Ik wil mijn gezonde leefstijl volhouden

In het kort

In het kort

  • Vertel vrienden, collega’s en familie over uw gezonde leefstijl. Dan kunnen ze u helpen als het even moeilijk wordt.
  • Maak bijvoorbeeld afspraken met iemand op uw werk die ook is gestopt met roken.
  • Neem een hardloopmaatje en spreek af dat u elkaar aanmoedigt.
  • Spreek met iemand af dat u mag bellen of whats-appen als u het moeilijk heeft.
  • Bedenk dingen die u goed afleiden als u weer wilt gaan roken, drinken of veel vet eten.
  • Voorbeelden zijn: 10 diepe kniebuigingen, onder de douche gaan, thee zetten en gaan fietsen.
  • Maak een ‘volhoudplan’ en bespreek het eens met uw huisarts
Video's

Video's

Oude gewoonten

Hoe kan iemand terugvallen in oude gewoonten?

Bent u net gestopt met roken, drinkt u geen alcohol meer of eet u al een aantal weken gezond? Dan zullen er zeker momenten zijn waarop u ineens weer verlangt naar een sigaret, een vette hap, een pilsje of een stevige borrel.

Dan is het goed te herkennen hoe dat komt. Waarom verlangt u opeens zo naar een oude gewoonte? En hoe kunt u op een slimme manier een terugval voorkomen? 

Vaak spelen de omstandigheden een belangrijke rol bij een terugval in oude gewoonten, bijvoorbeeld:

  • U loopt 3 keer in de week 2 kilometer hard, maar het regent al de hele week.
  • In de pauze tijdens uw werk staat u opeens weer buiten te kletsen met uw vrienden uit het rokersgroepje. Lastig om er dan af te blijven. 
  • Op een terrasje drinkt u nu bronwater of muntthee, maar toch is er een beetje heimwee naar dat pilsje met de portie bitterballen. 
  • U rookt al 6 weken niet, u krijgt heftige ruzie met uw partner en voor u het weet bent u zenuwachtig op zoek naar een sigaret.
Adviezen

Hoe komt ik moeilijke momenten goed door?

Hoe zorgt u ervoor dat u moeilijke momenten goed doorkomt?

Laat de mensen in uw omgeving helpen

Vertel vrienden, collega’s en familie over uw gezonde leefstijl, zodat ze u kunnen helpen. U zult merken dat de meeste mensen dat graag doen.

  • Maak bijvoorbeeld afspraken met iemand op uw werk die ook is gestopt met roken. Ga samen buiten wandelen en schuif niet aan bij het groepje rokers.
  • Leg uit aan vrienden dat u geen alcohol meer drinkt. Vraag of ze u willen helpen door u fris aan te bieden in plaats van een wijntje.
  • Neem een wandel- of hardloopmaatje. Spreek af dat de een de ander aanmoedigt als die het dreigt op te geven.
  • Spreek met iemand af dat u mag bellen of whats-appen op het moment dat u het moeilijk heeft. Een goede vriend zorgt er dan wel voor dat u de sigaret laat liggen of het drankje laat staan. 

Bedenk afleiders

Bedenk ook dingen die u goed afleiden op het moment dat u weer wilt gaan roken, drinken of veel vet eten. 

Ga bijvoorbeeld touwtje springen, doe 10 diepe kniebuigingen, ga onder de douche staan of zet een pot thee.
Pak een boek, bel een vriend, ga op internet, loop naar buiten, ga een stuk rennen of fietsen.
Het kan van alles zijn, als het u maar helpt.

Volhoudplan

Maak zo een ‘volhoudplan’ met daarin:

  • welke moeilijke momenten u kunt verwachten
  • wie u belt op moeilijke momenten
  • welke 'afleidacties' u gaat doen als het moeilijk wordt 

Bespreek het eens met uw huisarts of met de praktijkondersteuner. Samen met de mensen om u heen vergroot u zo de kans op succes.

U houdt zo een gezonde leefstijl en zit steeds lekkerder in uw vel.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.