Ik overweeg behandeling voor mijn depressie

In het kort

In het kort

  • Regelmaat in uw dag helpt om te herstellen van een depressie.
  • Het is goed om elke dag naar buiten te gaan en te bewegen/sporten.
  • Bedenk activiteiten die u prettig vindt.
  • Uw huisarts of praktijkondersteuner GGZ kan u hierbij begeleiden met gesprekken.
  • Een intensievere behandeling is behandeling bij een psycholoog of medicijnen. 
  • Behandeling bij een psycholoog werkt op lange termijn vaak beter dan medicijnen.
  • Medicijnen hebben bijwerkingen. 
Adviezen

Adviezen bij een depressie

Een depressie kan vanzelf overgaan. Wanneer u vrienden of familie om u heen heeft met wie u kunt praten en die u proberen te begrijpen, dan geeft dat al veel steun.

Zorg voor regelmaat in uw dagelijks leven, zoals vaste tijden om te eten, bij voorkeur vroeg opstaan en dagelijks contact met een vertrouwd persoon.

Ook regelmatig sporten of bewegen kan helpen uw depressie te verminderen.

Probeer dit soort tips vol te houden, ook al is dat vaak lastig.

Welke aanpak?

Behandeling van depressie in stappen

De behandeling van een depressie bestaat uit verschillende stappen:

Zelf aan de slag
U kunt zelf een belangrijke bijdrage leveren aan uw eigen herstel door de adviezen bij een depressie op te volgen. Hoezeer u ook tegen enige activiteit op kunt zien, met kleine stapjes lukt het vaak goed om de depressie aan te pakken.

  • Maak eventueel een dagboekje. Schrijf daarin een aantal dingen op die u de komende dagen kunt gaan doen. Noteer een vaste tijd van opstaan en naar bed gaan, vaste tijden voor uw maaltijden en geplande activiteiten, zoals naar buiten gaan en bewegen of sporten.
  • Spreek af om iemand te bellen (een familielid, vriend, buur of collega) of om bij iemand op bezoek te gaan.
  • Zet uzelf niet teveel onder druk. Begin met dagelijks een taakje, bijvoorbeeld aankleden en boodschappen doen.
  • Bedenk iets wat u leuk vindt en ontspanning geeft. Lees de krant of bekijk een film. Kies eventueel één tv-programma uit, maar blijf niet de hele dag tv kijken.
  • Uw huisarts of praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) kan u begeleiden om een goede balans te vinden van activiteiten en ontspanning. 

Regelmaat blijft belangrijk. Als dat onvoldoende helpt, kunt u daarnaast ook andere dingen proberen:

Hulpmiddelen
U kunt een een cursus doen op internet of per telefoon. Ook zijn er groepscursussen waar u leert om weer uit de depressie te komen. Kijk hiervoor onder het kopje Meer informatie.

Problemen oplossen
Vaak zijn er ook zorgen over praktische problemen, zoals geld, werk, het gezin of woonruimte. Het helpt om hier samen oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld met uw partner, uw huisarts of praktijkondersteuner GGZ, uw werkgever of een maatschappelijk werker.

Als een depressie onvoldoende vermindert, bekijkt u samen met uw huisarts wat de volgende stap zou kunnen zijn: psychotherapie of medicijnen.   

Psychotherapie
Het kan verstandig zijn om een aantal gesprekken te hebben met een psycholoog. Vormen van psychologische hulp die goed kunnen werken zijn cognitieve gedragstherapie of interpersoonlijke psychotherapie.

  • Bij (cognitieve) gedragstherapie leert u hoe u met uw gedachten en uw gedrag uw gevoel kunt beïnvloeden.
  • Interpersoonlijke psychotherapie kan helpen de relatie en omgang met andere mensen te verbeteren.

Op lange termijn werkt hulp van een psycholoog beter dan medicijnen. Wilt u hulp van een psycholoog? Uw huisarts kan u helpen om een psycholoog uit te zoeken. 

Medicijnen
Soms helpt het om medicijnen tegen een depressie te nemen, vooral bij ernstige klachten of als behandeling zonder medicijnen niet genoeg helpt. Deze heten antidepressiva. Ze beginnen meestal pas na 3 tot 4 weken de depressie geleidelijk te verminderen. Sommige mensen hebben last van bijwerkingen. De bijwerkingen beginnen al in de eerste weken, dus voordat uw stemming verbetert.

Totdat de antidepressiva beginnen te werken, kunt u bij angst of onrust eventueel een kalmeringsmiddel gebruiken, zoals diazepam of oxazepam . Deze werken direct. Ze werken wel versuffend en verslavend. Gebruik ze hooguit 1 tot 2 weken.

Bij een winterdepressie: lichttherapie
Bij een winterdepressie kunnen de eerste stappen van de behandeling helpen: zelf aan de slag gaan en psychologische hulp. Ook lichttherapie kan goed helpen. U krijgt een aantal dagen tot weken licht van een speciale lamp. Uw ogen moeten open zijn, maar u kijkt niet direct in het licht. De behandeling begint met een sessie per dag van 10 tot 15 minuten. Daarna kan een sessie langer duren. De meeste mensen merken binnen een paar dagen al verbetering.
Uw huisarts kan u helpen om lichttherapie te krijgen. 

oxazepam

Oxazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, slapeloosheid en alcoholontwenning.

Bron: Apotheek.nl

diazepam

Diazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, paniekstoornissen, slapeloosheid, alcoholontwenning, spierkrampen, epilepsie en onrust.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder bij een depressie?

Als u naar een psycholoog gaat, bespreekt u regelmatig met de psycholoog of de behandeling werkt. Vaak kunnen mensen na een aantal gesprekken met de psycholoog weer op eigen kracht verder. Soms helpt de psychotherapie onvoldoende en is er dus een andere aanpak nodig. Dan bespreekt de psycholoog met u de mogelijkheden.

Een mogelijkheid is om ook medicijnen te gaan gebruiken (als u dat nog niet doet). Met uw huisarts bespreekt u de voor- en nadelen hiervan en kiest u of u ze wil gaan gebruiken.

Als u al antidepressiva slikt, of dat in het verleden heeft gedaan, bespreekt u met de huisarts of het zinvol is dezelfde te (blijven) gebruiken. Soms is het beter een ander medicijn te proberen.

Wanneer behandeling bij een psycholoog en de behandeling met medicijnen onvoldoende helpen, kan een gesprek met een psychiater u verder helpen.

Meer informatie

Meer informatie over depressie

De informatie over depressie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Depressie.

    Laatst herzien op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
    Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.