bijvoorbeeld door een huisarts, praktijkondersteuner of psycholoog die daarin getraind is.

De vergoeding van nicotinevervangende middelen of medicijnen voor stoppen met roken kan per zorgpolis en per jaar verschillen. Het zit in ieder geval niet in het basispakket van uw zorgverzekering en wordt afgetrokken van uw eigen risico.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Nicotine-vervangende middelen

Nicotine-vervangende middelen bij stoppen met roken

Nicotinevervangende middelen, zoals nicotinekauwgom of -pleisters, vullen het tekort aan nicotine aan. U heeft daardoor minder ontwenningsverschijnselen. Hiermee kunt u wennen aan een leven zonder roken, terwijl uw lichaam nog wel nicotine binnenkrijgt (maar geen andere schadelijke stoffen van de sigaret). Zo kunt u eerst de gewoonte van het roken afleren. Daarna vermindert u pas de hoeveelheid nicotine.

U kunt een (of twee) van de volgende nicotinevervangende middelen kiezen. Elk middel is er in verschillende sterktes:

De nicotinekauwgom werkt snel, maar kort. U gebruikt de kauwgom op het moment dat u zin heeft in een sigaret.
Een nicotinezuigtablet, -tablet voor onder de tong, -mondspray of -inhalator (om in te ademen) heeft dezelfde werking. Als bijwerking kan irritatie van de mond, keel, slokdarm en/of maag ontstaan.

De nicotinepleister werkt langzaam en geleidelijk. De pleister plakt u 's ochtends op uw bovenarm, buik, rug of heup. U verwijdert de pleister voor het slapengaan. De volgende dag plakt u een nieuwe pleister. Kies steeds een andere plakplaats. De nicotine wordt door de huid opgenomen.
Gebruik ze niet als u zwanger bent (overleg in dat geval altijd met uw huisarts).

Uw huisarts helpt u bij de keuze en dosering van een nicotinevervangend middel. U kunt ook 2 toedieningsvormen combineren. Ze zijn allen even werkzaam.

Nicotinevervangers kunt u gebruiken vanaf de dag dat u met roken gestopt bent. Gebruik ze dus niet als u nog rookt. De bedoeling is het gebruik geleidelijk te minderen en na 2 tot 3 maanden te stoppen.

Nicotinevervangers kunt u zonder recept kopen.

Wilt u starten met deze middelen? Dan is het goed om dat eerst met uw huisarts of praktijkondersteuner te bespreken. Als u bijvoorbeeld kort geleden hartklachten of een beroerte heeft gehad, kunt u ze beter niet gebruiken. Bespreek het starten van nicotinevervangers in ieder geval als u:

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Medicijnen

Medicijnen bij stoppen met roken

Bent u al eerder gestopt? En weet u dat u enorm naar roken blijft verlangen? Dan kunt u overwegen medicijnen te gebruiken. Deze medicijnen verminderen de rookbehoefte en ontwenningsverschijnselen. De bekendste zijn nortriptyline , bupropion en varenicline .
Deze medicijnen helpen bij stoppen met roken even goed als de nicotinevervangende middelen, maar ze hebben meer kans op (ernstige) bijwerkingen en zijn duurder. Het heeft geen zin om ze samen met nicotinevervangers te gebruiken.

  • Nortriptyline en bupropion werken ook tegen depressiviteit. Slecht slapen en een droge mond zijn mogelijke bijwerkingen. 
    2 weken voordat u helemaal gaat stoppen met roken begint u de tabletten in te nemen. Gebruik de medicijnen daarna nog ongeveer 5 tot 10 weken.
  • Varenicline vermindert de gevoeligheid voor nicotine in uw hersenen. Varenicline bootst de werking van nicotine ook enigszins na. Daardoor verlangt u minder naar nicotine en heeft u minder ontwenningsverschijnselen. 
    Mogelijke bijwerkingen zijn misselijkheid, slapeloosheid en abnormale dromen. 
    2 weken voordat u gaat stoppen begint u de tabletten in te nemen en de dosis geleidelijk op te bouwen. Gebruik varenicline tot 12 weken nadat u met roken gestopt bent.

bupropion

Bupropion regelt in de hersenen de hoeveelheid noradrenaline (norepinefrine) en dopamine. Deze lichaamseigen stoffen spelen een rol bij emoties en stemmingen.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving, bij depressie en bij ADHD.

Bron: Apotheek.nl

nortriptyline

Nortriptyline behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties.

Artsen schrijven het voor bij depressie, zenuwpijn en rookverslaving.

Bron: Apotheek.nl

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl

varenicline

Varenicline is een ontwenningsmiddel. Het vermindert de gevoeligheid van de hersenen voor nicotine, waardoor het verlangen naar nicotine afneemt.

Artsen schrijven het voor bij rookverslaving.

Bron: Apotheek.nl
E-sigaret

E-sigaret (elektronische sigaret)

Huisartsen raden de e-sigaret niet aan bij stoppen met roken. Het is nog onzeker of e-sigaretten op de lange termijn goed werken en voldoende veilig zijn als middel om te stoppen met roken. Een ander nadeel is dat de e-sigaret de gewoonte van het roken in stand houdt. De samenstelling van e-sigaretten wisselt. Er zijn e-sigaretten met en zonder nicotine . Ook met een e‑sigaret adem je schadelijke en kankerverwekkende stoffen in.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Ondersteuning

Vraag om ondersteuning bij stoppen met roken

Omdat roken een gewoonte is en uw lichaam aan een bepaalde hoeveelheid nicotine gewend is, is het moeilijk om met roken te stoppen. Het stoppen is een kwestie van willen en doorzetten. U moet het natuurlijk zelf doen, maar anderen kunnen u daarbij helpen.

Naast de huisarts of praktijkondersteuner kunnen ook mensen in uw omgeving u ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat u erover praat. Vraag uw partner, huisgenoten, vrienden en collega’s of ze u willen ondersteunen. Spreek met andere rokers af dat ze u geen sigaret meer aanbieden en dat ze niet in uw omgeving roken. Zo komt u zelf niet in de verleiding om te roken. Ook vermijdt u daarmee dat u de rook van anderen inademt (meerookt).

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Begeleiding

Wie kan mij begeleiden bij stoppen met roken?

U kunt verschillende soorten begeleiding krijgen. Uw huisarts of praktijkondersteuner helpt u een aanpak te kiezen die bij u past.

Zelfstandig stoppen

Groepscursus

U kunt samen met anderen een stoppen met roken cursus of training volgen. Dan komt u regelmatig met lotgenoten bij elkaar onder leiding van een stoppen met roken coach of trainer. Vaak is dat een psycholoog die hiervoor is opgeleid.
De praktijkondersteuner heeft een overzicht van cursussen stoppen met roken bij u in de buurt, georganiseerd door de GGD of thuiszorg. U kunt ook zelf zoeken op Ikstopnu.nl

Met persoonlijke begeleiding

Stoppen met roken lukt het beste met persoonlijke begeleiding van de huisarts of praktijkondersteuner, of een stoppen-met- roken coach met ervaring en een speciale opleiding. U krijgt begeleiding:

  • op afspraak,
  • per telefoon,
  • met sms-berichten op uw telefoon of
  • online (via internet).

Kijk op Ikstopnu.nl voor adressen van ervaren stoppen met roken begeleiders bij u in de buurt.
U vindt er ook websites voor stoppen-met-roken programma's met online- of telefonische coaching.

Maak nadat u gestopt bent, nog een paar keer een afspraak met uw begeleider, huisarts of praktijkondersteuner. Bijvoorbeeld een week, een maand, 3 maanden en 6 maanden na de stopdatum. Dan bespreekt u samen hoe het met u gaat en of de aanpak bij uw past. U kunt ook afspreken om een aantal keer telefonisch contact te hebben.

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen bij stoppen met roken?

Neem contact op met uw huisarts of de praktijkondersteuner

  • wanneer u behoefte heeft aan (meer) ondersteuning bij stoppen met roken;
  • als het niet lukt om de gemaakte afspraken na te komen;
  • als u een kinderwens heeft of zwanger bent of borstvoeding geeft en wilt stoppen met roken of moeite heeft het stoppen met roken vol te houden;
  • als u medicijnen gebruikt waarvan de dosis bij stoppen met roken moet worden aangepast (zoals coffeïne, theofylline , imipramine , clomipramine , clozapine , ropinirol of insuline );
  • als u misschien nicotinevervangende middelen of medicijnen wilt gebruiken om het stoppen met roken te ondersteunen;
  • als u nieuwe klachten krijgt (soms komt dit door bijwerkingen van medicijnen);
  • 2 tot 4 weken na starten van medicijnen bij stoppen met roken, om te bespreken hoe het gaat.
     

insuline

Insuline is een injectiemiddel voor mensen met diabetes die zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken.

Er zijn verschillende soorten insuline verkrijgbaar: kortwerkend, middellangwerkend, langwerkend en combinaties hiervan.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus.

Bron: Apotheek.nl

clomipramine

Clomipramine behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties.

Artsen schrijven het voor bij depressie, angststoornissen, zoals dwangstoornis, paniekstoornis, of sociale fobie en bij narcolepsie.

Clomipramine wordt soms ook toegepast bij mannen die problemen hebben met een voortijdige zaadlozing.

Bron: Apotheek.nl

theofylline

Theofylline is een luchtwegverwijder.

Artsen schrijven het voor bij astma en chronisch obstructieve longaandoeninge (COPD).

Bron: Apotheek.nl

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl

imipramine

Imipramine behoort tot de groep tricyclische antidepressiemiddelen. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid natuurlijk voorkomende stoffen die een rol spelen bij stemmingen en emoties.

Artsen schrijven imipramine voor bij depressiviteit, en bij angststoornissen, zoals paniekstoornis, sociale fobie en posttraumatische stressstoornis, zenuwpijn en narcolepsie.

Bron: Apotheek.nl

clozapine

Clozapine behoort tot de atypische antipsychotica. Het vermindert in de hersenen het effect van natuurlijk voorkomende stoffen, voornamelijk dopamine. Hierdoor verminderen psychosen en onrust.

Artsen schrijven het voor bij psychose, schizofrenie, bewegingsstoornissen, manie, depressie en onrust.

Bron: Apotheek.nl

ropinirol

Ropinirol werkt hetzelfde als dopamine, een stof die van nature in de hersenen voorkomt.

Artsen schrijven het voor bij de ziekte van Parkinson en bij rusteloze benen ('restless legs').

Bron: Apotheek.nl
Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken

Voor meer informatie kunt u terecht bij Rokeninfo.nl en Ikstopnu.nl.

Zoekt u filmpjes, tips en verhalen van anderen over stoppen met roken? Kijk op Ikstopnu.nl.

Wilt u zelfstandig stoppen of zoekt u een vorm van ondersteuning die bij u past? Ikstopnu.nl helpt u een keuze te maken.  

Wilt u samen met anderen stoppen? De GG&GD en thuiszorginstellingen bieden groepstrainingen stoppen-met-roken aan.

Zoekt u persoonlijke begeleiding? Op Ikstopnu.nl en Kwaliteitsregisterstopmetroken.nl vindt u adressen en telefoonnummers van erkende stoppen-met-roken begeleiders bij u in de buurt: huisartsen, praktijkondersteuners en stoppen met roken coaches. U vindt er ook websites voor stoppen-met-roken programma's met online- of telefonische coaching. 

Jongeren vinden alles wat ze willen weten over roken op jongeren.rokeninfo.nl, ook over bijvoorbeeld roken, uiterlijk en seks, shisha, e-sigaret en positieve effecten van stoppen.

De informatie over stoppen met roken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Behandelrichtlijn Stoppen met roken, de richtlijn Behandeling van tabaksverslaving en stoppen-met-roken ondersteuning en de NHG-Zorgmodule Leefstijl Roken.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.