Ik wil misschien stoppen met roken (voor jongeren)

In het kort

In het kort

  • Er zijn veel goede redenen om met roken te stoppen.
  • Je voelt je snel fitter, je conditie verbetert en je hebt meer energie.
  • Je adem ruikt frisser, je huid, haar en tanden zien er gezonder uit
  • Je houdt veel geld over.
  • Je wordt minder gauw verkouden of ziek.
  • Je hebt minder kans op ernstige en langdurige ziektes.
  • Je leeft gemiddeld 10 jaar langer dan mensen die blijven roken.
  • Wil je misschien stoppen? Bespreek het met je huisarts.
Verslavend

Je raakt snel verslaafd aan roken

Veel jongeren roken af en toe om het uit te proberen. Of omdat anderen het doen. In het begin is het niet eens zo lekker. Je denkt dan dat je er makkelijk mee kan stoppen.
Maar ga je vaker roken, bijvoorbeeld in de pauzes, zodra je vrij hebt of afspreekt met vrienden? Dan raak je er snel aan gewend. Je krijgt dan op die momenten vanzelf zin om te gaan roken (psychische verslaving).

Je lichaam raakt ook snel gewend aan de nicotine . Nicotine is een verslavende stof in de sigaret. Nicotine geeft tijdelijk een prettig gevoel. Maar als het is uitgewerkt, word je onrustig en gespannen. Je raakt geïrriteerd en kan je minder goed concentreren. Je verlangt dan weer naar een sigaret om die onrust weg te nemen (lichamelijke verslaving). Dat maakt het moeilijk om ermee te stoppen.

Je raakt dus snel verslaafd aan roken. Soms al binnen enkele weken. Verslaving is de belangrijkste reden dat mensen blijven roken.

Rook je minstens 10 sigaretten per dag? Dan is de kans groot dat je verslaafd bent.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Waarom roken?

Waarom roken?

Als je vaker rookt, ga je ook vaker naar een sigaret verlangen. Je vindt dan steeds vaker een reden om te roken. Zo heeft elke roker zijn favoriete ‘rookmomenten’. Bijvoorbeeld:

- in de pauze, of als je vrij hebt: om te ontspannen en even bij te komen
- met vrienden: voor de gezelligheid of om iets te vieren
- als je hard moet werken: om je beter te kunnen concentreren
- als je moe bent: om jezelf op te peppen
- als je iets goed hebt gedaan: om jezelf te belonen
- als je zorgen of stress hebt: om de onrust weg te nemen
- als je boos of verdrietig bent: om te kalmeren of jezelf te troosten
- als je honger hebt, of juist te veel hebt gegeten: om je beter te voelen.

Wat zijn voor jou de belangrijkste rookmomenten? En wat zijn jouw redenen om te blijven roken? Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen en risico’s van roken? Het is goed om hier over na te denken. Dan wordt het voor jezelf duidelijker waarom je er misschien mee wilt stoppen.

Nadelen en risico's

Nadelen en risico’s van roken

Je weet waarschijnlijk al dat roken ongezond is, zowel voor jezelf als voor de mensen om je heen. Roken heeft veel nadelen en risico’s:

  • Je conditie wordt slechter: je hebt minder energie, kracht en uithoudingsvermogen. Je bent dus sneller moe en raakt sneller buiten adem.
  • Je huid wordt doffer, je ziet er ongezonder, vermoeider en ouder uit.
  • Je haar wordt doffer en sneller grijs en je kan sneller kaal worden.
  • Je adem, je haar, je kleren en je huis ruiken naar rook. Andere mensen vinden dat vaak vies.
  • Je tanden verkleuren en je hebt meer kans op een ongezond gebit en ontstoken tandvlees.
  • Je stem wordt hees, je wordt sneller verkouden en je hebt meer kans op ontstekingen van je neus- en bijholten, je keel en oren. Hierdoor kun je keel-, oor- en hoofdpijn krijgen.
  • Je hebt meer kans op ontstekingen van je luchtwegen (astma, bronchitis, longontsteking), met last van slijm, hoesten en benauwdheid.

Als je blijft roken, heb je meer kans op:

  • een maagzweer
  • verminderde vruchtbaarheid (dit geldt voor mannen én vrouwen)
  • eerder in de overgang komen en sneller last hebben van botontkalking (vrouwen)
  • erectieproblemen (mannen)
  • ernstige ziekten van de luchtwegen (COPD) met toenemende benauwdheid
  • ernstige hart- en vaatziekten (zoals een beroerte, bloedvatvernauwing en een hartinfarct)
  • (ook meerokers hebben door inademen van de rook van anderen meer kans op deze ziekten van luchtwegen en hart- en vaten)
  • verschillende soorten kanker (van de longen, keel, slokdarm, alvleesklier, blaas en nieren; en bij vrouwen ook van de baarmoederhals)
  • een korter leven; rokers gaan gemiddeld 10 jaar eerder dood. Zelfs lichte rokers die niet elke dag roken, gaan gemiddeld 5 jaar eerder dood.

Roken als je zwanger bent:

Roken of meeroken als je zwanger bent is schadelijk voor de baby. Rokende vrouwen hebben meer kans op een miskraam, een baby die te weinig groeit of te vroeg wordt geboren (waardoor het later meer kans heeft op overgewicht en diabetes). Ook is er een grotere kans op doodgaan van de baby in de baarmoeder of rond de geboorte.
Lees ook Ik wil stoppen met roken voordat ik zwanger word en Ik ben zwanger en wil stoppen met roken.

Roken in huis

Thuis roken verhoogt de kans op wiegendood (de baby houdt in zijn slaap op met ademen) en op ziekten zoals verkoudheid, oorontsteking en astma bij kinderen.

Waarom blijven roken?

Redenen om te blijven roken ontkracht

Je kunt verschillende redenen bedenken om te blijven roken. Het is goed om eens te kijken of die redenen wel kloppen:

Ik rook al te lang om er mee te stoppen”.
Hoe eerder je stopt hoe beter. Dat is waar. Maar stoppen is nooit te laat. Je gaat er altijd op vooruit, ook als je al lang rookt.

Wat maakt het uit? Er zijn al zo veel schadelijke invloeden, zoals luchtvervuiling, gifstoffen en straling”.
Maar roken is veel schadelijker. De kans dat je aan roken overlijdt, is 1000 keer groter dan de kans om aan de gevolgen van luchtvervuiling te sterven. Dat andere dingen ook schadelijk zijn voor je gezondheid, is geen reden om door te roken. Roken is tenminste iets waar je zelf wat aan kunt doen.

Ik ken een roker die 90 jaar is geworden, dus zo ongezond kan het toch niet zijn?”
Iedereen kent wel een roker die oud is geworden, maar helaas zijn dat de uitzonderingen. Mensen die hun hele leven roken sterven gemiddeld 10 jaar eerder dan mensen die nooit gerookt hebben. Per jaar sterven in Nederland ongeveer 20.000 mensen aan de gevolgen van roken.

Als ik stop met roken word ik dikker”.
De meeste stoppers komen ongeveer 2,5 tot 6 kilo aan. Dat is waar. Toch is roken veel schadelijker dan een paar kilo extra lichaamsgewicht. Na een tijdje blijft je gewicht stabiel. Begin niet met een streng dieet om op gewicht te blijven. Een gezonde leefstijl helpt het best om je gewicht stabiel te houden.

Het lukt met toch niet om te stoppen”.
Het kan inderdaad moeilijk zijn. Daarom is het belangrijk dat je het goed voorbereidt. Bespreek het met je huisarts of de praktijkondersteuner. Die kan je hier goed in ondersteunen. De kans dat het lukt is dan groter.

Elektronische sigaretten zijn toch minder schadelijk?
Er is nog te weinig bekend over de werking en veiligheid van e-sigaretten op de lange termijn. De samenstelling en kwaliteit van e-sigaretten wisselt. De schadelijke werking van de nicotine is dezelfde. De e-sigaret bevat ook andere schadelijke stoffen. En het houdt de gewoonte van het roken in stand. Daarom raden artsen het niet aan.

nicotine

Nicotine als medicijn is een ontwenningsmiddel.

Het is te gebruiken als hulpmiddel bij stoppen met roken.

Bron: Apotheek.nl
Voordelen van stoppen

Voordelen van stoppen met roken

Stoppen met roken is goed voor je gezondheid. Ook op korte termijn heeft het veel voordelen.

  • Je conditie wordt beter en je hebt meer energie. Na een paar weken voel je je al fitter.
  • Je huid en haar worden weer mooier en je ruikt niet meer naar rook.
  • Je kunt beter proeven en ruiken.
  • Je adem ruikt frisser.
  • Je tanden zien er gezonder uit.
  • Je stem klinkt natuurlijker en je rokershoest verdwijnt.
  • De kans dat je verkouden of ziek wordt, is direct kleiner.

In het begin gaat je gezondheid het hardst vooruit. Je hebt dus snel resultaat van het stoppen. Je gaat er altijd op vooruit, ongeacht hoe lang je gerookt hebt. Je levensverwachting wordt uiteindelijk weer dezelfde als die van een niet-roker.

Als je niet meer rookt is dat ook beter voor de gezondheid van de mensen om je heen. Je beschermt hen tegen de gevolgen van het meeroken (inademen van de rook van anderen). Als je thuis rookt, hebben andere huisgenoten en kinderen namelijk meer kans op verkoudheid, griep en ontstekingen van de oren, de luchtwegen en de longen. Ook hebben je huisgenoten meer kans op hart- en vaatziekten zoals een beroerte, bloedvatvernauwing en hartinfarct.

Door niet te roken geef je ook een goed voorbeeld aan vrienden en kinderen èn volwassenen in je omgeving!

Stoppen met roken heeft nóg een groot voordeel: je houdt veel geld over!
Kijk op rokeninfo.nl om te weten hoeveel geld je door stoppen met roken bespaart.

Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder als ik misschien wil stoppen met roken?

Voor je gezondheid is het altijd beter om te stoppen met roken. Daarom is het goed eens te kijken waarom je misschien nog twijfelt. Daarbij kan het helpen om je gedachten op te schrijven.

  • Wat zijn voor jou de belangrijkste rookmomenten en redenen om te roken?
  • Wat zijn voor jou de belangrijkste voordelen van stoppen?
  • En wat lijkt je het moeilijkst aan stoppen met roken?

Praat er over met mensen die gestopt zijn. Dan merk je dat eigenlijk iedereen blij is gestopt te zijn.

Maak een afspraak bij je huisarts om er over te praten.

Je kunt ook de app Stopstone gebruiken om te stoppen. 

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken (jongeren)

Op jongeren.rokeninfo.nl vind je informatie en video’s over roken en de voordelen van stoppen. Ook over de nadelen en risico’s van bijvoorbeeld een waterpijp, shisha-pen.

Een app die je kan helpen met stoppen is Stopstone.

Op Ikstopnu.nl vind je ook filmpjes met tips en verhalen van mensen die gestopt zijn.

Op Rokeninfo.nl en Ikstopnu.nl vind je meer informatie, ook over wat of wie je helpt bij stoppen met roken.

De informatie over stoppen met roken is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Behandelrichtlijn Stoppen met roken, de richtlijn Behandeling van tabaksverslaving en stoppen-met-roken ondersteuning en de NHG-Zorgmodule Leefstijl Roken.

Wil je verder werken aan een gezond leven? Praat erover met je huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.