Ik wil gezond leven met diabetes type 2

In het kort

In het kort

  • Met gezond eten en veel bewegen kunt u uw bloedsuiker verlagen.
  • Beweeg minstens een halfuur per dag intensief (uw hartslag en ademhaling moeten sneller gaan).
  • Bent u te zwaar? Beweeg dan een uur per dag intensief. 
  • Eet vooral koolhydraten met veel vezels (groente, fruit, volkorenbrood, bonen, linzen) en onverzadigde vetten (olie, noten, avocado, vette vis) 
  • Drink water, thee en koffie zonder suiker. Geen vruchtensap en frisdrank. 
  • Een diëtist en de praktijkondersteuner kunnen u helpen om gezond te eten en af te vallen.
  • Als u rookt: praat met uw huisarts over hoe u kunt stoppen. 
Video's

Video's

Voedingsadvies

Een betere bloedsuiker door goede voeding

Goede voeding is heel belangrijk bij diabetes. Het verlaagt uw bloedsuiker, uw gewicht en uw risico op hart- en vaatziekten. Het hoort daarom bij de behandeling van diabetes.

Zodra u weet dat u diabetes heeft, gaat een diëtist u helpen om gezonder te eten. De praktijkondersteuner kan u daarna verder begeleiden. 

De belangrijkste adviezen zijn:

Eet regelmatig:

  • Neem dagelijks 3 maaltijden. 
  • Neem niet meer dan 3 of 4 keer per dag een klein gezond tussendoortje.

Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw bloedsuiker goed blijft.

Eet vooral vezelrijke koolhydraten: 

  • groenten
  • fruit
  • volkorenproducten: volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
  • peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen
  • noren en zaden

Eet liever geen:

  • witbrood en producten van wit meel, zoals koekjes, gebak en biscuits
  • ontbijtgranen met maar weinig vezels (zoals cornflakes)
  • witte rijst en pasta
  • dingen met suikers erin zitten, zoals koekjes, biscuits, honing

Hierin zitten namelijk koolhydraten die snel in het bloed worden opgenomen en weinig vezels.

Drinken: 

  • Drink vooral water, thee en koffie zonder suiker, en eventueel melk.  
  • Drink geen frisdrank en vruchtensap. Daar zit veel suiker in. 
    Drink geen alcohol of hooguit 1 glas alcohol per dag (niet elke dag). Let op: alcohol verlaagt tijdelijk de bloedsuiker. Merkt u dat u een lage bloedsuiker heeft? Neem extra koolhydraten
  • Wilt u afvallen? Dan kunt u het beste helemaal geen alcohol drinken. In alcohol zitten namelijk veel calorieën en weinig voedingsstoffen.  

Kies producten met onverzadigde vetten (géén verzadigde vetten en transvetten):

  • Het soort vetten dat u eet, is belangrijker dan de hoeveelheid:
    • Als u een gezond gewicht heeft, hoeft u in totaal niet minder vetten te gaan eten, maar alleen andere vetten. 
    • Als u overgewicht heeft, is het belangrijk om minder en andere vetten te eten, omdat u dan minder energie binnen krijgt.
  • Eet geen/weinig producten met verzadigd vet of transvet:
    • Deze vetten zitten vaak verborgen in koek, zoutjes en snacks.  
    • Deze vetten zitten in vlees. 
      Kies daarom, als u vlees eet, voor mager, wit vlees (zoals kip) in plaats van bewerkt vlees, zoals worst, salami en ontbijtspek. 
    • Zuivel (melk, yoghurt, kaas, eieren) kunt u gewoon gebruiken. 
  • Kies voor onverzadigde vetten:
    • olie en vloeibare bak- en braadproducten
    • vis: vooral in vette vis (zoals zalm, makreel, haring, forel, sardines) zitten veel onverzadigde vetten. Kijk voor informatie over vis op: goedevis.nl.  
    • noten. 

Eet niet te veel zout

U kunt tot 6 gram zout per dag eten.  

  • Voeg zelf geen zout toe. 
  • Eet liever geen kant-en-klare maaltijden, sauzen en kruidenmixen. Hier zit veel zout in.
    Kijk op de verpakking om te zien wat erin zit. 
  • Kook liever met verse producten en verse kruiden, specerijen en andere smaakmakers. Bijvoorbeeld basilicum, dille, koriander, kerrie, knoflook, ui en gember.

Er is geen reden om pillen met omega-3 vetzuren, vitamine E , vitamine B, magnesium, chroom of kaneel te gebruiken. Deze middelen hebben namelijk geen gezondheidsvoordeel voor mensen met diabetes. Zorg wel dat er genoeg vitamine B12 in uw eten zit als u tabletten metformine slikt.  

vitamine E

Vitamine E beschermt cellen tegen schadelijke stoffen. Ons lichaam kan vitamine E niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Extra vitamine E is te gebruiken bij een vitaminegebrek, bijvoorbeeld bij cystische fibrose en ernstige leverziekte.

Bron: Apotheek.nl

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl

metformine

Metformine is een verlager van het bloedglucose. Het behoort tot de biguaniden. Het vermindert de hoeveelheid glucose in het bloed en vermindert de eetlust.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus (suikerziekte) en bij verminderde vruchtbaarheid.

Bron: Apotheek.nl
Afvallen

Een betere bloedsuiker door af te vallen

Check hier of u te zwaar bent

Bent u te zwaar? Dan kan afvallen helpen om uw bloedsuiker te verlagen. 5% afvallen heeft al effect. Bijvoorbeeld afvallen van 90 kg naar 85 kg. Het kan betekenen dat u minder of geen bloedsuikerverlagende medicijnen (meer) hoeft te gebruiken.

Op een goede manier afvallen en een goed gewicht houden, is niet eenvoudig. 

  • Een diëtist en de praktijkondersteuner kunnen u helpen met gezond eten, meer bewegen en afvallen.
  • Soms kan het helpen om met een psycholoog te praten over uw eetgedrag (als eten bijvoorbeeld ook te maken heeft met psychische klachten).  
Bewegen

Een betere bloedsuiker door veel bewegen

Bij diabetes type 2 is genoeg bewegen erg belangrijk.

  • Bewegen verlaagt uw bloedsuiker. Daardoor is er een goede kans dat u minder of geen medicijnen nodig heeft.
  • Bewegen is ook goed voor uw gewicht en bloeddruk.

Is uw gewicht goed? Beweeg dan minstens een halfuur per dag intensief.
Bent u te zwaar? Beweeg dan elke dag een uur intensief.

Intensief bewegen is bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen, zwemmen of hardlopen. Bij intensief bewegen heeft u een snelle hartslag en snelle ademhaling. U kunt erbij hijgen en zweten.
Bouw het geleidelijk op als u nog niet veel beweegt, bekijk de tips

    Meer informatie

    Meer informatie over diabetes type 2

    Voor meer informatie over diabetes type 2 kunt u terecht bij:

    Advies over een gezonde leefstijl vindt u ook op persoonlijkegezondheidscheck.nl.

    Voor informatie over hulpmiddelen kunt u terecht op de Hulpmiddelenwijzer.

    De informatie over diabetes is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 en op de richtlijn Diabetische retinopathie van oogartsen.

    Laatst herzien op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
    Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.