Ik heb COPD en wil meer lichaamsbeweging

In het kort

In het kort

  • Regelmatig bewegen is gezond, ook voor mensen met COPD.
  • Door regelmatig te bewegen gaan dagelijkse bezigheden steeds gemakkelijker.
  • Zoek een vorm van bewegen die u leuk vindt.
  • Bouw uw lichaamsbeweging geleidelijk op als u niet gewend bent aan bewegen.  
  • Het doel is ten minste een halfuur per dag actief bewegen.
  • Een fysio- of oefentherapeut kan u begeleiden bij het bewegen.
Beschrijving

Lichaamsbeweging bij COPD

Regelmatig bewegen is gezond, ook voor mensen met COPD. Misschien wordt u bij weinig inspanning al kortademig. U moet zich daardoor niet laten tegenhouden. Bewegen is dan juist extra belangrijk.

Door meer te bewegen verbetert uw uithoudingsvermogen en spierkracht. Dan gaan alle dagelijkse bezigheden steeds gemakkelijker.

  • U wordt minder snel kortademig.
  • U gaat zich beter voelen en u krijgt meer energie. Bijvoorbeeld om boodschappen te doen of voor hobby’s en contacten met vrienden.
  • U kunt zich beter ontspannen en u slaapt lekkerder.
Adviezen

Hoeveel beweging bij COPD?

Uiteindelijk is het de bedoeling dat u ten minste een halfuur per dag actief beweegt. Bijvoorbeeld stevig wandelen, tuinieren, fietsen, fitness of zwemmen.
 
Als u niet gewend bent aan lichaamsbeweging, is het verstandig om rustig te beginnen en het bewegen geleidelijk op te bouwen.

  • Begin bijvoorbeeld met dagelijks een wandeling van 10 minuten naar een winkel in de buurt om een boodschap te doen. Wandel vervolgens elke dag een beetje verder. Probeer zo geleidelijk aan tot een halfuur beweging per dag te komen.
  • U kunt het halfuur ook verspreiden over de dag. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends 10 minuten gymnastiek, ga ’s middags 15 minuten fietsen en maak aan het einde van de dag nog een wandeling van 5 minuten.

Bent u te kortademig om hieraan te beginnen? Dan bekijkt u met uw huisarts of er een manier van bewegen is die beter bij u past, zodat u uw conditie toch kunt verbeteren. 

Bang voor benauwdheid

Sommige mensen met COPD zijn bang om het benauwd te krijgen en durven zich daarom bijna niet meer in te spannen. Als u dit herkent, hoeft u zich daar niet voor te schamen. U bent zeker niet de enige. Maar bespreek dit dan wel op de huisartsenpraktijk. Als u behoefte heeft aan ondersteuning kan een oefen- of fysiotherapeut u begeleiden bij het bewegen. Heeft u weer wat meer vertrouwen in uw eigen kracht? Dan gaat u zelf weer verder met uw dagelijkse lichamelijke activiteiten.

Welke vorm van beweging is het beste voor u?

Zoek een vorm van bewegen die u leuk vindt. De een houdt van zwemmen, de ander van fietsen of wandelen in het bos. Misschien kunt u dagelijks de hond van de buren uitlaten. Of zit u het liefst op een hometrainer voor de televisie? Het geeft niet welke manier van bewegen u kiest, maar zorg ervoor dat deze goed in uw dagelijks leven past.

  • De ernst van uw COPD bepaalt hoeveel u kunt doen. Voor de een is een keer extra de trap op lopen een grote inspanning, voor de ander een wandeling naar de brievenbus. Is uw COPD niet zo ernstig dan gaat u misschien liever enkele baantjes zwemmen.
  • Zoek iemand die met u wil meedoen. Samen bewegen is leuk en gemakkelijker vol te houden.
  • Bewegen kan ook in een groep onder begeleiding van een fysio- of oefentherapeut.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met lichaamsbeweging bij COPD?

Begin voorzichtig met uw bewegingsplan. Kijk hoe u geleidelijk aan meer kunt gaan bewegen.

Eventueel kunt u in een schrift bijhouden hoe het gaat. Schrijf op welke activiteiten u per dag heeft ondernomen en hoe lang u deze heeft volgehouden. Als iets niet goed lukt, schrijf dan op hoe dat komt. Bijvoorbeeld: te weinig lucht, pijn, moeheid.

Na 4 weken bespreekt u met de huisarts of fysio- of oefentherapeut hoe het is gegaan.

Meer informatie

Meer informatie over bewegen en COPD

Meer informatie over bewegen bij COPD vindt u bij het Longfonds.

De informatie over COPD is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard COPD.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.