Krijg ik genoeg vitamines binnen?

In het kort

In het kort

  • Met gezond eten krijgt u de meeste vitamines binnen, in de juiste hoeveelheid.
  • Er zijn maar een paar vitamines die u extra kan gebruiken:
    • Heeft u een getinte huid? Dan is extra vitamine D het hele leven aan te raden. 
    • Heeft u een lichte huid?
      • Neem op latere leeftijd vitamine D: als vrouw vanaf 50, als man vanaf 70 jaar. 
    • Vitamine B12 heeft u nodig als u alleen plantaardig eet.
    • Als u zwanger bent (of wil worden): slik foliumzuur
  • Neem geen vitaminepillen waar te veel vitamines inzitten.
  • Te veel is als er een getal boven 100% op het potje staat. Dit kan schadelijk zijn.  

foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het is vooral aanwezig in groenten en volkorenproducten.

Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen en voor de werking van de zenuwen. Bovendien is het zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby.

Ons lichaam kan foliumzuur niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Foliumzuur verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven, is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid foliumzuur via het voedsel nodig.

Het is te gebruiken om aangeboren afwijkingen te voorkomen bij zwangerschap en kinderwens, bij vitaminegebrek, bij bepaalde vormen van bloedarmoede en bij homocystinurie (een stofwisselingsziekte).

Bron: Apotheek.nl

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Hebben volwassenen vitaminepillen nodig?

Met gezond eten en genoeg buiten zijn krijgt u al veel vitamines.

Dit zijn de adviezen voor vitaminepillen voor volwassenen:

Vitamine D

Bekijk de adviezen in het filmpje over Vitamine D

  • Heeft u een getinte huid? Dan is het advies elke dag een vitamine D -pil te nemen, op elke leeftijd. 
  • Komt u niet elke dag een half uur buiten? Dan is het advies elke dag een vitamine D-pil te nemen, op elke leeftijd.
  • Draagt u buiten altijd een sluier of burka? Dan is het advies elke dag een vitamine D-pil te nemen, op elke leeftijd.
  • Heeft u een lichte huid? Dan is het advies elke dag een vitamine D-pil te nemen:
    • als u vrouw en ouder dan 50 bent 
    • als u man en ouder dan 70 bent

Een vitaminepil met 10 microgram vitamine D per dag is goed tot 70 jaar. Vanaf 70 jaar neemt u 20 microgram per dag.

Vitamine D is samen met kalk belangrijk voor de stevigheid van uw botten. Samen verlagen ze de kans op een botbreuk.

Ook kalktabletten?

Bekijk de adviezen in het filmpje Werken aan sterke botten.

  • Als u 2 of 3 porties zuivel neemt per dag, krijgt u genoeg kalk.
  • Als dit niet lukt, bespreek dit dan altijd eerst met uw huisarts.
  • Ga dus niet zonder overleg kalktabletten slikken. Iemand die te veel kalktabletten slikt, maakt een iets grotere kans op hart- en vaatproblemen, bijvoorbeeld een hartinfarct.
  • Uw huisarts kan zo nodig kalktabletten met vitamine D voorschrijven. (Koop geen kalktabletten zonder vitamine D.) 

Vitamine B12

Bent u veganist, dan krijgt u geen vitamine B12 binnen met uw voeding.

  • Neem daarom elke dag producten met toegevoegd vitamine B12 en/of een tablet vitamine B12 (met 2,8 microgram B12).  

Foliumzuur

Als u zwanger wilt worden en bent: slik foliumzuur

foliumzuur

Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Het is vooral aanwezig in groenten en volkorenproducten.

Foliumzuur speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van de rode bloedcellen en voor de werking van de zenuwen. Bovendien is het zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de ongeboren baby.

Ons lichaam kan foliumzuur niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Foliumzuur verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven, is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid foliumzuur via het voedsel nodig.

Het is te gebruiken om aangeboren afwijkingen te voorkomen bij zwangerschap en kinderwens, bij vitaminegebrek, bij bepaalde vormen van bloedarmoede en bij homocystinurie (een stofwisselingsziekte).

Bron: Apotheek.nl

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl

ORS

ORS is een oplossing van zouten en glucose (druivensuiker) in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken (overgeven).

Bron: Apotheek.nl
Kan het kwaad?

Kunnen vitamines kwaad?

Het kan schadelijk zijn om te veel vitamines binnen te krijgen. Dat kan de kans op sommige ziektes verhogen.  

Te veel wil zeggen: meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). 

  • Neem dus geen vitaminepillen waar méér dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid inzit. Op het potje moeten getallen staan onder de 100% ADH. Dan krijgt u een veilige hoeveelheid binnen. 
  • Neem ook niet meer pillen dan aangegeven. 
Meer informatie

Meer informatie over goede voeding

  • Voor meer informatie over gezond eten kunt u terecht bij het Voedingscentrum.
  • Uw voedingsgewoonten kunt u nagaan aan de hand van bijvoorbeeld een eetdagboek
  • Op Eten de baas kunt u online een behandeling volgen als u zich zorgen maakt over uw eetgewoonten.

Wilt u verder werken aan een gezond leven? Praat erover met uw huisarts. Bekijk ook eens de Gezond Leven-kaart van Patiëntenfederatie Nederland.

De informatie over gezond eten is gebaseerd op de Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.