Ik wil gezond leven met diabetes type 2

In het kort

In het kort

  • Goede voeding, genoeg bewegen en zo nodig afvallen zijn belangrijk.
  • U vermindert hiermee de kans op klachten en op schade aan uw bloedvaten. 
  • Beweeg minstens een halfuur per dag intensief.
  • Eet gezond
    • kies vooral groenten, fruit, volkorenproducten, peulvruchten, vis en noten
    • drink water, thee en koffie zonder suiker, en eventueel melk
    • eet weinig rood en bewerkt vlees en wees zuinig met zout
    • drink niet meer dan 1 glas alcohol per dag en liefst niet elke dag.
  • Eet regelmatig: 3 hoofdmaaltijden en niet meer dan 3 of 4 keer per dag een klein gezond tussendoortje.
  • Rook niet
Video's

Video's

Voedingsadvies

Goede voeding bij diabetes mellitus

Goede voeding is belangrijk bij diabetes. Het verbetert uw bloedglucose en uw gewicht, en verlaagt uw risico op hart- en vaatziekten. Het hoort bij de behandeling van diabetes. 
Toch is goede voeding bij diabetes niet anders dan goede voeding voor mensen zonder diabetes. Apart koken hoeft dus niet.

Het is belangrijk dat u een voedingspatroon kiest dat bij u past. De belangrijke dingen voor uw voedingspatroon staan hieronder op een rij:   

Eet regelmatig

  • Neem dagelijks 3 hoofdmaaltijden (en niet meer dan 3 of 4 keer per dag een klein gezond tussendoortje).
  • Die regelmaat is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw bloedsuiker (glucose) normaal blijft.
  • Voor mensen die glucoseverlagende medicijnen (pillen of insuline ) gebruiken, is het extra belangrijk om regelmatig te eten.

Kies vooral voor:

  • volkorenproducten: volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
  • peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen 
  • groenten
  • fruit

Hierin zitten koolhydraten en andere belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen. 

Kies liever niet voor:

    • witbrood en producten van wit meel, zoals koekjes, gebak en biscuits
    • ontbijtgranen met maar weinig vezels (zoals cornflakes)
    • witte rijst en pasta

Hierin zitten namelijk koolhydraten die snel in het bloed worden opgenomen en weinig vezels.  

Drink vooral water, thee en koffie zonder suiker, en eventueel melk of dranken met zoetstoffen 

  • Beperk dranken en producten waar suikers in zitten (van nature of toegevoegd), zoals vruchtensappen uit de fabriek, frisdrank, koekjes, biscuits en honing. Ook light frisdrank met zoetstoffen (aspartaam, sorbitol) kunt u beter niet vaak drinken, omdat de zuren die erin zitten slecht zijn voor uw gebit.
  • Drink hooguit 1 glas alcohol per dag en liever niet elke dag. Als u overgewicht heeft, is het verstandig gebruik van alcohol te beperken. Er zit namelijk vooral energie (calorieën) in.
  • Let op: alcohol verlaagt de bloedglucose. Neem extra koolhydraten op het moment dat u dit merkt (verschijnselen lage bloedglucose).    

Kies producten met onverzadigde vetten in plaats van verzadigde vetten en transvetten

  • Het soort vetten dat u eet, is belangrijker dan de hoeveelheid:
    • Als u een gezond gewicht heeft, hoeft u in totaal niet minder vetten te gaan eten, maar alleen andere vetten. 
    • Als u overgewicht heeft, is het belangrijk om minder en andere vetten te eten, omdat u dan minder energie binnen krijgt.
  • Eet weinig producten met verzadigd vet of transvet:
    • Deze vetten zitten vaak verborgen in koek, zoutjes en snacks.  
    • Deze vetten zitten in vlees. 
      Kies daarom, als u vlees eet, voor mager vlees (zoals mager gehakt en rosbief) in plaats van bewerkt vlees, zoals worst, salami en ontbijtspek. En kies wat vaker voor wit vlees zoals kip en kalkoen.
    • Zuivel (melk, yoghurt, kaas, eieren) kunt u gewoon gebruiken. De zuivel hoeft ook niet per se halfvol of mager te zijn, u kunt ook volle zuivel kiezen. Er zit wel verzadigd vet in, maar zuivel (in normale hoeveelheden) blijkt voor mensen met diabetes eerder voordelig dan nadelig te zijn.
  • Onverzadigde vetten zitten in:
    • olie en vloeibare bak- en braadproducten
    • vis: vooral in vette vis (zoals zalm, makreel, haring, forel, sardines) zitten veel onverzadigde vetten. Vis eten helpt het cholesterol van mensen met diabetes te verlagen. Kijk voor informatie over vis op: goedevis.nl.  
    • noten. 

Eet niet te veel zout

Tot 6 gram zout per dag is goed.

  • In kant-en-klare maaltijden, sauzen en kruidenmixen zit meestal veel zout (en vet en suiker). Kijk op de verpakking om te zien wat er in een product zit. 
  • Kook liever met verse producten en verse kruiden, specerijen en andere smaakmakers, zoals basilicum, dille, koriander, kerrie, knoflook, ui en gember.

Er is geen reden om pillen met omega-3 vetzuren, vitamine E , vitamine B, magnesium, chroom of kaneel te gebruiken. Deze middelen hebben namelijk geen gezondheidsvoordeel voor mensen met diabetes. Sommige vitaminepillen hebben nadelige effecten.

insuline

Insuline is een injectiemiddel voor mensen met diabetes die zelf geen of onvoldoende insuline aanmaken.

Er zijn verschillende soorten insuline verkrijgbaar: kortwerkend, middellangwerkend, langwerkend en combinaties hiervan.

Artsen schrijven het voor bij diabetes mellitus.

Bron: Apotheek.nl

vitamine E

Vitamine E beschermt cellen tegen schadelijke stoffen. Ons lichaam kan vitamine E niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Extra vitamine E is te gebruiken bij een vitaminegebrek, bijvoorbeeld bij cystische fibrose en ernstige leverziekte.

Bron: Apotheek.nl

ORS

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken.

Bron: Apotheek.nl
Afvallen

Een gezond lichaamsgewicht bij diabetes type 2

Veel mensen met diabetes type 2 zijn te zwaar. Als u te zwaar bent, kan afvallen helpen om uw bloedsuiker te verlagen. Een gewichtsvermindering van ongeveer 8% heeft al effect bij diabetes type 2. Het kan soms betekenen dat u minder of geen bloedsuikerverlagende medicijnen meer hoeft te gebruiken.

Check hier of u te zwaar bent.

Op een verantwoorde manier afvallen en een goed gewicht houden, is niet eenvoudig. Het is belangrijk dat u een voedingspatroon kiest dat bij u past. Dan is de kans op succes het grootst. Een diëtist kan u hierbij helpen. Het mediterrane voedingspatroon kan bijvoorbeeld geschikt zijn.   

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging bij diabetes type 2

Bij diabetes type 2 is lichaamsbeweging erg belangrijk.

  • Lichaamsbeweging helpt uw bloedsuiker te verlagen. 
  • Als u dagelijks veel beweegt is er een goede kans dat u minder medicijnen nodig heeft.
  • Lichaamsbeweging is ook gunstig voor uw lichaamsgewicht en bloeddruk. Daardoor vermindert het de kans op klachten nog eens extra.

Zorg daarom dat u minstens een halfuur per dag intensief beweegt, zoals stevig wandelen, fietsen of zwemmen.

    Meer informatie
    Laatst herzien op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
    Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.