Krijg ik genoeg vitamines binnen?

In het kort

In het kort

  • Met gezond eten krijgt u de meeste vitamines binnen, in de juiste hoeveelheid.
  • Er zijn maar een paar vitamines die u extra kan gebruiken:
    • Heeft u een getinte huid? Dan is extra vitamine D het hele leven aan te raden.
    • Heeft u een lichte huid? Neem op latere leeftijd vitamine D: als vrouw vanaf 50 jaar, als man vanaf 70 jaar.
    • Vitamine B12 heeft u nodig als u alleen plantaardig eet (veganistisch).
    • Als u zwanger bent (of wilt worden): slik foliumzuur en vitamine D, ook als u een lichte huid heeft.
  • Neem geen vitaminepillen waar te veel vitamines in zitten.
  • Te veel is als er een getal boven 100% op het potje staat. Dit kan schadelijk zijn.

foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het is vooral aanwezig in groenten en volkorenproducten.

Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen en voor de werking van de zenuwen. Bovendien is het zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby.

Ons lichaam kan foliumzuur niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Foliumzuur verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven, is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid foliumzuur via het voedsel nodig.

Het is te gebruiken om aangeboren afwijkingen te voorkomen bij zwangerschap en kinderwens, bij vitaminegebrek, bij bepaalde vormen van bloedarmoede en bij homocystinurie (een stofwisselingsziekte).

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Adviezen

Hebben volwassenen vitaminepillen nodig?

Met gezond eten en genoeg buiten zijn krijgt u al veel vitamines.

Dit zijn de adviezen voor vitaminepillen voor volwassenen:

Vitamine D

Bekijk de adviezen in het filmpje over Vitamine D.

  • Heeft u een getinte huid? Dan is het advies elke dag een pil met vitamine D te nemen, op elke leeftijd.
  • Komt u niet elke dag een half uur buiten? Dan is het advies elke dag een pil met vitamine D te nemen, op elke leeftijd.
  • Draagt u buiten altijd een sluier of boerka? Dan is het advies elke dag een pil met vitamine D te nemen, op elke leeftijd.
  • Heeft u een lichte huid? Dan is het advies elke dag een pil met vitamine D te nemen:
    • als u zwanger bent
    • als u vrouw en ouder dan 50 bent
    • als u man en ouder dan 70 bent

Een vitaminepil met 10 microgram vitamine D per dag is goed tot 70 jaar. Vanaf 70 jaar neemt u 20 microgram per dag.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, tanden, spieren, uw afweer en uw bloedsuiker.
Vitamine D en kalk verlagen samen de kans op een botbreuk.

Ook pillen met kalk?

Bekijk de adviezen in het filmpje Werken aan sterke botten.

  • Als u 2 of 3 porties zuivel neemt per dag, krijgt u genoeg kalk.
  • Als dit niet lukt, bespreek dit dan altijd eerst met uw huisarts.
  • Ga dus niet kalkpillen slikken zonder dat u de huisarts heeft gesproken. Iemand die te veel kalkpillen slikt, heeft een iets grotere kans op ziekten van hart en bloedvaten. Bijvoorbeeld een hartinfarct.
  • Uw huisarts kan zo nodig kalkpillen met vitamine D voorschrijven. Koop geen kalkpillen zonder vitamine D.

Vitamine B12

Eet u alleen plantaardig (veganistisch)? Dan krijgt u geen vitamine B12 binnen met uw voeding.

  • Neem daarom elke dag producten met toegevoegd vitamine B12. Of een pil vitamine B12 (2,8 microgram).

Foliumzuur

Als u zwanger wilt worden en als u zwanger bent: slik foliumzuur .

foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het is vooral aanwezig in groenten en volkorenproducten.

Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen en voor de werking van de zenuwen. Bovendien is het zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby.

Ons lichaam kan foliumzuur niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Foliumzuur verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven, is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid foliumzuur via het voedsel nodig.

Het is te gebruiken om aangeboren afwijkingen te voorkomen bij zwangerschap en kinderwens, bij vitaminegebrek, bij bepaalde vormen van bloedarmoede en bij homocystinurie (een stofwisselingsziekte).

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Kijk voor meer informatie op Apotheek.nl.
Kan het kwaad?

Kunnen vitamines kwaad?

Het kan schadelijk zijn om te veel vitamines binnen te krijgen. Dat kan de kans op sommige ziektes verhogen.

Te veel wil zeggen: meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

  • Neem dus alléén vitaminepillen waar minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in zit. Op het potje staan dan getallen onder de 100% ADH. Dan krijgt u een veilige hoeveelheid binnen.
  • Neem ook niet meer pillen dan op het potje staat.
Meer informatie

Meer informatie over goede voeding

  • Informatie over gezond eten: het Voedingscentrum. U kunt daar ook een eetdagboek maken.
  • Op Eten de baas kunt u online een behandeling volgen als u zich zorgen maakt over uw eetgewoonten.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

De informatie over gezond eten is gemaakt met:

Deze tekst is aangepast op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?