Ik wil van mijn moeheid afkomen

In het kort

In het kort

  • Pas zo nodig uw slaapgewoontes aan.  
  • Rook niet.
  • Drink zo min mogelijk alcohol.
  • Eet gezond.
  • Ga minstens 5 keer per week een halfuur actief bewegen. 
  • Probeer problemen thuis of op uw werk op te lossen. Ga het gesprek aan en houdt uw problemen niet te lang binnen.
  • Neem tijdens uw werk regelmatig korte pauzes. Ga tussen de middag even wandelen.
  • Neem zo mogelijk geen werk mee in het weekend.
  • Doe dingen die u leuk vindt en die niets met uw werk te maken hebben.
  • Ga zo min mogelijk achter een tv of een computer zitten en leg ook eens wat vaker uw mobiele telefoon weg.
  • Verwijder eventuele computers of televisie uit uw slaapkamer, zodat u niet in de verleiding komt.
Adviezen

Wat kunt u zelf doen aan uw moeheid?

Probeer te stoppen met gewoonten die moeheid kunnen veroorzaken. Dat betekent over het algemeen:

  • Stop met roken als u rookt.
  • Drink zo min mogelijk alcohol, of liever helemaal niets totdat de moeheid over is.
  • Probeer het gebruik van drugs af te bouwen als u drugs gebruikt.
  • Probeer om wat af te vallen als u te zwaar bent.
  • Eet gezond.
  • Probeer ten minste 5 keer per week een halfuur actief te bewegen. Het maakt niet uit of u iedere dag een halfuur, 2 keer een kwartier of 3 keer 10 minuten beweegt. Actief bewegen is bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen naar de winkel of uw werk, intensief huishoudelijk werk, zoals ramen wassen of werken in de tuin.
  • Probeer problemen thuis of op uw werk op te lossen. Ga het gesprek aan en houdt uw problemen niet te lang binnen. Bent u overspannen, neem dan een periode rust en probeer daarna geleidelijk weer aan het werk te gaan. Maak afspraken over uw taken en werktempo.
  • Neem tijdens uw werk regelmatig korte pauzes. Ga tussen de middag even wandelen. Neem zo mogelijk geen werk mee in het weekend. Doe dingen die u leuk vindt en die niets met uw werk te maken hebben.
  • Bij overspanning, angsten of een depressie is het goed om eens te gaan praten met uw huisarts, de praktijkondersteuner GGZ of een psycholoog. Uw huisarts kan u hierover adviseren. Meer informatie vindt u in het onderwerp Psychische klachten
  • Ga op een sportvereniging.
  • Ga zo min mogelijk achter een tv of een computer zitten en leg ook eens wat vaker uw mobiele telefoon weg.
Slapeloosheid: tips

Wat kunt u doen aan slapeloosheid?

Kijk of u bepaalde slaapgewoontes kunt veranderen zodat u beter slaapt. Zorg in ieder geval dat u voor een langere tijd voldoende nachtrust krijgt. Voorkom dat u steeds meer ‘slaaptekort’ krijgt.

  • Probeer een uur voor het slapengaan alvast te ontspannen (korte wandeling, warm bad, ontspanningsoefeningen, vrijen) en vermijd overmatige inspanning (lichamelijk en geestelijk).
  • Volg eventueel een slaapcursus (georganiseerd door bijvoorbeeld de thuiszorg).
  • Zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding en een comfortabel bed en kussen.
  • Zorg voor een prettig slaapkamerklimaat: een rustige ruimte, beter iets te koel dan te warm, goede ventilatie en niet te droge lucht.
  • Gebruik uw slaapkamer niet als werk-, studeer- of tv-kamer. Verwijder eventuele computers of televisie uit uw slaapkamer, zodat u niet in de verleiding komt.
  • Probeer overdag niet te slapen.
  • Probeer steeds rond dezelfde tijd naar bed te gaan.
  • Probeer steeds rond dezelfde tijd op te staan.
  • Houd rekening met het aantal uren slaap dat u nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
  • Ga 's avonds, als u slaap heeft, naar bed en blijf niet onnodig lang op.
Medicijnen

Medicijnen en moeheid

Wanneer u denkt dat u door uw medicijnen moe wordt, bespreek dan met uw huisarts of u ze kunt verminderen.

Komt uw moeheid van pijn, dan kunnen pijnmedicijnen goed helpen. Als één tablet paracetamol niet helpt, probeer dan eens 4 keer per dag 2 tabletten van 500 mg te nemen en dit een aantal dagen vol te houden. Ook NSAID’s geven goede pijnvermindering. Voorbeelden zijn: diclofenac , ibuprofen en naproxen . Deze NSAID's kunnen maagklachten geven en de werking van sommige andere medicijnen beïnvloeden. Mensen met hart-, vaat- en nierproblemen en mensen boven de 70 jaar moeten extra voorzichtig zijn met het gebruik van NSAID’s.

Bij bloedarmoede helpen ‘staalpillen’ als ferrofumaraat of ferrogradumet. Voordat u deze medicijnen krijgt, is het belangrijk de oorzaak van de bloedarmoede te achterhalen.

Van een longontsteking kunt u wel tot zes weken moe blijven, ook al is de ontsteking genezen door antibiotica.

Vaak geeft een goede behandeling van een chronische ziekte minder moeheid. Het is dus belangrijk om uw medicijnen goed te gebruiken. Ga naar uw huisarts als het niet goed gaat.

naproxen

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij koliekpijn, hoofdpijn, migraine en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

diclofenac

Diclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID's genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht.

Bovendien bij koliekpijn, menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies, migraine en hoofdpijn. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl

ferrofumaraat

Ferrofumaraat is een vorm van ijzer die het lichaam makkelijk kan opnemen.

Artsen schrijven ferrofumaraat voor bij bloedarmoede.

Bron: Apotheek.nl

paracetamol

Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

Bron: Apotheek.nl

ibuprofen

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Het is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en jicht. Bovendien bij migraine, hoofdpijn en menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies. Het wordt soms ook gebruikt bij artrose, spierpijn en klachten door griep of verkoudheid.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder met moeheid?

Vaak is moeheid een tijdelijk probleem dat u kunt oplossen door te zorgen voor een goede nachtrust en gezond te leven.

Komt u er met de adviezen niet uit? Dan kan het helpen om een dagboek bij te houden. Daarin geeft u uw moeheid elke dag een cijfer (1 is ‘niet moe’ en 10 is ‘totaal uitgeput’). Schrijf daarbij steeds op wat u per week aan acties onderneemt om de moeheid te verminderen. Neem het dagboekje na 4 weken mee naar uw huisarts en bespreek samen hoe het gaat.

Wanneer bellen

Wanneer contact opnemen met de huisarts voor moeheid?

Ga naar uw huisarts als de moeheid samengaat met:

  • langdurig hoesten
  • eetlustverlies
  • vermagering
  • pijn
  • depressiviteit
  • sufheid of
  • verwardheid

Maak ook een afspraak als de moeheid 3 maanden duurt zonder dat u de oorzaak weet.  

Meer informatie

Meer informatie over moeheid

Op snelbeterinjevel.nl kunt u zelfstandig werken aan slaap-, pieker- of stressklachten. U krijgt oefeningen en kunt bijhouden of ze u helpen (via een eigen account).

De informatie over moeheid is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.