Ik ben depressief (informatie voor jongeren)

In het kort

In het kort

  • Bij een depressie ben je langer dan 2 weken somber en/of heb je nergens zin in.
  • Ga naar je huisarts als je dit herkent. Die verwijst je zo nodig door.
  • Depressie is goed te behandelen.
  • Snel hulp krijgen is belangrijk. De depressie duurt dan namelijk korter.
  • Met gedragstherapie leer je anders te denken over je klachten. Daardoor worden ze minder.
  • Medicijnen zijn meestal niet geschikt voor jongeren met een depressie.
  • Bij een ernstige depressie kan een psychiater wel medicijnen voorschrijven als ondersteuning van de therapie.

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Video’s

Video’s

Beschrijving

Wat is een depressie?

Je voelt je somber en hebt nergens zin in. Ook niet in dingen die je anders leuk vindt. Misschien ben je snel boos en geïrriteerd. Of je stemming wisselt steeds: de ene keer ben je vrolijk, dan ineens weer verdrietig of kwaad. Als je dit 2 weken lang bijna de hele dag hebt, kun je een depressie hebben.

Depressie is een aandoening die veel voorkomt, ook bij jongeren. Het kan goed worden behandeld. Vraag daarom hulp en blijf er niet te lang zelf mee rond lopen.

Het is niet iets om je voor te schamen of om je schuldig over te voelen.

Verschijnselen

Welke klachten heb je als je depressief bent?

Bij een depressie heb je bijna nergens zin in. Ook niet in dingen die je eerst wel leuk vond. Je hebt ook bijna de hele dag een somber gevoel.

Daarbij heb je ook een aantal van de volgende klachten:

  • snel boos zijn
  • je stemming verandert snel (opeens boos, verdrietig, vrolijk)
  • heel veel of juist heel weinig zin in eten
  • heel moe zijn, lusteloos
  • je waardeloos voelen, een leeg gevoel
  • niet goed kunnen slapen of juist veel slapen
  • je slecht kunnen concentreren
  • hoofdpijn, buikpijn
  • het gevoel hebben niet meer te willen leven

Door deze combinatie van klachten kun je jouw normale dingen niet meer doen, op je opleiding of werk en in je vrije tijd.

Oorzaken

Hoe krijg je een depressie?

Depressie heeft niets te maken met onwil of een slap karakter. Meestal is er niet 1 oorzaak, maar zorgen een paar verschillende dingen dat je een depressie krijgt, bijvoorbeeld:

  • Veel stress in je eerste levensjaren. Of stress op de basisschool, bijvoorbeeld doordat je gepest wordt. Dit is niet goed voor je zelfvertrouwen en het kan je gevoelig maken voor depressie.
  • Bepaalde aandoeningen die stress geven. ADHD of bijvoorbeeld een leerstoornis kunnen veel ruzies geven. Of iedereen denkt dat je meer kunt terwijl je al je best doet.
  • Problemen thuis, bijvoorbeeld problemen tussen je ouders.
  • Geweld meemaken, zoals mishandeling, geweld tussen je ouders of een nare seksuele ervaring.
  • Je hebt meer kans op een depressie als depressies in je familie voorkomen.
  • Verdrietige dingen, bijvoorbeeld scheiding van je ouders of het overlijden van iemand die belangrijk voor je was.
  • Veel veranderingen tegelijk in je leven.
  • Je karakter kan een rol spelen, bijvoorbeeld als je iemand bent die de schuld vaak bij zichzelf zoekt.
Adviezen

Wat kun je doen om je beter te voelen bij een depressie?

Het is belangrijk dat de mensen om je heen weten hoe je je voelt. Zij kunnen je namelijk helpen om beter te worden. Je hoeft het dan niet allemaal zelf te doen en je voelt je niet zo alleen. Dus:

  • Probeer je ouders, broer, zus, een vriend of vriendin, of je mentor op school te vertellen wat er met je is.
  • Of maak een afspraak met je huisarts als je liever eerst met een onbekender iemand wilt praten.

Meer tips:

  • Bewegen of sporten zorgt ervoor dat je je beter voelt. Ga bijvoorbeeld hardlopen of naar de sportschool.
  • Drink geen alcohol, gebruik geen XTC, blow niet, en neem geen andere drugs. Dit is belangrijk voor je herstel. Alcohol en drugs kunnen je klachten verergeren.
  • Probeer je niet schuldig te voelen, depressie komt heel veel voor.
  • Verwacht niet te veel van jezelf, bijvoorbeeld dat je snel beter moet worden.
  • Probeer regelmaat in je leven te houden. Ga op vaste (normale) tijden naar bed, sta op tijd op en eet ook op vaste tijden. Ga elke dag naar buiten. Buitenlucht en bewegen geven je een beter gevoel.
  • Blijf niet ziek thuis. Is het moeilijk om naar school of je opleiding te gaan? Praat daar dan over met je mentor en je behandelaar. Als je in loondienst werkt, kan de bedrijfsarts je helpen.
  • Bedenk dingen die je oké vond om te doen. Maak er een lijstje van. Kies elke dag zo'n activiteit en ga dat doen.
  • Probeer het piekeren te stoppen. Dat kan bijvoorbeeld met ontspanningsoefeningen.
  • Probeer in contact te blijven of te komen met anderen. Dat kan ook via internet. Misschien vind je dat makkelijker. Kijk op Grip op je dip of Pratenonline.
Behandeling

Behandeling van een depressie bij jongeren

Als je huisarts of de jeugdarts denkt dat je een depressie hebt, stuurt hij/zij je door naar een psycholoog en/of een psychiater. Je krijgt testjes en gesprekken. Zo komen jij en de psycholoog/psychiater te weten hoe je het beste geholpen kunt worden.

Therapie
Wat helpt bij een depressie is een psychologische behandeling die gedragstherapie heet. In deze behandeling leer je verschillende dingen:

  • Je praat over je klachten en over hoe ze zijn ontstaan.
  • Je ontdekt hoe je zelf invloed hebt op je stemming.
    Door een depressie worden mensen vaak erg passief, ze gaan zitten wachten tot ze weer zin krijgen in iets. Maar het werkt juist beter om iets te gaan doen.
    Kies een activiteit waarvan je denkt dat het te doen is. En schrijf op of je je daarna iets beter voelt of niet. Zo zoek je uit hoe je je stemming kunt verbeteren.
  • Je oefent en leert om problemen aan te pakken en op te lossen.
  • Je oefent en leert manieren om je te ontspannen.
  • Je leert om negatieve gedachten te veranderen.
    Bij een depressie hoort piekeren en alles somber zien. Je denkt dingen die in het echt niet waar zijn, bijvoorbeeld dat je nergens goed in bent.
    In de training leer je om je gedachten te onderzoeken. Kloppen ze wel? Als ze niet kloppen, ga je ze vervangen door gedachten die veel positiever zijn. Door dit te oefenen, verminderen je klachten.

Je ouders
Meestal wil de behandelaar ook vragen stellen aan je ouders. Afhankelijk van je leeftijd horen ze jou hier toestemming voor te vragen. Als je niet wilt dat je ouders ook vragen krijgen, mag je het zeggen. Soms vraagt de behandelaar je of het goed is dat hij/zij contact opneemt met je school.

Als je het goed vindt, worden soms je ouders bij de behandeling betrokken. Bijvoorbeeld met oudertherapie: je ouders leren dan hoe ze jou het best kunnen helpen.

Medicijnen

Medicijnen bij een depressie bij jongeren

Als je een lichte tot matig ernstige depressie hebt, zijn medicijnen niet geschikt. Het is namelijk niet duidelijk of medicijnen tegen depressie (antidepressiva) dan werken. En ook niet wat de bijwerkingen bij jongeren zijn.

Alleen van het antidepressivum fluoxetine is duidelijk dat het kan helpen en veilig is bij jongeren met een ernstige depressie. Maar dat geldt alleen als je een ernstige depressie hebt of als de depressie niet over gaat met alleen therapie. Dan kan een psychiater bekijken of je antidepressiva kan krijgen, als ondersteuning bij de psychologische behandeling.

fluoxetine

Fluoxetine behoort tot de serotonineheropnameremmers, ofwel SSRI's.
Het regelt in de hersenen de hoeveelheid serotonine. Deze lichaamseigen stof speelt een rol bij emoties en stemmingen. SSRI's verbeteren de stemming en verminderen angsten.

Artsen schrijven het voor bij depressie en bij angststoornissen, zoals dwangstoornis, paniekstoornis, sociale fobie en posttraumatische stressstoornis. Het wordt ook gebruikt bij boulimia nervosa, bij bepaalde menstruatieklachten (namelijk het premenstrueel syndroom), bij zenuwpijn en bij de ziekte van Raynaud.

Bron: Apotheek.nl
Hoe gaat het verder?

Gaat een depressie bij jongeren over?

Meestal gaat een depressie weer over. Soms na een paar weken, soms duurt het langer, bijvoorbeeld een half jaar.

Als je één keer een depressie hebt gehad, betekent dat niet dat je hier de rest van je leven last van zult hebben. Maar soms komt een depressie later in je leven weer terug.

Aan het eind van de behandeling bekijk je daarom met je behandelaar hoe je een volgende depressie snel kunt herkennen. En wat je dan kunt doen. Dit heet terugvalpreventie.

Merk je dat de klachten terugkomen? Maak een afspraak met je huisarts. Wacht niet tot de klachten erger worden. Snel hulp zoeken is heel belangrijk! De depressie duurt dan minder lang. Ook is de kans dat de depressie later nog eens terugkomt kleiner.

Een klein deel van de jongeren die een depressie heeft gehad krijgt manische periodes. In een manische periode ben je veel actiever en veel zelfverzekerder dan je gewend bent van jezelf. Als je dit herkent, ga dan terug naar je huisarts. Het kan zijn dat je manisch depressief (bipolair) bent. Je hebt dan een andere behandeling nodig dan bij een depressie.

Wanneer contact?

Wanneer contact opnemen als je een depressie hebt?

Je bent altijd welkom bij je huisarts. Het helpt echt om met iemand te praten als je je slecht voelt.

Neem in ieder geval contact op met je huisarts:

  • als je je naar, somber, angstig of wanhopig blijft voelen.
  • als je wilt praten over omgaan met alcohol of drugs.
  • als er thuis problemen zijn, bijvoorbeeld als je ouders veel alcohol drinken of veel ruzie hebben.
  • als je vaak aan de dood denkt.

Bel direct de praktijk, de huisartsenpost of 112 als je plannen hebt om een einde aan je leven te maken.

Je kunt ook altijd (dag en nacht) het hulpnummer 0900-0113 bellen of naar 113.nl gaan. Je hoeft alleen een (zelfverzonnen) naam op te geven.

Meer informatie

Meer informatie voor als je depressief bent

  • Op Brainwiki.nl en op MINDyoung.nl vind je informatie, ervaringsverhalen van andere jongeren en filmpjes.
  • Via Pratenonline.nl kun je gratis en anoniem chatten met een hulpverlener.
  • Heeft je vader of moeder psychische problemen of verslavingsproblemen? Kijk ook eens op Kopstoring.nl.
  • Op 113.nl vind je ook ervaringen van anderen en kun je chatten, bellen of e-mailen met een ervaringsdeskundige of een psycholoog.

De informatie over depressie is gebaseerd op de NHG-Standaard Depressie en de Zorgstandaard Depressie.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.